کد خبر: 117361
A

ششمین نامه رضا گلپور / اختصاص مرخصی ها به گروه خاص چطور صورت گرفت؟

در ششمین نامه رضا گلپور نویسنده محبوس ۵۹ ماهه بدون مرخصی اوین سخنان ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه پیرامون «عدم اختصاص مرخصی ها به گروه خاص» نقد گردید.

ششمین نامه رضا گلپور / اختصاص مرخصی ها به گروه خاص چطور صورت گرفت؟

به گزارش دیده بان ایران؛ در ششمین نامه رضا گلپور نویسنده محبوس ۵۹ ماهه بدون مرخصی اوین سخنان ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه پیرامون «عدم اختصاص مرخصی ها به گروه خاص» نقد گردید.

رضا گلپور نوشت: آقای خدائیان! نه تنها در زمان اظهار نظر شما، مهدی جهانگیری و محسن سجادی‌نیا و امثالهم به شکل ویژه در مرخصی هستند؛ بلکه مهدی هاشمی که دو هفته پیش از مرخصی به زندان بازگشت، در حدود ۷ سال محکومیت خود، بیش از دو سال کامل، تحت عنوان مرخصی خارج از زندان بوده است. غیر از چند نفر انگشت شمار نظیر مهدی هاشمی، محمود سیف (معروف به محسن سجادی‌نیا)، مهدی جهانگیری کدامیک از ۲۶ هزار و ۷۰۰ زندانی مرخصی رونده شما به این روش از مرخصی استفاده کرده اند؟!

رضا گلپور که اخیرا پس از حدود پنج سال حبس بدون مرخصی، توسط دیوانعالی کشور، از کلیه اتهامات امنیتی سازمان اطلاعات سپاه تبرئه گردیده است و در صورت پذیرش رئیس دادگاه شهرری در مختومه نمودن پرونده شکایت مالی سپاه از او، روز شنبه سوم مهر از زندان آزاد خواهد شد؛ ضمن تشکر از مسئولیت پذیری آقای ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در احترام به افکار عمومی و ورود به بحث مرخصی های ویژه، به نقد توضیحات سخنگو پرداخت.

دیروز سخنگوی قوه قضاییه (به نقل از سایت میزان ۳۱ شهریور ۱۴۰۰) گفته بود: «در اعطای مرخصی به زندانیان، تبعیضی وجود ندارد ... بحث مرخصی زندانیان اختصاص به یک فرد خاص ندارد؛ چه آن‌هایی که وابستگی به افراد خاص یا مسئولین یا گروه‌های خاص دارند و چه افراد عادی همه مشمول قانون هستند.»

رضا گلپور در نقد این عبارات نوشت:

آقای خدائیان! تنها از باب العاقل یکفیه الاشاره به موارد ذیل تصریحا استناد کرده تا برایتان ثابت شود برخی افراد «مشمول تر!» به قانون هستند.

۱.در نخستین نامه ام به سایت دیده بان ایران( اینجا) نوشته بودم که: 

ج) از سال ۱۳۹۵ الی یومنا هذا که به مشیت الهی اینجانب توفیق حبس در زندان اوین را درک کرده ام و همانند بسیاری دیگر از محبوسین با وجود شرایط ویژه‌ی اپیدمی ویروس منحوس موسوم به کووید-۱۹ امتیاز استفاده از مرخصی کرونایی را هم نیافته ام لااقل می توانم علی قدر معرفتی و تجربتی بالاحساس والمشاهده!، مرخصی های آقای مهدی هاشمی را اینگونه مرور نمایم: 

ج_۱)آقای مهدی هاشمی در سال ۱۳۹۵ تحت عنوان مرخصی حداقل ۱۰۲ شبانه روز خارج از زندان و آزاد از حبس بوده است.

ج_۲)آقای مهدی هاشمی در سال ۱۳۹۶ تحت عنوان مرخصی ( با احتساب مرخصی نوروزی) حداقل ۸۷ شبانه روز خارج از زندان و آزاد از حبس بوده است.

ج_۳)آقای مهدی هاشمی در سال ۱۳۹۷ تحت عنوان مرخصی (با احتساب مرخصی نورزی) حداقل ۱۰۱ شبانه روز خارج از زندان و آزاد از حبس بوده است.

ج_۴) آقای مهدی هاشمی در سال ۱۳۹۸ تحت عنوان مرخصی (با احتساب مرخصی نورزی) حداقل ۱۰۵ شبانه روز خارج از زندان و آزاد از حبس بوده است.

د) حکایت حبس کشیدن آقای مهدی هاشمی و مرخصی هایش در سال ۹۹ تبدیل به حکایتی عجیب و غریب و حیرت‌افزا می گردد: 

د_۱) آقای مهدی هاشمی که مجددا در ۷ اسفند ۹۸ به مرخصی می رود در ۱۰ خرداد ۹۹ یعنی پس از ۹۴ شبانه روز مرخصی نوروزی و بهارانه به اوین بازگشت.

د_۲) حدود ۱۰ روز بعد یعنی ۲۱ خرداد ۹۹ دوباره به مرخصی رفته و ۲۳ آذر ۹۹ یعنی پس از ۱۸۳ شبانه روز مرخصی به اوین بازگشت.

د_۳) مهدی هاشمی همچنین ۲۰ دی ۹۹ پس از ۳ شبانه روز مرخصی؛ ۱۱ بهمن ۹۹ پس از ۳ شبانه روز مرخصی؛ ۲۴ بهمن ۹۹ پس از ۲ شبانه روز مرخصی؛ و ۸ اسفند ۹۹ پس از ۲ شبانه روز مرخصی به اوین برگشت.

ه) در مورد الگوی محبوسیت آقای مهدی هاشمی از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ که به مرخصی اعزام گردیده تا دو روز پیش (روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۰) باید بگویم که پس از ۱۷۷ شبانه روز سیر و سیاحت! در بیرون از زندان نهایتا منّت فرموده زندان را به قدوم خود آراست...

و) حکما فرموده اند که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمل... 

۲. در چهارمین نامه ام به سایت دیده بان ایران( اینجا) نوشته بودم که: 

چگونه آقایی که با هویت محمود سیف در ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ به اعلام رسمی سازمان قضائی نیروهای مسلح به ۳۰ سال حبس تعزیری و جزای سنگین نقدی و استرداد وجوه تحصیلی بسیار قابل توجه محکوم گردیده است، از ۲ روز بعد از آن یعنی ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ با هویت محسن سجادی‌نیا از زندان اوین به مرخصی اعزام می گردد و در ۱۴۰۰/۲/۲۵ به اوین باز میگردد و ۹ روز بعد از آن در ۱۴۰۰/۳/۴ مجددا به مرخصی رفته و ۱۴۰۰/۳/۳۰ به اوین باز میگردد و فردای آن روز یعنی ۱۴۰۰/۳/۳۱ به مرخصی رفته و ۱۴۰۰/۵/۳۱ (دو ماه بعد) به اوین باز میگردد و ۱۷ روز بعد در زمان اوج اعتراض آقای خضریان در کمیسیون اصل نود مجلس به نحوه‌ مرخصی رفتن های عده ای خاص در فضای رسانه ها یعنی روز ۱۴۰۰/۶/۱۸ مجددا به مرخصی رفته است و الله اعلم که تا کی باز گردد!

به عبارت روشن تر از زمان اعلام قطعیت حکم او و هم پرونده هایش در رسانه ها به شرح ذیل توسط روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح تا به امروز یعنی در حدود ۶ ماه اخیر عملا حدود ۵ ماهش را مرخصی بوده است! 

۳. در پنجمین نامه ام به سایت دیده بان ایران ( اینجا ) نوشته بودم:

 از سخنگوی محترم فعلی قوه قضائیه می پرسم جهانگیری در ۶ ماه و نیم اخیر چه مدتی را از مرخصی استفاده نموده اند؟! آیا لازم میدانید همانند مهدی هاشمی و محمود سیف روزشمار آن را جهت درصد گیری اعلام نمایم؟! همین الان که این نامه را می نویسم می توانید اعلام بفرمایید آقای مهدی جهانگیری در کجاست و نسبت او در اجرای حکم حبس دو ساله و رد مال و جریمه چگونه توسط قوه قضائیه شفاف سازی می گردد تا امثال من به عدالت محوری اجرای حکم حبس خود امیدوارتر گردیم؟! ... «...به گزارش خبرگزاری ایسنا ( ۱۰ بهمن ۱۳۹۹) ... در اعلام محکومیت «مهدی جهانگیری» [برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سابق] ... غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ...  گفت: آقای جهانگیری به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ  ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و همچنین  ۱۰۸ هزار دلار و با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر  ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند.

اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به  تحمل دو سال حبس دیگر و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است.

گلپور نامه خود را در نقد اظهارات اخیر خدائیان سخنگوی قوه قضائیه اینگونه به پایان برد:

بنده و چند ده هزار نفر امثال بنده که نَه جزو ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر آمار مرخصی رو های زندان های شما هستیم و نه جزو ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر مستفیدان از مرخصی متصل به پایان حبس شما! ... فرموده اید: « مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد و اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند و یا مرخصی بیشتری به آنها داده باشیم ... حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند و ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند. افرادی مانند فریدون، نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند ... این افراد مرخصی رفته بودند و بازگشته اند ...» (خبرگزاری فارس ۱۴۰۰/۶/۳۱) آیا خود شما سخنگوی محترم، مرخصی رفتن آقای مهدی هاشمی (دردانه یادگارِ مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی) یا آقایان محسن سجادی‌نیا (محمود سیف) و مهدی جهانگیری (نور چشمی های آقایان حسین تائب و اسحاق جهانگیری) و امثال آقایان را؛ با مرخصی رفتن متعارف مرخصی رو های عمومی «بدون تبعیض» میدانید!؟

در پایان این دو بیت حضرت مولانا صائب تبریزی را به شما سخنگوی محترم تقدیم می دارم:

غمِ مردن نبوَد، جانِ غم اندوخته را 

نیست از برق، خطر، مزرعه سوخته را 

دعویِ سوختگی، پیشِ من ای لاله مکن 

میشناسد دِل من، بوی دلِ سوخته را 

اندرزگاه ۶ ندامتگاه اوین 

اول مهر ۱۴۰۰ 

رضا گلپور چمرکوهی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر