کد خبر: 35312
A

برگزاری نشست بازنگری میانی 10 ساله معلولان با حضور کشورمان در پکن

نشست عالی بین دولتی بازنگری میانی 10 ساله معلولان آسیا و اقیانوسیه با حضور هیاتی از کشورمان امروز پنجشنبه در پکن برگزار شد.

برگزاری نشست بازنگری میانی 10 ساله معلولان با حضور کشورمان در پکن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هدف از برگزاری نشست پکن بررسی اقدامات کشورها در جهت نیل به اهداف و همچنین تدوین نهایی بیانیه موسوم به پکن است که حاوی برنامه عملیاتی تحقق اهداف سند اینچئون است.
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی منطقه آسیا و پاسیفیک (اسکاپ) دهه 2013 تا 2022 را بعنوان دهه معلولان اعلام کرده است و در سند 'اینچئون' اهداف ده گانه ای نظیر کاهش فقر، توسعه مناسب سازی و دسترسی، توجه به زنان و کودکان معلول، ساماندهی آمار و اطلاعات مرتبط با معلولان و تاکید بر تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان راهبرد اعلام کرده است.
جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای مهم و تاثیر گذار این نشست است که عمدتا توسط سازمان بهزیستی کشور و با همکاری نهادهایی نظیر آموزش و پرورش استثنایی ، بنیاد امور ایثارگران و وزارت بهداشت اقدامات اساسی در جهت تامین سلامت، غربالگری و مداخله بهنگام، توانبخشی و آموزش افراد دارای معلولیت به انجام رسانده است.
کشور ما در آذر سال 1387 با تصویب مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیوسته است و پس از آن گزارش خود را در تاریخ 1392 به سازمان ملل ارسال کرده و در فروردین سال 1396 در مقر اروپایی سازمان ملل (ژنو) دفاع کرده است.
در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از خدمات مراقبتی ، حمایتی ، توانپزشکی و اجتماعی این سازمان برخوردارند.
تیم شرکت کننده ایرانی در نشست پکن متشکل از نمایندگان بهزیستی به سرپرستی معاون توانبخشی این سازمان و نمایندگان وزارت امورخارجه است.
در روز اول اجلاس گزارشی از اقدامات کشورمان در خصوص توانبخشی معلولان توسط دکتر نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی کشور ارائه و تاکید شد عزم جدی دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران در قالب ارسال لایحه حقوق معلولان از سوی دولت و تصویب آن در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی محقق شده است.
هیئت ایرانی در ویرایش و تدوین نهایی بیانیه پکن که فردا منتشر می شود چشمگیر بود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر