کد خبر: 135424
A
در گفت وگوی دیده‌بان ایران با عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد:

مرتضی عزتی: افزایش نرخ تورم و تورم انتظاری می گوید قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد/با مدیران کارنابلد و بی‌تجربه دولت، وضعیت اقتصادی بد و بدتر می شود / مدیریت تیم اقتصادی دولت سیزدهم فاقد دانش اقتصادی و تجربه مدیریتی لازم برای اجرای تصمیمات است

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره مدیریت تیم اقتصادی دولت به دیده بان ایران گفت: برای تعالی اقتصادی به مجموعه‌ای از عوامل احتیاج داریم که «کارگزاران کارشناس» از مهمترین آنها هستند. یعنی در مقاطعی که مدیران آگاه به مسایل جاری کشور و همچنین با تجربه و فعالیتی توام با علم داشتیم٬ وضع تا حدی بهتر شد که این یک قائده است. اما اگر در شرایط برابر اقتصادی٬‌ مدیرانی کارنابلد و بی‌تجربه روی کار باشند٬ قطعا وضعیت بد و بدتر خواهد شد. پیش بینی اقتصاد دانان درباره ایجاد تورم ۱۰۰ درصدی در اقلامی همچون گوشت و مرغ تجربه به دلیل حف ارز وارداتی نهاده‌های دامی درست بود، اینکه گفته شود تورم کاهش پیدا می کند معلوم نیست بر اساس کدام مبنای علمی اعلام شده است.

مرتضی عزتی: افزایش نرخ تورم و تورم انتظاری می گوید قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد/با مدیران کارنابلد و بی‌تجربه دولت، وضعیت اقتصادی  بد و بدتر می شود /  مدیریت تیم اقتصادی دولت سیزدهم فاقد دانش اقتصادی و تجربه مدیریتی لازم برای اجرای تصمیمات است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ادعای رییس دولت درباره ریشه‌کنی فقر تا پایان سال، طرح ادعای کاهش نقدینگی توسط رییس کل بانک مرکزی، تورم افسارگسیخته اقلام مصرفی در کنار دادن وعده های عجیب اقتصادی توسط معاون اول رییس جمهور یعنی همان شخصی که عنوان سکاندار اقتصادی را یدک می کشد سبب شد تا افکار عمومی نسبت به فعالیت و تصمیم‌سازی‌های دولت سیزدهم ناامید شوند.

مرتضی عزتی٬ کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران تاکید دارد که اصلاح امور قبل از هر چیزی به مدیرانی کاربلد و با تجربه نیاز دارد.

 ریشه‌کن کردن فقر به معجزه نیاز دارد

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که وعده هایی مانند ریشه‌کن کردن فقر تا پایان سال، گران نشدن اجناس و دلایل رکود اقتصادی گفت:  لازم به تاکید می‌دانم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور ریشه کن کردن فقر فقط با معجزه امکان‌پذیر است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: حل شدن مشکلات معیشتی در کتاه مدت  فقط با معجزه شدنی است٬عنی در شرایطی که اقتصاد ما گره‌های زیاد کوری دارد٬ با هیچ طرح و برنامه‌ای نمی‌توان مشکلات فعلی را به راحتی و در اسرع وقت حل کرد.

وی درباره راهکارها برای رسیدن به آرامش نسبی اقتصادی گفت: مهمترین نکته این است که سرمایه‌گذاری خارجی برای رشد اقتصادی مهمتر از مهم است. یعنی تا زمانی که نتوانیم با رونق تولید در تجارت جهانی سهم زیادی داشته باشیم٬ نه تنها مشکلات‌مان حل نخواهد شد بلکه روز به روز با گرفتاری‌های بیشتری رودرر خواهیم شد.

عزتی در پاسخ به این پرسش دیده بان ایران که درایت و توانایی مدیران اقتصادی دولت و فرماندهی مشترک آن در اختیار آقای مخبر است چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت اقصادی موثر باشد گفت: 

برای تعالی اقتصادی به مجموعه‌ای از عوامل احتیاج داریم که «کارگزاران کارشناس» از مهمترین آنها هستند. یعنی در مقاطعی که مدیران آگاه به مسایل جاری کشور و همچنین با تجربه و فعالیتی توام با علم داشتیم٬ وضع تا حدی بهتر شد که این یک قائده است. اما اگر در شرایط برابر اقتصادی٬‌ مدیرانی کارنابلد و بی‌تجربه روی کار باشند٬ قطعا وضعیت بد و بدتر خواهد شد. 

وی خاطر نشان کرد: گروهی که تصمیمات اقتصادی را در دولت می‌گیرند یک دست نبوده، زیرا اعضای کابینه اقتصادی دولت دارای سواد، دانش و تخصص یکسانی نیستند، بر همین اساس است که ممکن است در تصمیماتی که گرفته می‌شود، برخی افراد نظرات یکدیگر را قبول نداشته باشند. 

در دولت و بانک مرکزی اقتصاد دان شناخته شده ی وجود ندارد

عزتی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت در بانک مرکزی و مدیریت اقتصادی معاون رییس جمهور گفت: در دولت و بانک مرکزی اقتصاد دان شناخته شده ی وجود ندارد، در دنیا اقتصاد دان هایی که در حوزه های سیاست پولی و ارزی حرفی برای گفتن داشته باشند و در این حوزه تخصص لازم را داشته باشند به ریاست بانک مرکزی می رسند تا بتوانند اقتصاد را از تکانه های احتمالی با به کار گرفتن تدابیری که در حوزه تخصصی خود بدان واقفند نجات دهند. به همین ترتیب در دولت هم  به طور کلی مدیریت تیم اقتصادی دولت سیزدهم فاقد دانش اقتصادی و تجربه مدیریتی لازم برای اجرای تصمیمات است. 

وی درباره اثرات حذف ترجیحی گفت: پیش بینی اقتصاد دانان درباره ایجاد تورم ۱۰۰ درصدی در اقلامی همچون گوشت و مرغ تجربه  به دلیل حف ارز وارداتی نهاده‌های دامی درست بود، اینکه گفته شود تورم کاهش پیدا می کند معلوم نیست بر اساس کدام مبنای علمی اعلام شده است. 

تا زمانی که مباحث برجام و تحریم ها حل نشده، رانت هم وجود دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره پیش بینی خود درباره قیمت ارز خاطر نشان کرد: تا زمانی که مباحث برجام و تحریم ها حل نشده است احتمال توزیع این مدل رانت ها یا سوء استفاده ها از فاصله قیمت بین بازار آزاد و نیمایی وجود دارد، چرا که تا تعیین تکلیف نشدن نهایی موضوع توافق برجام احتمال داده می شود بازار ارز همچنان دستخوش نوساناتی باشد که به نفع دارندگان ارز و فروش با قیمت های بالاتری منتهی شود.

مرتضی عزتی در این باره خاطر نشان کرد: البته مسائل داخلی مثل افزایش نرخ تورم و تورم انتظاری که بعد از حذف یک باره ارز ترجیحی ایجاد شده احتمالات افزایش نرخ ارز را دور از ذهن نمی کند، به همین خاطر ممکن است بسیاری از سفته بازان یا افرادی که درآینده نیاز به ارز دارند از امروز برای اینکه دلار را با قیمت های بالاتری نخرند مجبور به خرید و افزایش تقاضا در بازار شوند که این موضوع خود به خود تقاضای بازار و به تبع آن قیمت ارز را افزایش می دهد.

«تحریم» در یک دهه اخیر فشارهایی غیرقابل تحمل را به فضای اقتصادی کشور تحمیل کرده است

عزتی در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که اقتصاد چقدر تحت‌تاثیر عوامل سیاسی و دیپلماتیک قرار  گرفته گفت: شما نمی‌توانید اقتصاد را جدای از سیاست و ارتباط کشور با نظام بین‌الملل بدانید. به‌عنوان مثال «تحریم» در یک دهه اخیر فشارهایی غیرقابل تحمل را به فضای اقتصادی کشور تحمیل کرده است. به‌همین دلیل لازم است در تصمیم‌گیری‌های دیپلماسی شرایط اقتصادی را هم به‌طور جدی در نظر بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد در صورت ماندگاری تحریم‌ها٬ چه پتانسیل‌هایی در داخل کشور می‌توانند در بهبود وضعیت نقش‌آفرین باشند گفت:

کشور ما مثل همه کشورها احتیاج دارد که با کشورهای دیگر ارتباط‌هایی جدی بگیرد تا بتواند از طریق داد و ستد وضعیت اقتصادی را سر و سامان بدهند. یعنی اگر فضای تجادلی با جهان تداوم پیدا کند٬ نمی‌توانیم امیدی به ترمیم فضای کدر اقتصادی داشته باشیم.

منبع : سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر