کد خبر: 154924
A

پراید، گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال ۱۳۹۵

انفجار قیمت خودرو، پراید را در همین ابتدای سال به ۳۶۰ میلیون تومان رساند. اما با نگاهی به بازار خودرو می‌توان پی برد که با پول پراید در همین دهه ۹۰ شمسی افراد می‌توانستند یک بنز یا بی‌ام‌و بخرند

پراید، گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال ۱۳۹۵

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ قیمت خودرو طی سال‌های اخیر جهش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. این رشد قیمتی تحت تاثیر عوامل مختلفی، مانند تورم، نوسانات ارزی، توقف تولید یک خودرو، کمبود عرضه، ممنوعیت واردات خودرو و فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار رخ داد و همچنان نیز ادامه دارد.

یکی از خودروهایی که جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، پراید بود. با توقف تولید پراید در سال ۹۸ قیمت این خودرو در بازار شروع به رشد کرد. این خودرو در سال ۹۸ که تولید آن متوقف شد تنها ۳۹ میلیون تومان قیمت داشت. اما اکنون مانند خودروهای دیگر موجود در بازار از جهش‌های قیمتی در امان نماند و رکوردهای جدیدی را در کارنامه قیمتی خود ثبت می‌کرد.

فروردین سال ۱۴۰۱ بود که پراید وارد کانال ۲۰۰ میلیون تومان شد. اما در کمتر از یک سال کانال‌ جدیدی را فتح کرد و به رکورد ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

حال پراید ۱۱۱ نرخ ۳۶۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ قیمت ۳۵۰ میلیون تومان را به ثبت رسانده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۶ در سال ۹۵ تنها ۳۴۰ میلیون تومان قیمت داشت. همچنین بی ام و X۳ ۲۸ ۲۰۱۶ در همان سال ۳۶۵ میلیون تومان ارزش داشت.

البته این تنها خودرویی در بازار کشور نیست که با پول آن در سال‌های گذشته می‌توان خودروی خارجی با کیفیت بالا خرید.

آلفارومئو ۴C که یکی از لوکس‌ترین خودروهای موجود در کشور است، در سال ۹۵ تنها ۵۸۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما با این مبلغ امروز می‌توان یک رانا پلاس مدل ۱۴۰۱ در بازار آزاد خریداری کرد.

ورود اقتصادی‌ترین خودروی موجود در بازار ایران این مفهوم را می‌رساند که قدرت مردم در خرید خودرو روز به روز کاهش یافته است و یک کارمند برای خرید ارزان‌ترین خودروی بازار این روزها باید حقوق بیش از یک سال خود را به صورت کامل پس‌انداز کند.

تورم و سایر عوامل ذکرشده قیمت پراید را به جایی رساند که خریداران با مبلغی که برای خرید این خودرو اختصاص می‌دهند، می‌توانستند در سال‌های گذشته بنز یا بی ام و خریداری کنند.

گرچه وزارت صمت در تلاش است تا قیمت خودرو را تا حدودی به شکل دستوری کنترل کند، اما با در نظر گرفتن جهش دوباره نرخ دلار و تورم، ثابت‌ماندن قیمت خودرو در ماه‌های  آینده بعید به نظر می‌رسد.

پیش از این هم فعالان بازار خودرو به این نکته اشاره کردند که قرار نیست خودروهایی، مانند پراید در بازه ۳۰۰ میلیون توماتی ثابت بمانند.

در این رابطه اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران، در گفتگویی اعلام کرد: «احتمال افزایش قیمت نسبت به شاخص‌های فعلی بازار بسیار زیاد است. تا زمانی که پراید ارزان‌ترین خودرو باشد و قیمتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد.»

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر