کد خبر: 154598
A
آخرین وضعیت بازار مسکن

افزایش تقاضا برای خرید خانه‌های کمتر از ۷۰ متر

در شرایطی که آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر فقط ۲۵ درصد معاملات مسکن را در تهران به خود اختصاص می‌دهند، بررسی‌ها از رونق نسبی بازار واحدهای کمتر از ۷۰ متر حکایت دارد.

افزایش تقاضا برای خرید خانه‌های کمتر از ۷۰ متر

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کمبود آپارتمان کوچک متراژ در بازار مسکن شهر تهران محسوس است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی عرضه شده برای فروش به بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های با متراژ بالای ۹۰ متر مربع تشکیل می‌دهد؛ در حالی که فقط ۳۳ درصد معاملات در این گروه متراژی انجام می‌شود. سهم آپارتمانهای بالای ۱۰۰ متر از معاملات نیز ۲۵ درصد است.

از طرف دیگر واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر رتبه اول معاملات را در بین گروههای متراژی به خود اختصاص می دهند و آپارتمانهای ۶۰ تا ۷۰ متر در جایگاه دوم قرار دارند.

نوسانات قیمت مسکن که به کاهش تقاضای خرید متقاضیان منجر شده، طرف تقاضا را به سمت آپارتمان‌های کوچک متراژ و قدیمی سوق داده و این در حالی است که تعداد واحدهای کوچک متراژ چندان زیاد نیست.

از طرف دیگر رکود ساخت و ساز در دوره‌های گذشته باعث شده تا عرضه آپارتمان به بازار مسکن کاهش پیدا کند. عمده واحدهایی که در حال حاضر تحت عنوان کلیدنخورده به بازار عرضه شده واحدهای بزرگ متراژی است که در نیمه شمالی شهر تهران قرار دارد و بین ۲ تا ۵ سال قبل ساخته شده‌اند.

نرخ اپارتمان

واسطه‌های ملکی می‌گویند که شانس فروش آپارتمان‌های کوچک متراژ در رکود فعلی بازار به مراتب بیش از واحدهای بالای ۱۰۰ متر مربع است. در برخی محله‌های پرتقاضا در مناطق ۲، ۴، ۵ و ۱۰ رکود ایجاد شده ناشی از نبود فروشنده است.

به نظر می‌رسد نوسان قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا برخی سازندگان از فروش واحدهایی که با قیمت تمام شده سالهای قبل احداث شده منصرف شوند. سازندگان و مشاوران املاک می‌گویند در حال حاضر حاشیه سود ۳۰ درصد محرکی قوی برای ترغیب انبوه‌سازان به ساخت و ساز نیست. با توجه به مدت ۱.۵ تا ۲ سال اجرای پروژه‌های مسکونی و در نظر گرفتن مولفه‌هایی همچون خواب سرمایه، نرخ سود بانکی، تورم عمومی و رکود معاملات نسبت به بازده سرمایه در بخش ساخت و ساز تردید وجود دارد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر