کد خبر: 124864
A

چرا تورم افزایش پیدا کرد؟/ منتظر افزایش نرخ تورم در آستانه عید باشید

خط کاهشی نرخ تورم پس از سه ماه شکسته شده و آمارها از افزایش نرخ تورم ماهانه خبر می‌دهد، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ تورم از چند جانب تقویت شده است و زنگ هشداری برای ماه‌های آینده است.

چرا تورم افزایش پیدا کرد؟/ منتظر افزایش نرخ تورم در آستانه عید باشید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی‌رغم امیدواری‌هایی که دولت برای کاهش نرخ تورم می‌دهد، آمارها از افزایش تورم خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد زنگ خطر برای تندتر شدن سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات به صدا در آمده است.

از سه ماه قبل تورم از مهر ماه روند نزولی خود را آغاز کرد، از نرخ ۳٫۹ در شهریور به ۱٫۷ در آذر ماه رسید، اما جدیدترین گزارش تورمی مرکز آمار ایران از خیر دوباره تورم خبر می‌دهد. قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در دی ماه نسبت به آذر ماه رشد ۲٫۴ درصدی داشته است.

کاهش نرخ تورم در سه ماهه پاییز در دو شاخص تورم نقطه‌ای و سالانه نیز مشخص بود. به نظر می‌رسد افزایش تورم ماهانه دی ماه تورم نقطه‌ای را بالا برده است.

علل تقویت افزایش تورم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ تورم زنگ هشداری برای آینده است.

کمیل طیبی به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگرچه دولت وعده داد که تورم را کنترل می‌کند، اما موفق نشده است. کاهش نرخ تورم به ابزارهایی نیاز هست که دولت آن ابزارها را نداشت، حتی برای تامین هزینه‌ها خود نتوانست دارایی بفروشد.

او توضیح می‌دهد: از آن جایی که دولت برای تامین هزینه‌های خود نتوانست دارایی بفروشد و به سراغ استقراض از بانک‌ها رفته است. از سوی دیگر نیز ماهیت بودجه نشان‌ دهنده اجرای سیاست‌های انبساطی است. در واقع شاهد خلق نقدینگی هستیم که از مسیر خلق پول و افزایش پایه پولی رخ داده است.

طیبی از عامل دیگری می‌گوید که روی انتظارات تورمی تاثیر گذاشته است؛ انتظارت بازار این بود که مذاکرات به نتیجه مثبت می‌رسد، اما طولانی شدن آن موجب برگشت انتظارات تورمی به بازارها شده است.

او ادامه می‌دهد: رفتار تورمی و بار روانی که ایجاد می‌کند روی شکل گیری تورم مهم است. در اقتصاد ما که تورم پدیده مضمنی است، اگر دولت نتواند برای کنترل آن هدف‌گذاری دقیقی انجام دهد، با شیب تندتری افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد که به نظر می‌رسد افزایش نرخ تورم در دی ماه، زنگ هشداری برای ماه‌های آینده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر