کد خبر: 180915
A

افزایش ۲۰ درصدی سهم مالیات در بودجه عمومی طی دو سال اخیر

رییس سازمان مالیاتی از افزایش ۲۰ درصدی سهم مالیات در بودجه عمومی طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: حدود 50 درصد منابع بودجه عمومی از مالیات تامین می‌شود.

افزایش ۲۰ درصدی سهم مالیات در بودجه عمومی طی دو سال اخیر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران گفت: با توجه به مبانی نظری و تجربه سایر کشورها در اسناد بالادستی بارها تکرار شده بود که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. ما در این سال ها دستاورد مهمی در این زمینه نداشتیم. امروز بعضاً این سوال وجود دارد که چرا کشوری که نفت دارد باید مالیات بگیرد. این وظیفه را داریم که برای مردم تبیین کنیم که حتی اگر فروش نفت آسانی داشته باشیم، منابع نفتی باید سرمایه‌گذاری شود و برای آیندگان بماند.

وی افزود: قیمت نفت و میزان فروش آن نیز در اختیار کشور نیست و شیر آن در اختیار نظام بین‌المللی است. در نتیجه ما نباید هزینه جاری و هزینه‌های ثابت فزاینده خود را به نفت گره بزنیم. با تلاش‌های خوبی که در سنوات اخیر انجام شد، حدود 50 درصد منابع بودجه عمومی از مالیات تامین می‌شود. این عدد برای سال 1400 حدود 30 درصد بود که این موضوع یک دستاورد بزرگ است.

سبحانیان گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی مالیاتی با سوالات جدی از سوی افکار عمومی مواجه هستیم. برای آنکه امر مالیات ستانی در کشور به یک موضوع طبیعی و جاافتاده تبدیل شود، نیازمند همکاری دانشگاه ها و اندیشکده‌ها به صورت تخصصی هستیم. هم در حوزه رشته‌های دانشگاهی باید تلاش کنیم و افرادی را تربیت کنیم که به کار نظام مالیاتی کشور بیایند و هم صرفاً صحبت از وصول مالیات نباشد و باید گروه‌هایی باشند که این موضوع را تبیین کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر