کد خبر: 154162
A

پیشنهاد عجیب وزیر سابق آموزش و پرورش/ وزارت نفت و آموزش و پرورش ادغام می‌شود؟

جداسازی صنعت و معدن (بخش تولید) و تجارت، از آن جهت غیرقابل قبول است که فعالان اقتصادی در این دو بخش با یکدگیر تضاد منافع دارند. تاجران به دلیل مسائل ارزی، همواره خواستار آزادسازی تجارت، آسان سازی رویه های واردات و همچنین صادرات ساده هستند. این در حالی است که در آن سو، تولیدکنندگان که با آزادسازی واردات، منافع خود را در خطر می‌بینند، با واردات مخالف هستند. یکی از مصادیق این تضاد منافع را می‌توان به طور ملموس در مساله خودرو مشاهده کرد. تولیدکنندگان که همواره از امتیازهای مثبت دولتی برخوردار بوده‌اند، یکی از مخالفان جدی آزادسازی واردات خودرو در همه ادوار هستند.

پیشنهاد عجیب وزیر سابق آموزش و پرورش/ وزارت نفت و آموزش و پرورش ادغام می‌شود؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حمید رضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه جهان آرا پیشنهاد ادغام وزارت نفت و آموزش و پرورش را داد. این نماینده مجلس گفته بود: معتقدم وزارت آموزش و پرورش باید با وزارت نفت ادغام شود تا پول و بودجه در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد. مشکلات آموزش و پرورش، مدیریت و بودجه هستند.

این پیشنهاد عجیب درست در زمانی مطرح شده که طرح تفکیک وزارت صمت برای چندمین‌بار کلید خورده است و کارشناسان همین طرح را هم یک خطای سیاستی می‌دانند. تشدید سیاست‌های در تضاد با تنظیم بازار، با تشکیل وزارت بازرگانی، رخ خواهد داد. افزایش رویه‌های بوروکراتیک در مسیر تولید و تجارت از جمله تبعات این خطا است.

ایران در ادوار پیشین نیز تجربه تفکیک این وزارتخانه را در کارنامه خود داشته است. در واقع جداسازی صنعت و معدن (بخش تولید) و تجارت، از آن جهت غیرقابل قبول است که فعالان اقتصادی در این دو بخش با یکدگیر تضاد منافع دارند. تاجران به دلیل مسائل ارزی، همواره خواستار آزادسازی تجارت، آسان سازی رویه های واردات و همچنین صادرات ساده هستند. این در حالی است که در آن سو، تولیدکنندگان که با آزادسازی واردات، منافع خود را در خطر می‌بینند، با واردات مخالف هستند. یکی از مصادیق این تضاد منافع را می‌توان به طور ملموس در مساله خودرو مشاهده کرد. تولیدکنندگان که همواره از امتیازهای مثبت دولتی برخوردار بوده‌اند، یکی از مخالفان جدی آزادسازی واردات خودرو در همه ادوار هستند.

حالا به نظر می‌رسد که باید دید ادغام وزارت نفت با وزارت آموزش و پرورش، سرنوشتی شبیه به تفکیک وزارت صمت پیدا خواهد کرد؟ یک سناریوی احتمالی، گمانه‌زنی می‌کند که شاید فعالیت‌های اخیر بهارستانی‌ها، به دلیل نزدیک شدن به موسم انتخابات مجلس است. در واقع و بر اساس این سناریوی فرضی،  خانه ملتی‌ها قصد دارند با اقدامات جنجالی از این قبیل، رای دوره بعدی برای خود بخرند.

منبع: دیده‌بان ایران _ مریم رحیمی

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر