کد خبر: 108358
A

بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از نگاه تشکل ها و کارشناسان حوزه مسکن

سومین نشست هم اندیشی فعالان حوزه ساختمان با حضور و همفکری اعضای تشکل­های انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران، انجمن انبوه سازان شهرستان ری، انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران، انجمن نورپردازی و روشنایی شهر تهران و با همکاری جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان تشکیل شد

بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از نگاه تشکل ها و کارشناسان حوزه مسکن

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سومین نشست هم اندیشی فعالان حوزه ساختمان با حضور و همفکری اعضای تشکل­های انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران، انجمن انبوه سازان شهرستان ری، انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران، انجمن نورپردازی و روشنایی شهر تهران و با همکاری جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ساعت 8  الی 10 با  تمرکز بر " عملکرد هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان از نگاه تشکل­های حوزه مسکن و ساختمان برگزار گردید و با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی و از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد.

2

دبیر پویش متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان در ابتدای جلسه عنوان کرد که در بستر دسترسی به شبکه ارتباطی به یک میلیون و ششصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح کشور و بیش از سیصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح تهران، بیش از ٥٠ جلسه در قالب هم اندیشی ، همایش با حضور بیش از  1000 متخصص و تولید کننده و کار آفرین ظرف 3  سال گذشته برگزار شده و ساختار موثر و کارآمد در عین حال داوطلبانه و مردمی شاخصی ایجاد شده است.

4

دکتر علی طبرستانی عمده دستور جلسات گذشته را در حوزه ساختمان ، صنعت، محیط زیست و مدیریت شهری عنوان کرد و از ادامه برگزاری منظم این نشست ها در بهار امسال خبر داد که عموما دو جلسه در هفته در موضوعات مذکور از جمله حوزه ساختمان و صنعت می­باشد.

2

مهندس مجید اصل دهقان عنوان کرد مشارکت در مجامع انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان وفق قانون هر سه سال یکبار آن هم با مشترک پایین علی الخصوص در استان تهران برگزار می شود. نهاد های نظارتی خود بعلت تعارض منافع هیچگاه وظایف رسیدگی وفق ماده ۳۵ قانون را به درستی در خصوص عملکرد اعضای هیات مدیره بعنوان تصمیم گیران یک هیات مدیره تضامنی انجام نمی دهند چرا که ذاتا عملکرد منفی اعضای هیات مدیره در سنوات گذشته باعث عدم ورود مجدد آنان به هیات مدیره نمی شود بلکه معمولا آرا مثبت اعضای جوان غیر حرفه ای و فاقد پروانه است که ضریب تاثیر گزاری بیشتری در تایید اعضای هیات مدیره و ورود آنها در جایگاه مدیریتی سازمان های فوق در بر خواهد داشت.

5

 جهت جلوگیری از ویژه خواری در سازمان های نظام مهندسی و خروج آنها از بنگاه داری اقتصادی و بازگشت به مجامع حرفه ای و مرجع و تمرین اعضا و ارباب رجوع ، پیشنهاد اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط خبرگان و اعضای صنفی می باشد.

6

دکتر مجید نوری جهان نایب رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر عنوان نمود: در جهت ارزیابی هیات مدیره باید اذعان داشت به دلیل اینکه این افراد از طرف گروه ها و انجمن های مختلف با دیدگاه های متفاوت وارد سازمان می‌شوند لذا متاسفانه برای تامین خواسته های جریان هایی که باعث ورود آنها شدند دچار تضاد منافع میگردند و نتیجه این میشود که در سه سال هیات مدیره هر سال یک رییس و هیات رییسه و خزانه دار سکاندار قدرت میشود که متاسفانه خروجی این تقابل قدرت بین گروهی و انجمن ها برای ارباب رجوع و خدمات گیرنده واقعی صفر و بستر فساد در سازمان بیش از پیش نمو پیدا می‌کند.

7

مجتبی حاجتی رییس هیات مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق  با توجه به انتخابات پیش رو در سال جاری از جمله ریاست جمهوری ، شوراهای اسلامی شهر و همچنین سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار امیدواری نمود ماحصل و خروجی تمام این انتخابات تغییرات مثبت و اثر گذار در تمام عرصه ها من جمله صنعت ساختمان باشد.

ایشان با توجه به ظرفیت تخصصی ، علمی و عملی فعالان صنعت ایمنی و مهندسی حریق توجه سازمان نظام مهندسی در استفاده از این ظرفیت ها و‌تجارب و تلاش در راستای هم افرایی ها را لازم دانسته و اعلام نمود با وجود نشست های مختلف و استقبال اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در اجرای همکاری های فیمابین ، کماکان این موضوع شکل اجرایی بخود نگرفته است.

رییس هیات مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق همچنین جدیت کمیته های تخصصی در ایجاد همگرایی و توجه به موضوعات تخصصی را یکی از راهکارهای ترویج و ارتقاء سطح دانش تخصصی اعضای نظام مهندسی دانستند.

همچنین ایشان درخواست حضور نماینده انجمن در جلسات مرتبط و چندجانبه با سایر دستگاه ها و نهادها در موضوعات مرتبط با مباحث ایمنی و مهندسی حریق داشتند تا از برخی دوباره کاری ها و تصمیماتی که در اجرا با موانع دچار مشکل میگردد ، جلوگیری گردد.

مجتبی حاجتی در پایان اعلام نمود همانند دوره گذشته اعضای این انجمن در انتخابات نظام مهندسی نقش آفرینی خواهند نمود و با توجه به برخورداری از سبد رای قابل توجه و پس از بررسی عملکرد اعضای هیات مدیره مستقر فعلی و بررسی برنامه های کاندیداهای جدید، نسبت به تعیین لیست مورد وثوق و عملگرا که قابلیت راهبری و همکاری در موضوعات مشترک را داشته باشند ، اقدام خواهد نمود.

8

دکتر غلامرضا جان بزرگی عضو هیات موسس انجمن انبوه سازان شهرستان ری در ادامه جلسه عنوان نمودند : در جلسات گذشته از هر دری سخنی گفته شد و مطالب و مسائل مختلف،اعم از فنی،مهندسی و اجرایی مطرح و گاهی پاسخی داشت و گاه صحبت ها فقط به منزله طرح خلاهای متعهد به میان می آمد.

هرچه در خصوص بروز مشکلات ،چگونگی ارائه خدمات مهندسی،ضرورت قانون مند شدن ساخت و ساز و کنترل ساختمان توضیح و تشریح داده شده است،به دلیل نرسیدن به نتایج تاثیرگذار،ناگزیر از تکرار آنها هستیم؛مثلا جایگاه شهرداری ها،نظام مهندسی و ارائه خدمات مهندسی،سالهاست که سر تیتر مباحث اینگونه جلسات و گردهمایی هاست، نتیجه؟

عزیزان، متخصصان، کنشگران،سیاسیون و مسؤلین نظام در حیطه ساختمان و ساخت و ساز،سردرگم بوده،هستند و مانده اند و می مانند،آیا می توان متصور بود که به این وضع و اوضاع خاتمه داده خواهد شد؟؟

آیا تا به حال ما معتقدان به پویش تخصصی توانسته ایم پاسخ چرا نتیجه نگرفتن را به صراحت در جامعه نظام مهندسی و ساخت و ساز طرح کنیم و از باب مشاوره های تخصصی و گفتگوهای همه جانبه به این سوال برسیم که دلایل انحرافات و خلاهای فنی و مهندسی در عملکرد نظام مهندسی چیست؟

وقتی واژه انحراف را مفرد و جمع بکار می گیریم،منظور یافتن راه کارهای نجات بخش است.فاصله گرفتن یا مفرد و جمع بودن، ابزار رسیدن به اهداف بلندی است که چاره ساز بخشی از گرفتاری هاست.آیا می دانیم بر مبنای کدام اصل و فرع،الگوبرداری برای تدوین آئین نامه ها شکل گرفت؟

آیا اساسا قانون و آئین نامه تدوین گردیده تمامی مراحل به استناد آن کارها پیش می رود؟ اگر بله، چرا در چنین موقعیتی قرار داریم؟ و بلبشوی خانه مان برانداز سازنده و سازندگان در چه زمانی خاتمه می یابد و خانواده ها در چه مقطعی امنیت را با جان و دل لمس می کنند.

خیلی از موضوعات، کارها، گره ها، بافرض الحاق کنترل ساخت و ساز؛به نتایج بهینه ای نسبت به دوره های متفاوت هیات مدیره رسیده اند، اما قدم عمیق و گسترده در این رویه، همراهی های کارگشا و کارساز است و در آخرین قسمت این مبحث به اساسی ترین مشکل فعلی که در بخش ارائه خدمات مهندسی، قد علم کرده است، بپردازیم.

از بدو تا چندی پیش سازمان شهرداری متولی امور ساخت و ساز بود و کنترل ساختمان نیز متصل به این شرح وظایف بود.امیدمان این بود که هر دو سازمان به شرح خدمات و ارائه بهترین راه کارها، همت گمارند و در این راه و رویه ها سازنده هم جایگاه و شرح وظایف قانونی خود را بشناسد و در هیچ شرایطی از آن عدول نکند.

اینکه هر شخص یا مجموعه یا شرکت بتواند به هرآنچه می داند،توجه نکند و فقط به سرانه ساخت و ساز که در جامعه حرف از سود کلان دارد، روی آورد.امنیت جامعه و ایجاد کارآفرینی به شدت رو به وفات و نابودی خواهد گذاشت.

آیا به نظر می رسد همه گیروگورها به همین جا بسنده کند و سازمان نظام مهندسی با اهداف و وظایفی که ارتقاء مهندسی را در پی دارد به نتایج مطلوب دست یابد.

به دنبال چالش های دیگر برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشیم تا آینده ای روشن برای نسلی که کشور را باید مدیریت کند.

جمع بندی: از ابتدای نگرانیهای عدم هماهنگی بین سازمان و ساختمان نظام مهندسی به دفعات چالش های بسیاری عمل نموده و هنوز نتایج لازم و مطلوب بدست نیاورده است.

اگر تیتروار به الگوبرداری ها پردازیم پیروز شدن سهم بی چون و چرای ماست و کسب موفقیت یعنی اصلاح قانون نظام مهندسی و اجرایی بودن آن، نه شعاری بودن.

1-انحراف در انجام کارهای نظام مهندسی

2-تدوین و تصویب آئین نامه هایی که راه گشای امور هستند

3-اصلاح شرح وظایف مانند اختیارات هر سازمان به آن سازمان

4-الحاق موضوع کنترل ساختمان به شهرداری

5-اصلاح ماده 33 قانون نظام مهندسی

9

فرهاد غلامی سازنده و عضو انجمن معماری و شهرسازی ایران افزود: بنده لازم میدانم در تکمیل فرمایشات اساتید مطالبی را در باره عملکرد منتخبین سازمان و بزرگانی که دارای سمت هستند عرض کنم .بنده از دو دریچه به نحوه عملکرد اقایان نگاه میکنم یکی به عنوان عضو کوچکی از اعضای سازمان نظام مهندسی و دیگری به عنوان ارباب روجویی که شاید در سال چندین پرونده در سازمان داشته باشد.  در خیلی از موارد نقایصی را در نحوه عملکرد پرسنل دیده ام چرا صدور یک پروانه اشتغال یا تمدید آن باید زمانی بالای 2 ماه را طی کند ؟ چرا صدور یا عضویت یا حتی تمدید یک کارت عضویت زمان طولانی در پیش دارد و چراهای دیگر این موارد کوچکترین کارهایی است که یک مهندس میتواند در سازمان داشته باشد ولی به عنوان یک ارباب رجو گله های بسیار وجود دارد و حالا به عنوان یک سازنده یا کارافرین ،زمانی که در پروسه انجام کار خلل یا توقفی به وجود اید مشاغل زیادی با ان درگیر میشوند وقتی کنترل طراحی پرونده ای تا 6 ماه زمان می برد یعنی توقف کامل یک کار و عدم گردش مالی و اقتصادی در کشور و این خود باعث رکود کار و اقتصاد میگردد وحتی باعث دلسردی سازندگان از ادامه راه این نگاه به عملکرد هیئت ریئسه سازمان نگاه به عملکرد کل پرسنل است چرا که مدیران می بایست راه را برای رونق باز کنند و این امر زمانی رخ خواهد داد که تسلط به پرسنل و تکریم ارباب رجو در دستور کارشان باشد شاید در بعضی زیرگروه ها عملکرد خوبی دیده شود ولی ایا در بخش بزرگ ان که تکریم ارباب رجو اس این بهبود دیده شده ؟ یادمان باشد که این سازندگان و کارافرینان سازندگی هسنتد که باعث رونق و بهبود اقتصاد در سازمان نظام مهندسی می­شوند .

10

چهارمین هم اندیشی فعالان حوزه ساختمان روز پنجشنبه 6 خرداد ساعت 9 صبح با دستور بررسی عملکرد هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان در رشته عمران و معماری برگزار خواهد شد.

11

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر