کد خبر: 124625
A
دیده‌بان ایران:

رپورتاژ عجیب سایت اقتصادی برای خودروسازان داخلی/ «جو بایدن» می خواهد صنعت خودروی ایران را از بین ببرد!

در حالیکه طی روزهای گذشته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران مدعی شد که "در برخی خودرو‌ها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود." یک سایت خبری اقتصادی با انتشار گزارشی مدعی شد که دست آمریکا در شکست صنعت خودرو و همچنین واردات خودرو در کار است.

رپورتاژ عجیب سایت اقتصادی برای خودروسازان داخلی/ «جو بایدن» می خواهد صنعت خودروی ایران را از بین ببرد!

به گزارش دیده‌بان ایران؛ در حالیکه طی روزهای گذشته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران مدعی شد که "در برخی خودرو‌ها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود." یک سایت خبری اقتصادی با انتشار گزارشی مدعی شد که دست آمریکا در شکست صنعت خودرو و همچنین واردات خودرو در کار است.

صبح روز ۲۰ دی ماه امسال بود که خبر وقوع تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان - رامهرمز در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که از تصادف حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر حکایت داشت و منجر به مرگ پنج تن شد. اما دو روز بعد در تاریخ ۲۲ دی ماه بود که اظهارنظری از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور، این تصادف را به صدر اخبار رسانه‌ها بازگرداند. سردار سیدکمال هادیانفر با انتقاد شدید از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفته بود: «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟. دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟»

توجیه عجیب انجمن خودروسازان برای بازنشدن ایربگ ها

در حالی که انتقاد از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل ادامه داشت و واکنش‌های زیادی نیز در همین خصوص از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شده بود، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظری درباره این تصادف را مطرح کرد، او درباره حادثه بهبهان و بازنشدن ایربگ خودروها گفته بود:« اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبه رو باعث شد تا ایربگ های آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید،فاقد ایربک بودند. در این حادثه از محصولات سایپا هشت خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته  ایربگ ها عمل نکرده اند.»

او همچنین گفته بود:« باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربک ها باز نشده است.البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. نا گفته نماند. برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربک عمل نکند.»

پلیس راهور: به جای اظهارات غیرمنطقی، به دنبال ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی باشیم

این اظهارات که به نظر می رسد بیشتر توجیهی برای بازنشدن ایربگ خودروها و کیفیت پایین آنها باشد، اما واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور را در پی داشت، سرهنگ عین الله جهانی در واکنش به این اظهارات به ایسنا می‌گوید: « از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟»

سایت نود اقتصادی: واردات خودرو باعث از بین رفتن صنعت خودروسازی داخلی می شود

اما سایت نوداقتصادی نزدیک به اصولگرایان با اشاره به کتاب تحریم نوشته ریچارد نفیو با انتشار گزارشی تحت عنوان "استراتژی بایدن برای از پا در آوردن صنعت خودروی ایران چیست؟" نوشت: حضور ریچارد نفیو طراح تحریم های آمریکا در دوره اوباما در تیم بایدن یک پیام مشخص دارد. استراتژی با پنبه سربریدن آمریکایی ها مجددا وارد دستورکار شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در سالهای 88 تا 92 نزدیک به 100 هزار دستگاه خودرولوکس وارد کشور شد و در همین دوره 1762 دستگاه پورشه وارد خیابانهای ایران شد به طوری که مصباحی مقدم نماینده مجلس آن زمان گفته بود نصف پورشه های تولیدی وارد ایران می شود.

نفیو احساس روانی و اجتماعی تحریم ها را مهم از سایر اثرات می داند. نفیو  به اهمیت در نظر گرفتن بافت جمعیتی کشور هدف اشاره می‌کند. مثلاً اگر جمعیت کشور مذکور نسبتاً جوان است می‌توان به صورت خاص فشارهای اقتصادی را بر جوانان متمرکز کرد؛ مانند تحریم‌هایی که به بیکاری منجر می‌شوند و شغل‌های بخش صنعتی و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهند. همه اینها نشان می دهد  اتفاقاتی که به صنعت خودرو در سالهای انتهای دهه 80 و ابتدای دهه 90 آب خورد از کجا نشات گرفته است. 

این روزها همه آن ماجراها در حال تکرار است. زمزمه های واردات، بلاتکلیفی صنعت خودرو ظرف چند سال اخیر، فشار برای کنترل دستوری قیمت و تحمیل زیان انباشه به خودروساز و زنجیره تامین و همینطور برنامه های هوشمندانه پشت پرده برای از پا درآوردن حلقه های کلیدی زنجیره تامین خودرو.

این سایت اقتصادی در ادامه مطلب خودش می نویسد: تعداد قابل توجهی از مدافعین  واردات خودرو در شرایطی که کشور با شدیدترین کمبود ارزی در چند دهه اخیر مواجه است حملاتی را به فرایندهای تولید داخل و ارکان مقابله با تحریم های صنعت خودرو آغاز کرده اند. حملاتی که کاملا هوشمندانه حساب شده و مبتنی بر اصول حرفه ای جنگ روانی است و کاملا قابل تشخیص است که توسط یک فرد انجام نمی شود. این حملات در توییتر، اینستاگرام و سایر رسانه ها توسط افراد عموما مجهول الهویه طی دوران سرکارآمدن بایدن و نفیو شدت گرفته است. این حملات گاهی از طرف مراجع و نهادهایی حمایت می شود که سوال برانگیز است. گاهی این نگرانی ایجاد می شود که چقدر احتمال دارد نفوذ به ارکان کلیدی کشور رسیده باشد همانطور که در برخی پرونده طی چند سال اخیر سرنخ هایی به دست آمده است.

آسیب به صنعت خودرو علاوه بر ایجاد تقاضایی بین 15 تا 30 میلیارد دلار در سال نزدیک به 600 هزار شغل مستقیم را از بین خواهد برد و دامن زدن به نارضایتی جوانان از کیفیت خودرو تاثیر شدید روانی در جامعه به جا خواهد گذاشت.

بنابرگزارش دیده بان ایران این گزارشی سراسر یک طرفه برای توجیه عملکرد نامطلوب صنعت خودروسازی در کشور در حالی مطرح می شود که طبق آمار منتشر شده در دوماهه نخست سال جاری هرروز به‌طور میانگین ۴۰ نفر در جاده‌های ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی‌های مرگ صادرشده در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد در طی مدت موردنظر، ۲۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۸۰ نفر بود که در مقایسه با رقم فعلی، ۳۱.۱ درصد رشد داشته است.

 

منبع: دیده بان ایران و ایسنا

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر