کد خبر: 150417
A

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: نمی توانیم روزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ما هر روز مشغول بررسی جزییات بودجه بوده و بر سر پیشنهاداتی بحث می‌کنیم که درصد را از یک به دو برساند اینها مساله ما نیست بلکه ما باید به کلیات بودجه توجه کنیم. ما ۱۴.۵ درصد بودجه را به وزارت نفت تخصیص می‌دهیم و بیش از ۱۳ سال است که این رقم ثابت است اما نمی‌دانیم که وزارت نفت با آن چه کار می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: نمی توانیم روزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه منطبق بر اصول اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر در قانون اساسی آمده است. مقام معظم رهبری در سال جاری تاکید کرده است برای تورم باید راهکاری پیدا کرده و آن را علاج کنیم. اکنون مجلس در حال تصویب بودجه سال آینده است و سوال بنده این است که آیا بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند خاصیت ضد تورمی دارد؟

وی در ادامه اظهار کرد: آیا برای تورم و جبران کسری بودجه و علاج ناترازی بانک‌ها در بودجه راهکاری پیش‌بینی شده است؟

این عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: باید بدانیم که خوشبختی و بدبختی یک ملت به مجلس آن بستگی دارد، اگر مجلس ریل گذاری صحیحی داشته باشد مشکلات حل می‌شود. دولت قوی حاصل مجلس قوی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هر روز مشغول بررسی جزییات بودجه بوده و بر سر پیشنهاداتی بحث می‌کنیم که درصد را از یک به دو برساند اینها مساله ما نیست بلکه ما باید به کلیات بودجه توجه کنیم. ما ۱۴.۵ درصد بودجه را به وزارت نفت تخصیص می‌دهیم و بیش از ۱۳ سال است که این رقم ثابت است اما نمی‌دانیم که وزارت نفت با آن چه کار می‌کند.

سیاهکلی تاکید کرد: در بودجه سال آینده ما میزان فروش نفت را یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه روزانه با قیمت ۸۵ دلار در نظر گرفته‌ایم، اگر آن را ضربدر ۳۶۵ روز کنیم با دلار ۲۳ هزار تومانی که در بودجه دیده‌ایم می‌شود ۳۰۳ همت درآمد حاصل از فروش نفت. اولا ما اصلا نمی‌توانیم این میزان نفت را بفروشیم. اوپک سقف فروش نفت ما را چهار میلیون بشکه لحاظ کرده و ما اکنون تنها سه میلیون توان تولید داریم که یک میلیون و ۸۵۰ بشکه در داخل مصرف می‌شود و تنها یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه باقی می‌ماند. حال ما چگونه می‌خواهیم روزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سیاهکلی بیان کرد: قطعا ما باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم و نکاتی که شما در خصوص ناترازی بانک‌ها و نقدینگی مطرح کردید کاملا درست است اما برخی از اعداد و ارقام را گفتید که اکنون در مجلس شورای اسلامی و دولت برای آن زحمت کشیده می‌شود، همین الان بیش از عددی که شما گفتید نفت صادر می‌کنیم و ظرفیت تولید نفت ما نیز ۶۰۰ هزار تا بیش از عددی است که شما گفتید. به طور قطع براساس ظرفیت تولید و میزان فروش برنامه ‌ریزی صورت خواهد گرفت.

قالیباف گفت: در این موضوعات نباید در حق مجلس شورای اسلامی و دولت ظلم شود. اما در موضوعات اساسی اقتصادی حرف شما درست است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر