کد خبر: 35367
A

احداث بیمارستان 540 تختخوابی از نیازهای اساسی بهداشتی درمانی جنوب سیستان و بلوچستان

احداث بیمارستان فوق تخصصی 540 تختخوابی، تامین نیروی انسانی، پزشک متخصص، تجهیزات لازم پزشکی و تکمیل کادر و چارت بهداشتی درمانی چابهار یکی از مهمترین نیازهای بهداشتی درمانی مناطق جنوب سیستان وبلوچستان و سواحل مَکُّران است.

احداث بیمارستان 540 تختخوابی از نیازهای اساسی بهداشتی درمانی جنوب سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شهرستان ساحلی چابهار یکی از بهترین نقاط راهبردی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی است که به سبب توسعه نامتوازن و سکونت جمعیت زیادی در این شهرستان و برخی شهرهای جنوبی استان ساخت بیمارستان 540 تختخوابی یکی از ضرورت های اساسی مردم این منطقه برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی است.
هم اینک درمانگاه سابق 25 تختخوابی تامین اجتماعی که کم کم توسعه پیدا کرده و به 182 تختخواب رسیده و با عنوان بیمارستان امام علی(ع) شناخته می شود به هفت شهرستان جنوبی سیستان وبلوچستان مشهور به «از جاسک تا راسک» خدمات بهداشتی درمانی ارایه می دهد.
شهرستان های کنارک و سرباز در همجواری چابهار وضعیت بهداشتی مطلوبی ندارند و حتی کنارک هیچگونه بیمارستانی ندارد و همه مردم آن به چابهار مراجعه می کنند.
براساس استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر هزار نفر جمعیت باید یک و هشت دهم تخت بیمارستانی وجود داشته باشد و حتی این آمار در استان یزد فراتر و بهتر است بطوریکه برای هر هزار نفر چهار تخت بیمارستانی وجود دارد.
چابهار و کنارک از نظر امکانات، نیروی انسانی، پزشک متخصص و تجهیزات بهداشتی درمانی در وضعیت خیلی بدی بسر می برند و مردم از نبود امکانات بهداشتی در رنج و سختی هستند.
اهمیت احداث بیمارستان 540 تختخوابی برای مردم چابهار کمتر از اجرای طرح های بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی نیست و همیشه در سفرهای مختلف مسئولان استانی و کشوری و نشست های مختلف ساخت این بیمارستان از مطالبات و خواسته های مهم مردم است.
معاون استاندار سیبستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: برای ساخت بیمارستان 540 تختخوابی در سالهای اخیر پیگیریهای زیادی از سوی مردم و مسئولان مرتبط این شهرستان انجام شده است که امیدواریم در دولت تدبیروامید عملیات اجرایی آن آغاز شود.
ایوب درویشی افزود: چابهار از نظر شاخص های مختلف نظیر آموزش، آب، ورزش، زیرساخت ها، راه، برق و از جمله بهداشتی درمانی وضعیت خوبی ندارد و مردم گلایه های زیادی دارند و باید این شهرستان متناسب با رشد جمعیت زیرساخت های آن نیز تامین شود.
وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای ساخت بیمارستان جدید از محل فروش ملک بیمارستان سابق سینا چابهار تامین می شود، اظهار امیدواری کرد پس از جانمایی مکان، هماهنگی ها و انجام تشریفات قانونی ساخت بیمارستان جدید 540 تختخوابی آغاز شود.
وی گفت: برای جانمایی ساخت بیمارستان جدید چند مکان و محدوده مشخص شده است که پس از مشورت با وزارت بهداشت در محدوده شهر چابهار کلنگ زنی خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمبود شاخص های بهداشتی ودرمانی و بهره مندی این منطقه از امکانات بهداشتی درمانی همت مسئولان و اختصاص اعتبار ویژه را می طلبد.
ابراهیم جنگی زهی افزود: هم اینک یک بیمارستان با نام امام علی (ع) با 182 تخت بستری، 69 خانه بهداشت، 10 پایگاه جاده ای، 17 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و 11 داروخانه شهری و سه داروخانه روستایی به مردم شهرستان چابهار خدمات بهداشتی ودرمانی ارایه می کنند.
وی بیان کرد: 49 پزشک متخصص و 6 پزشک عمومی در بیمارستان امام علی (ع) و 22 پزشک در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان چابهار مشغول خدمت هستند.
وی ادامه داد: با ساخت بیمارستان 540 تختخوابی شاخص های بهداشتی درمانی ارتقا پیدا می کند و بخش بزرگی از مشکلات مردم در حوزه بهداشت ودرمان مرتفع می شود.
وی تصریح کرد: چابهار شهری بین المللی است و باید امکانات و تجهیزات پزشکی آن بیشتر از سایر شهرستان های سیستان وبلوچستان و حتی برخی شهرهای دیگر کشور باشد تا زمینه توریست درمانی از کشورهای همجوار فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز با انتقاد از کمبود شدید زیرساخت ها وامکانات بهداشتی درمانی، ورزشی، آموزشی و آبرسانی شهری وروستایی اظهار داشت: امکانات اولیه برای رفاه حال مردم شهرستان 283 هزار نفری چابهار وجود ندارد.
معین الدین سعیدی افزود: جای تاسف است که 77 درصد مردم شهرستان چابهار آب خوردن ندارند و آب در روستاها با تانکر و در شهر بصورت جیره بندی هفته ای دوبار تحویل می شود.
وی بیان کرد: بیماران به دلیل نبود تخت های بیمارستانی در چابهار گاهی اوقات در راهرو بستری هستند و پزشک متخصص و نیروی انسانی بهداشتی درمانی در حد کافی وجود ندارد.
رئیس شورای اسلامی چابهار گفت: متاسفانه حدود دو سال است که جانمایی ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار به دلیل اختلافات فرمانداری واستانداری با منطقه آزاد و وزارت بهداشت امکانپذیر نیست و همچنان برای کلنگ زنی آن وقت کشی می شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت و منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار به دلیل برخورداری از معافیت ها برای ورود تجهیزات پزشکی تمایل دارند این بیمارستان در محدوده منطقه آزاد ساخته شود.
سعیدی افزود: این در حالیست که فرمانداری و استانداری بنا دارند آن را در محدوده شهر و در سرزمین اصلی احداث کنند تا در آینده بتوانند دانشگاه علوم پزشکی را نیز در محدوده این شهرستان راه اندازی کنند.
وی گفت: مردم شهرستان چابهار خواستار احداث بیمارستان جدید با امکانات و تجهیزات هستند و همواره بر تسریع در آغاز عملیات آن تاکید و در خواست دارند.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان؛ دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز شنبه 11 آذرماه جاری به اتفاق هیات همراه به سیستان و بلوچستان سفر می کند و ضمن دیدار با مردم و مسئولان زابل و زاهدان، روز یکشنبه به منظور افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی وارد چابهار می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر