کد خبر: 162149
A

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: واردات خودروی نو و کارکرده قطعا به کاهش التهاب بازار کمک خواهد کرد

تقی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی شرایط واردات خودروهای خارجی کارکرده پرداخت.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: واردات خودروی نو و کارکرده قطعا به کاهش التهاب بازار کمک خواهد کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه تلوزیونی تهران بیست با موضوع واردات خودروهای کارکرده گفت: معتقدیم با واردات خودروهای کارکرده شرایط بازار خودرو تا حدودی آرام خواهد گرفت. بحث خودرو از همان روزهای ابتدایی شکل گیری مجلس یازدهم به موضوع ساماندهی بازار خودرو ورود کرد.

وی در ادامه بیان کرد: قطعا امروز واردات خودروی نو و کارکرده به کاهش التهاب بازار کمک خواهد کرد. بر اساس برآوردها در سال حدود ۱ میلیون ۶۰۰ هزار خودرو نیاز واقعی کشود است که در ۵ الی ۶ سال اخیر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کسری عرضه خودرو داشته ایم و این اختلاف  باعث بروز این شرایط شده است.

وی ادامه داد: تولید داخل باید افزایش پیدا کند که طی این سال ها این امر به دلایلی محقق نشده و راه کار فوری واردات خودرو است. مجلس بحث واردات خودروهای نو و کارکرده را مصوب کرده و امیدواریم  با قول وزیر صمت که گفته اند اقدامات لازم برای واردات خودرو نهایی شده، واردات به زودی آغاز شود.

وی در ادامه بیان کرد: آئین نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در هیات دولت مصوب نشده است. ما ۳ سال است که در کمیسیون صنایع بر سر این آئین نامه در حال رایزنی با بانک مرکزی هستیم و برای بانک مرکزی نباید مشکل باشد که به ارز موجود در خارج از کشور را شناسنامه بدهد، اگر با این ارز کالایی مثل خودرو خریداری شود می تواند به کشود وارد شود و این اتفاق باید بیفتد.

تقی پور ادامه داد: ارز با منشا خارجی  و حساب سپرده ارزی دو منبع برای خرید این خودروها شناسایی شده است. این ارز به اصطلاح از بازار کشیده نمی شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: وزیر صمت اعلام کردند که ثبت سفارش برای ۱۰۰ هزار خودرو انجام شده است. قبلا سخت گیری های برای سطح استاندارد خودرو بود که در داخل دولت حل شد، قاعده این است که خودرویی که در خیابان های کشورهای اروپایی تردد می کند و استاندارد لازم را هم دارد آنقدر سخت گیری کنیم و برای ورود به کشورمان آن را استاندارد ندانیم، خوشبختانه این مشکلات حل شده است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بخشی از این خودروها هم به کشور وارد شده ولی به دلیل همین سخت گیری ها در گمرگات باقی مانده که امیدواریم هر چه زودتر ترخیص شوند. مهمترین مشکل ما برای واردات خودرو منشا ارز  است و اگر حل شود این واردات عملیاتی می شود.

تقی پور با بیان اینکه در این آئین نامه بر واردات خودروهای اقتصادی تاکید شده است افزود: ما به دنبال حل مشکل مردم هستیم و به همین دلیل بر واردات خودروهایی تاکید شده که عموم مردم توان خرید آن را دارند. با این آیین نامه هدف ما این است که نگاه به خودرو سرمایه های نباشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر