کد خبر: 141404
A

نت‌بلاکس: قطعی اینترنت روزانه حدود ۳۶ میلیون دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌زند

برآورد نت‌بلاکس از زیان اقتصادی قطعی اینترنت در ایران، مبلغی در حدود یک و نیم میلیون دلار به ازای هر ساعت بوده و بیم آن می‌رود که تحمیل استفاده از اینترانت به جای اینترنت بین‌الملل، به روالی عادی در کشور بدل شود. این رویکرد در الزام به استفاده از پلتفرم‌های بومی به جای نسخه خارجی آنها، چنان با واکنش منفی کاربران مواجه شده که حالا حتی پلتفرمی مانند روبیکا که سال‌ها از حمایت دولت بهره‌مند بوده، زبان به اعتراض گشوده و خواستار فعالیت در فضایی آزاد، رقابتی و به دور از اجبار شده است.

نت‌بلاکس: قطعی اینترنت روزانه حدود ۳۶ میلیون دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌زند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در عبور از انواع و اقسام تهدیدهای اقتصادی و بین‌المللی در تمام سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای ایرانی مدت‌هاست که با تهدید جدیدی از جنس فناوری مواجهند. تکرار قطع دسترسی‌های ارتباطی و اعمال محدودیت‌های اینترنتی در این مدت با مختل کردن فعالیت اصناف مختلف، زیان قابل‌توجهی را متوجه آنها و البته کشور کرده است. اگرچه در ابتدایی‌ترین لایه تهدید قطعی اینترنت و مسدود کردن دسترسی کاربران به پلتفرم‌های خارجی، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعال بر بستر اینستاگرام تحت تاثیر قرار گرفته و عملا تعطیل شده‌اند؛ اما حالا با تداوم این محدودیت‌ها کسب‌وکارهای بزرگ‌تر نیز در این ورطه گرفتار شده و درباره آینده فعالیت خود ابراز نگرانی می‌کنند.

برآورد نت‌بلاکس از زیان اقتصادی قطعی اینترنت در ایران، مبلغی در حدود یک و نیم میلیون دلار به ازای هر ساعت بوده و بیم آن می‌رود که تحمیل استفاده از اینترانت به جای اینترنت بین‌الملل، به روالی عادی در کشور بدل شود. این رویکرد در الزام به استفاده از پلتفرم‌های بومی به جای نسخه خارجی آنها، چنان با واکنش منفی کاربران مواجه شده که حالا حتی پلتفرمی مانند روبیکا که سال‌ها از حمایت دولت بهره‌مند بوده، زبان به اعتراض گشوده و خواستار فعالیت در فضایی آزاد، رقابتی و به دور از اجبار شده است. اگرچه کارشناسان در این مدت بارها بر اهمیت اینترنت برای گردش چرخ اقتصاد - و به خصوص اقتصاد نوپای دیجیتال- تاکید کرده‌اند؛ اما سیاستگذاران معتقدند تا بازگشت شرایط کشور به حالت عادی و از بین رفتن ناآرامی‌ها، وضعیت همین خواهد بود. افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال، تشدید موج مهاجرت نیروهای متخصص، مختل شدن عملیات جاری شرکت‌ها با اختلال در ابزارها و سیستم‌های اتوماسیون، دشواری‌های مراودات بین‌المللی شرکت‌ها، نابودی بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی خانگی و روی آوردن بعضی صاحبان آنها به دست‌فروشی، تنها شماری از پیامدهای تلخ تصمیمات اخیر سیاستگذاران هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر