کد خبر: 139150
A

یورو گران شد!

یورو تا ارزش ۱.۰۱۳۰ دلار در اوایل روز آسیایی قبل از آخرین معاملات حرکت کرد و ۰.۱۹ درصد قوی‌تر از روز جمعه در ۱.۰۰۶۶ دلار افزایش یافت.

یورو گران شد!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ امروز (دوشنبه) یورو در برابر دلار در بالاترین حد خود در بیش از سه هفته قرار گرفت و استرلینگ به بالاترین سطح در این ماه رسید زیرا مقامات بانک مرکزی اروپا برای انقباض بیشتر پولی تلاش کردند.

در آستانه انتشار آمارهای کلیدی تورم ایالات‌متحده در این هفته که ممکن است به فدرال رزرو اجازه دهد در نشست سیاستی خود در ۲۱ سپتامبر سرعت افزایش نرخ بهره را بررسی کند، ارزش دلار چندان دور از پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای خود قرار ندارد.

ین ژاپن که به نرخ حساس است، با توقف ارزش صعودی بلندمدت خزانه‌داری آمریکا در زیر بالاترین سطح تقریباً سه ماهه یعنی حدود سطح متوسط ‌۱۴۲ در هر دلار قرار گرفت.

یورو تا ارزش ۱.۰۱۳۰ دلار در اوایل روز آسیایی قبل از آخرین معاملات حرکت کرد و  ۰.۱۹ درصد قوی‌تر از روز جمعه در ۱.۰۰۶۶ دلار افزایش یافت.

پوند به ۱.۱۶۸۱ دلار افزایش یافت و آخرین ارزش آن با ۰.۲۴ درصد افزایش در ۱.۱۶۱۱ دلار بود.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا خطر افزایش نرخ کلیدی را دو درصد یا بیشتر برای مهار تورم ثبت شده پیش‌بینی می‌کنند.

یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک گفت که اگر تصویر قیمت‌های مصرف‌کننده تغییر نکند، گام‌های روشن‌تری باید دنبال شود.

شاخص دلار که این ارز را در برابر ۶ همتای اصلی اندازه‌گیری می‌کند، تغییر اندکی در ۱۰۸.۸۲ داشت و پس از عقب‌نشینی از اوج دو دهه‌ای که در روز چهارشنبه به آن رسیده بود همچنان نزدیک به آن سطوح باقی ماند البته در جلسه قبل معاملات، با ارزش ۱۰۸.۳۵ به کمترین میزان از ۳۰ آگوست رسید.

سرمایه‌گذاران پیش از گزارش روز سه‌شنبه شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات‌متحده محتاط هستند حتی در حالی که مقامات فدرال رزرو به لفاظی‌های تندرو خود در روز جمعه ادامه دادند.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو گفت که از افزایش قابل توجه در نشست بعدی حمایت می‌کند در حالی که جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس درخواست خود برای افزایش ۷۵ واحد پایه را تکرار کرد.

جوزف کاپورسو، استراتژیست بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشت مشتری نوشت: «مقامات به وضوح نیاز کمیته بازار آزاد فدرال به افزایش نرخ بهره را تا زمانی که شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر کاهش تورم وجود داشته باشد، بیان کرده‌اند».

وی گفت: صرف‌نظر از نتیجه گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، ما قضاوت می‌کنیم که کمیته بازار آزاد فدرال کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد به این معنی که قیمت دلار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت صعودی‌تر است.

دلار پس از عقب‌نشینی از اوج ۲۴ ساله در ۱۴۴.۹۹ از روز چهارشنبه، در ۱۴۲.۷۱ ین ثابت بود.

این در حالی بود که شاخص بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده، که هر دو ارز اغلب از نزدیک آن را دنبال می‌کنند، روند صعودی را کاهش داد، این روند صعودی آن را به بالاترین میزان از اواسط ژوئن (۳.۳۶۵ درصد) در هفته گذشته رساند.

در همین حال، مقامات ژاپنی بار دیگر به عملکرد بانک ژاپن اشاره کردند و سخنگوی ارشد دولت در یک مصاحبه تلویزیونی محلی گفت که دولت باید اقدامات لازم را برای مقابله با کاهش بیش از حد ین انجام دهد.

با این حال، تحلیلگران تردید دارند که چنین اقدامی بدون حمایت فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی کارساز باشد، با توجه به اینکه بانک ژاپن در میان بازارهای توسعه یافته تنها بانکی محسوب می‌شود که به سیاست فوق‌العاده آسان پایبند است.

رودریگو کاتریل، استراتژیست در بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشت: «تلاشی هماهنگ نیاز است و در حال حاضر با توجه به اینکه بانک‌های مرکزی بزرگ از طریق سیاست‌های سخت‌تر با تورم مبارزه می‌کنند، حمایت رسمی جهانی از ین بعید به نظر می‌رسد.»

وی افزود: «اگربانک مرکزی ژاپن واقعاً می‌خواهد جلوی کاهش ین را بگیرد، باید تغییراتی در سیاست فوق‌العاده آسان خود ایجاد کند.» در سایر نقاط، دلار استرالیا با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۰.۶۸۴۴ دلار و کیوی نیوزیلند با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۰.۶۱۱۰ دلار رسید.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر