کد خبر: 40355
A

همه چیز درباره پاک شدن جعبه سیاه کشتی کریستال / از مجلس اصرار، از سازمان بنادر انکار

نایب رییس مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مجددا تاکید کرد که جعبه سیاه کشتی کریستال به دلیل ضبط اطلاعات بعدی پاک شده است.

همه چیز درباره پاک شدن جعبه سیاه کشتی کریستال / از مجلس اصرار، از سازمان بنادر انکار
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ محمد مهدی برومندی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی حادثه کشتی سانچی، گفت: در نشست روز گذشته آخرین تلاش های انجام شده برای بررسی علل حادثه، بررسی جعبه سیاه و همچنین تلاش برای ورود به کشتی جهت پیدا کردن پیکرهای مطهر مورد ارزیابی قرار گرفت.

نایب رییس مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکید مجلس شورای اسلامی این است که به هر شکل ممکن برای ورود به کشتی سانچی اقدام شود، افزود:باید بتوانیم غواصانی را برای بررسی بیشتر ابعاد، داخل کشتی بفرستیم و بر این موضوع تاکید کرده ایم.

بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگان ایران انجام شده است

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای کار چهار نفر را در قالب یک کمیته برای بررسی سانحه به چین معرفی کرده و این کمیته در حال حاضر تشکیل شده است، ادامه داد: کشورهای چین، پاناما، هنگ کنگ و بنگلادش نیز در حال بررسی موضوع هستند و در همین مرحله نیز دو نفر از بازرسان ما در مرحله گشایش جعبه سیاه سانچی حضور داشته اند و بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه درباره جعبه سیاه کریستال همانگونه که قبلا اظهار شده بود، اطلاعات زمان حادثه پاک شده است، یادآور شد: براساس مذاکراتی که در چین و در اتاق عملیات چینی ها انجام شد، چینی ها عنوان کردند که به دلیل اینکه پس از حادثه کشتی کریستال روشن بوده و اطلاعات جدیدی مجددا روی آن ضبط شده احتمال دسترسی به اطلاعات صحنه وجود ندارد.

جعبه سیاه کریستال در اختیار ایران قرار گرفته، اما اطلاعات زمان حادثه قابل دسترسی نبوده است

برومندی افزود: جعبه سیاه کریستال در اختیار ایران قرار گرفته اما اطلاعات زمان حادثه قابل دسترسی نبوده است، چراکه اطلاعاتی پس از وقوع حادثه روی جعبه سیاه ضبط شده است، البته سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کمیته مربوطه با روش های فنی دیگر به دنبال این هستند که بتوانند این اطلاعات را استخراج کنند و این احتمال وجود دارد که ما بتوانیم به این اطلاعات دست یابیم اما تاکنون به اطلاعات کشتی کریستال نتوانسته ایم دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در لحظه حادثه کاپیتان کشتی کریستال، کشتی را در وضعیت دنده عقب قرار می دهد و کشتی را ترک می کند، ادامه داد: چند ساعتی کشتی در درون دریا سرگردان بوده که توسط چینی ها کنترل و به یکی از سواحل یعنی بندر جوشان چین منتقل می شود، لذا به این دلیل دسترسی به موارد جعبه سیاه کریستال میسر نبوده است.

معاینه دقیق کشتی کریستال توسط کارشنان ایرانی انجام شد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه معاینه دقیق کشتی کریستال توسط کارشنان ایرانی و حتی شرکت های بین المللی طرف قرارداد با شرکت ملی نفت کش انجام شده است، اظهار داشت:  با 12 خدمه این کشتی مصاحبه های لازم صورت گرفته که در پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران و پرونده برای ما بسیار مهم خواهد بود.

وی افزود: گروهی از کشور چین توسط ربات، بررسی هایی انجام دادند و اطلاعاتی از این طریق به دست ما رسیده که این اطلاعات در حال تحلیل و ارزیابی است تا مشخص شود چگونه می توان به درون کشتی راه یافت.

کشتی به همان شکلی که در روی آب حرکت می کند در کف دریا نشسته است

برومندی با بیان اینکه هنوز کشتی هایی به صورت گشت در محل تصادم و آتش سوزی کشتی در حال رفت و آمد هستند، ادامه داد: دو هواپیما نیز از کشور کره جنوبی و ژاپن در حال بررسی منطقه هستند تا اگر از پیکرهای مطهر هر یک از افراد در داخل دریا سقوط کرده باشد آن را کشف کنند، اما به دلیل آتش سوزی مهیبی که در روی کشتی به ویژه عرشه آن رخ داده و پرسنل نیز در این محل حضور داشتند، پیدا کردن افراد کار سختی است.

نایب رییس مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی، با بیان اینکه کشتی به همان شکلی که در روی آب حرکت می کند در کف دریا نشسته و واژگون نشده است، تصریح کرد: عرشه کشتی کمی بالاتر و در عمق 90 متری و پل فرماندهی در عمق 75 متری قرار دارد، لذا اکنون تلاش می شود که اقدام کارشناسی انجام شود که امیدواریم که ارزیابی های بیشتر روی ربات ها این امکان را فراهم کند که غواصان برای تفحص بیشتر وارد کشتی شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر