کد خبر: 35389
A

19 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند/استاندار: مدیر باید جسارت تصمیم گیری داشته باشد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون 19 میلیون نفر از جمعیت ایران در بافت های ناکارآمد و فرسوده سکونت دارند.

19 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند/استاندار: مدیر باید جسارت تصمیم گیری داشته باشد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدرضا رضایی کوچی، پنجشنبه شب در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با استاندار خراسان رضوی افزود: هم اکنون یک سوم از جمعیت مشهد، با ویژگی های خاص این کلانشهر مذهبی، در بافت فرسوده و ناکارآمد زندگی می کنند و در سالهای گذشته اقدامات زیادی برای اصلاح این وضعیت انجام شده، اما هنوز جای کار زیادی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که مشهد پایتخت فرهنگی کشور و مورد توجه همه شیعیان و مسلمانان جهان اسلام است و طبیعی است که این شهر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، چراکه این شهر تنها متعلق به مشهدی ها نیست بلکه متعلق به مردم سراسر کشور و مسلمانان دنیا است.
وی خاطر نشان کرد: سالانه 27 میلیون زائر و مسافر به مشهد مقدس سفر می کنند و طبیعی است که زائران برای میزبانان خود زحمت دارند اما مسئولان و مدیران می توانند از این فرصت برای جذب اعتبارات و درآمدهای گردشگری داخلی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه اعتبارات دولت محدود است و اکنون 600 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام در سطح کشور داریم، افزود: امسال تاکنون حداکثر پولی که دولت به صورت ریالی و نقدی پرداخت کرده 60 هزار میلیارد ریال بوده است و مابقی به صورت اسناد و اوراق مشارکت داده شده است که این مدل برنامه ریزی خیلی دوام نمی آورد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: راهی جز اینکه به سمت منابع دیگر برویم وجود ندارد و باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جاذبه و اعتماد به وجود آورد و سیم خاردار و مانع تراشی در جذب سرمایه گذاری بخشی خصوصی را باید از میان برداریم.
رضایی کوچی تصریح کرد: تحریم های داخلی باعث می شود که سرمایه گذار فراری شود و باید در این مسیر درست برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم.
وی بیان کرد: هم اینک شهرداری ها دچار مشکلات جدی هستند و برای هزینه های جاری خود مشکل دارند، لذا مسائلی مانند رسیدگی به بافت فرسوده را نباید بر دوش شهرداری ها گذاشت و باید منابع دیگری را تعریف کرد.
وی در ادامه گفت: مجلس به دنبال آن است که با تصویب قوانینی مانند لایحه پایدار درآمد شهری و مالیات بر ارزش افزوده، به شهرداریها استقلال بیشتری بدهد تا بتوانند مدیریت در کلانشهرها را اجرا کنند.
وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای بافت فرسوه و کنترل حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور مانند مشهد برنامه های خاصی را دنبال می کند.

*مدیر باید جسارت تصمیم گیری داشته باشد
استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات و چال شهای مربوطه گفت: کارآیی و کارآمدی در عین سلامت و اعتماد، بسیار مهم است اما هیچکدام نباید فدای دیگری شود.
علیرضا رشیدیان افزود: تاکید بیش از حد به اعتماد با سخت گیری های که خطرپذیری و کارآیی را از دستگاههای اجرایی بگیرد، نتیجه مطلوبی را در پی نخواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: سیستمی که نتواند تصمیم بگیرد و اجرا کند کارایی لازم خود را از دست خواهد داد و باید مدیر در تصمیم گیری جسارت داشته و واهمه نداشته باشد.
استاندار خراسان رضوی در این نشست در سخنانی چالش های پیش روی طرح جامع شهر مشهد، رسیدگی به وضعیت سهامداران پدیده و تبعات اختیارات قانونی بدون ضابطه در حوزه قضا را مورد طرح و بررسی قرار داد.
رشیدیان در بخشی از سخنانش با اشاره به مشکلات دستگاههای خدمت رسان گفت: به طور مثال هم اکنون مطالبات در حوزه گاز بسیار زیاد است و این در حالی است که توسعه گازرسانی در استان خراسان رضوی در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون شاخص برخورداری از گاز در روستاهای خراسان رضوی از 56 به 80 درصد افزایش یافته است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر