کد خبر: 103831
A

نرخ تورم خوراکی ها به ٦٦.٨ درصد رسید/ کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در اسفندماه

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در اسفندماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

نرخ تورم خوراکی ها به  ٦٦.٨ درصد  رسید/ کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در اسفندماه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ قاسمعلی حسنی روز شنبه، ۲۳ اسفندماه، با اشاره به این که در تامین مواد غذایی شب عید غیر از روغن مشکلی وجود ندارد، مهم‌ترین دلیل کاهش تقاضای مواد غذایی را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه ۱۳۹۹، ۳۴ درصد اعلام شد.

تورم نقطه‌ای به معنی رشد قیمت مجموعه‌ای از کالا‌ها و خدمات در یک ماه مشخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است.

جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌داد که نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ٦٦.٨ درصد و نرخ تورم گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ٣٩.٧ درصد رسیده است.

بدین ترتیب سرعت رشد قیمت کالاهای خوراکی بیشتر از کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده و همین افزایش قیمت موجب کاهش بیشتر قدرت خرید مردم در سال گذشته شده است.

خردادماه گذشته «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» اعلام کرد که «قدرت خرید هر ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک‌سوم کاهش یافته است».

موسی شهبازی، مدیر کل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هم دی‌ماه امسال گفته بود که «۳۵ درصد از مردم زیر خط فقر قرار دارند»؛ اما بسیاری از کارشناسان مستقل رقم واقعی را فراتر از این می‌دانند.

بر اساس گزارش‌ها، فشار اقتصادی در ایران به حدی است که کیفیت زندگی و خوراک مردم به شدت تغییر یافته است.

طبق برآوردهای رسمی مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلوگرم مرغ و گوشت قرمز در یک سال گذشته به ترتیب دو برابر و ۳۰ درصد افزایش یافته و در مقابل، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ مصرف گوشت ایرانیان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر