کد خبر: 126696
A

برنج ایرانی ۳۳ هزار تومان صادر شد/ کدام کشورها متقاضی برنج ایرانی هستند؟

ایران در سال جاری حدود ۲.۳ میلیون دلار صادرات برنج داشته که عمده آن به هفت کشور بوده است، در این بین متوسط قیمت صادرات گاهی به یک سوم قیمت‌های ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی این روزها در بازار داخلی می‌رسد.

برنج ایرانی ۳۳ هزار تومان صادر شد/ کدام کشورها متقاضی برنج ایرانی هستند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ در سال حجم بالایی واردات برنج به دلایلی مثل تامین نیاز داخل و جبران کسری برنج داخلی و یا تعدیل قیمت انجام می‌شود که برای ۱۰ ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن به ارزشی بالغ بر ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار بوده است.

صادرات ۱۷۳۱ تن برنج ایرانی 

اما ایران با وجود نیاز داخل و وارداتی که دارد و شرایط موجود افزایش قیمت برنج داخلی، آیا صادراتی هم داشته است، در آمار گمرک مورد بررسی قرار گرفت و آنطور که لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- اعلام کرد در ۱۰ ماهه امسال ۱۷۳۱ تن به ارزش دو میلیون و ۳۰۱هزار دلار از ایران به ۲۷ کشور انجام شده است.

گردش برنج ایرانی در ۲۷ کشور با صدر نشینی کانادا

به گفته وی اتریش، اردن، استرالیا، استونی، اسلواکی، افغانستان، امارات، انگلستان، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، دانمارک، رومانی، سوئیس، عراق، فنلاند، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، مالزی، نروژ، هلند مقاصد صادراتی برنج نیمه سفید ایرانی با کد تعرفه ۱۰۰۶۳۰۰۰ بوده است.

 

بر اساس این گزارش، کانادا با  ۳۱۴تن به ارزش ۴۲۹هزار و ۶۰دلار، عراق ۳۶۸ تن به ارزش ۴۰۳هزار و ۱۳دلار، آلمان ۲۴۵ تن به ارزش ۳۵۰هزار و ۲۱۵ دلار، ترکیه ۲۱۶ تن به ارزش ۲۸۹ هزار و ۴۰۳دلار، استرالیا ۱۶۸.۵ تن به ارزش ۲۴۶هزار و ۲۷۱دلار، امارات ۱۳۳ تن به ارزش ۱۸۹هزار و ۳۶۴دلار و انگلیس با  ۷۷ تن به ارزش ۱۰۶هزار و ۵۴۵ دلار، هفت کشور اول مقاصد صادراتی برنج ایرانی در سال جاری بوده‌اند.

سخنگوی گمرک ایران این را هم گفت که ۵۰ تن شلتوک برنج (برنج با پوست کامل) به ارزش ۲۵هزار و ۷۲۹ دلار نیز به پاکستان صادر شده است.

رکورد شکنی‌های قیمت داخلی و صادرات با قیمت حدود ۳۳ هزار تومان

اما افزایش قیمت برنج ایرانی در سال جاری در هر ماه ادامه داشته و در چند ماه اخیر رکوردشکنی داشته است و گزارش رسمی مرکز آمار ایران از رشدهای بیش از ۶۷ درصدی حکایت داشت و نرخ در بازار تا ۹۰ هزار تومان هم برای هر کیلو پیش رفته است.

اینکه برنج ایرانی با چه قیمتی صادر شده هم مورد توجه است، در صادرات ۱۰ ماهه، متوسط قیمت ۱.۳۲ دلار بوده است که اگر متوسط قیمت دلار در سال جاری ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم حدود ۳۳ هزار تومان قیمت خورده است.    

متوسط ۹ ماهه حدود ۳۲ هزار ۲۰۰ تومان

در ۹ ماهه امسال یعنی زمانی که هنوز قیمت برنج خیلی تند نشده و ارقام ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی برای آن ثبت نشده بود نیز حدود ۱۵۷۹ تن به ارزش بیش از دو میلیون و ۴۳ هزار دلار برنج صادر شده که نشان دهنده متوسط قیمت هر کیلو ۱.۲۹ دلار است که حدود ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

وقتی برنج زیر ۴۰ هزار تومان بود با ۳۳هزار و ۲۵۰ صادر شد

آمار کمی عقب‌تر یعنی زمانی که برنج درجه یک ایرانی در بازار تا کمتر از ۴۰ هزار تومان بود نیز مورد بررسی قرار گرفت که نشان می‌دهد در شش ماهه اول امسال ۹۴۸ هزار و ۶۴۰ کیلو به ارزش بیش از یک میلیون و ۲۶۴ هزار دلار صادرات انجام شده که متوسط قیمت آن برای هر کیلو به ۱.۳۳ دلار می‌رسد و معادل ریالی آن با دلار حدود ۲۵ هزار تومانی به ۳۳ هزار و ۳۰۰  تومان می‌رسد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر