کد خبر: 106764
A

توکلی: ۳۴ عضو کمیسیون تلفیق، مجلس یازدهم هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند/ در این مجلس خود به خود تخلفات به وجود می‌آید!

توکلی درباره چرایی وجود تخلفات متعدد توسط نمایندگان مجلس انقلابی، ابراز داشت: علت این است که اولا زمان رسیدگی بسیار کوتاه است و در عمل نمی‌رسند که بخواهند دقیق شوند. از سوی دیگر برخی افراد تجربه کافی ندارند، افرادی که امسال در کمیسیون تلفیق بودند از ۴۴ نفر عضو تقریبا ۳۴ نفرشان هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند. خب این چقدر کار را سخت می‌کند؟ زمانی که این شرایط وجود دارد خود به خود تخلفات به وجود می‌آید.

توکلی: ۳۴ عضو کمیسیون تلفیق، مجلس یازدهم هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند/  در این مجلس خود به خود تخلفات به وجود می‌آید!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس لرزه های دستکاری مجلس در بودجه همچنان ادامه دارد و حالا احمد توکلی که چند روز پیش نیز از روند اتفاق افتاده انتقاد کرده بوددوباره به این موضوع پرداخته است.

احمد توکلی درباره مباحث اخیر پیرامون وقوع برخی تغییرات در جداول لایحه بودجه توسط رئیس مجلس، گفت: ببینید ما در مسیر «تهیه و تنظیم» و «رسیدگی و تصویب» لایحه بودجه یک سری مشکلات داریم. با این توضیح که تهیه و تنظیم بودجه در دولت انجام می‌شود و بعد به مجلس می‌آید و رسیدگی و تصویب در آنجا صورت می‌گیرد.

وی افزود: اولاً در تمام طول این مسیر از تهیه تا تصویب، قواعد بودجه‌ریزی تقریبا به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و قوانین را نقض می‌کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: در بحث بودجه، همیشه باید یک‌ قانون از پیش وجود داشته باشد و برای آن تکالیف که در قانون در نظر گرفته شده، پول درنظر بگیرند. اما این وجود ندارد، در نتیجه مجبور می‌شوند در روند تنظیم و تصویب بودجه «قانونگذاری» کنند.

وی افزود: من از شروع مجلس هفتم در ۸۳ تا سال ۹۰ تلاش زیادی داشتم تا نمایندگان را قانع کردم که این کار خلاف قانونگذاری است، که در حین رسیدگی به بودجه قانونگذاری کنند. این روش اقتصاد ملی را متزلزل می‌کند و ثبات روانی را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که این کار را هم دولت‌ها و هم مجالس انجام می‌دهند.

توکلی درباره چرایی وجود این روند نادرست، ابراز داشت: علت این است که اولا زمان رسیدگی بسیار کوتاه است و در عمل نمی‌رسند که بخواهند دقیق شوند. از سوی دیگر برخی افراد تجربه کافی ندارند، افرادی که امسال در کمیسیون تلفیق بودند از ۴۴ نفر عضو تقریبا ۳۴ نفرشان هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند. خب این چقدر کار را سخت می‌کند؟ زمانی که این شرایط وجود دارد خود به خود تخلفات به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در زمانی که ما عضو مجلس و کمیسیون تلفیق بودیم، من در شب‌های آخر اصلا نمی‌ماندم و می‌رفتم به این علت که مجبور بودند آئین نامه را بشکنند و در جا رای بگیرند برای اصلاح آئین نامه، خب این معنا ندارد که در ضمن بازی، قواعد بازی را عوض کنی. این موارد باعث می‌شد که هیات رئیسه کمیسیون برای تلفیق کارهایی بکنند که بودجه به شب عید برسد. چراکه اگر نمی‌رسید از روز اول فروردین هر پولی که دولت خرج می‌کرد غیرقانونی بود. در چنین شرایطی امان از روزی که دولت بودجه را دیر بدهد که در زمان آقای احمدی نژاد زیاد این طور بود و حالا اگر یک تعطیلات هم می‌افتاد وسط این رسیدگی به بودجه دیگر سخت‌تر هم می‌شد. در چنین شرایطی به این دلیل که کار پیش نمی‌رود و با این هدف که از شب عید جلو نزند، ناچار به برخی تغییرات می‌شدند.

نماینده اسبق تهران درخصوص تغییرات مورد ادعای نمایندگان پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با مواردی که اشاره کردم انجام تغییرات مسبوق به سابقه است اما اگر جهت‌گیری در تغییرات شخصی یا حوزه‌ای باشد و یا به نفع اشخاص حقوقی خاص باشد، حتما باید مواخذه شود.

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با پیگیری‌های این موسسه پیرامون مساله تغییر در لایحه بودجه، اظهار داشت: آقای نادران به صورت مجازی در جلسه هیات مدیره دیده‌بان حضور پیدا کردند و توضیحاتی را ارائه دادند. من هم ایشان را فرد رُک و صریحی می‌دانم. حالا در مواجهه با نمایندگان معترض هم حرف خود را بیان می‌کند. اگر ظلم مرتکب شده باشد، حتی اگر نادران باشد ما پیگیری می‌کنیم اما اگر روشن شود تخلف و کوتاهی کرده، ناچار بوده و تقصیر نداشته در این مواردی که شبهه‌ناک هستند و قطعیت وجود ندارد که تغییرات ایجاد شده، یقه‌شان را نمی‌گیریم.

توکلی در پاسخ به این سوال که «آیا توضیحات نادران به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق برای شما قانع کننده بود؟»، بیان داشت: ما در این رابطه حرف نهایی را نزده‌ایم به این علت که حرف مخالفین را نشنیدیم. فقط به ایشان گفتیم قبل از اینکه دعوا بالا بگیرد تا فرصت هست حرف‌های خود را در محضر مردم بیان کنند. این نامه‌ای که مخالفین نوشتند را بردارند و در صحن علنی توضیح بدهند که پاسخ هر کدام از موارد چیست، اگر قانع شدند که هیچ، اگر قانع نشدند، سند بیاورند؛ به این علت که مخالفین هم تاکنون حرف‌های کلی زده‌اند. در صورت ارائه سند هم کمیسیون اصل نود رسیدگی کند و هم ما رسیدگی خواهیم کرد. ما تاکنون نشان دادیم که رودربایستی با کسی نداریم، ان‌شاءالله بعد از این هم نخواهیم داشت.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر