کد خبر: 182186
A

حداقل خرید ضروری نوروز چقدر هزینه برمی‌دارد؟

گزارشی از هزینه خرید مایحتاج ضروری خانوار در آستانه سال جدید و ماه رمضان

حداقل خرید ضروری نوروز چقدر هزینه برمی‌دارد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اولین چیزی که خانواده‌ها برای تعطیلات عید می‌خرند، خوارکی‌های موجود در سبد اقلام اساسی است؛ از گوشت قرمز، مرغ، برنج و روغن گرفته تا قند و شکر و تخم مرغ و لبنیات. مواد شوینده و لوازم بهداشت شخصی هم در سبد خرید عید، حضوری پررنگ دارند. چیزهایی مثل مایع دستشویی و ظرفشویی و اسپری چندمنظوره و مایع سفیدکننده، دستمال توالت و دستمال کاغذی.

این گزارش مخصوص همین خرید دم عید کالاهای اساسی نوشته شده است. برای اینکه بدانید یک زوج جوان کارگر که هر دو شاغل هستند و امسال نفری ۱۰ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان عیدی دریافت کرده‌اند، باید برای حداقل خرید ضروری نوروز چقدر هزینه می‌پردازند. در این مطلب یک کیلو گوشت چرخ‌کرده،‌ یک کیلو گوشت خورشتی، دو عدد مرغ، مواد شوینده و بهداشتی، پنیر، ماست، کره، روغن، ‌برنج، قند و شکر و تخم‌مرغ داخل چرخ خرید گذاشته‌ایم و متوجه شده‌ایم در پایان ارزش‌شان به حداقل سه‌میلیون و ‌‌هزار تومان رسیده است.

   گوشت و مرغ

ما همیشه خرید اقلام اساسی را با گوشت و مرغ شروع می‌کنیم. چون این جوری دست‌مان می‌آید که چقدر  بودجه برای بقیه اقلام داریم. برای مدت زمان ۲۰‌روز تا یک ماه هم یک‌کیلو گوشت چرخ کرده و یک کیلو گوشت خورشتی می‌خریم. قیمت گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین ۳۸۰ تا ۴۰۰‌هزار تومان است.

برای یک کیلو گوشت خورشی که معمولا گوساله را انتخاب می‌کنیم، باید حداقل برای یک کیلو گوشت مخلوط بین ۴۳۰ تا ۴۵۰‌هزار تومان هزینه کنیم، اما قیمت ران گوساله کمی گرانتر است و یک کیلو از این گوشت با قیمت حدود ۵۰۰ تا ۵۲۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت گوسفند هم برای بعضی از خورش‌های خاص مثل خورش قیمه بادمجان و قرمه سبزی خیلی جواب است و به خصوص برای پذیرایی از مهمان‌هایی که برای عید دیدنی می‌آیند و شب هم می‌مانند،‌ خیلی مناسب است.

هر کیلو گوشت قلوگاه گوسفندی حدود ۲۶۰‌هزار تومان است، اما چون گوشت گوسفند استخوان زیاد دارد، ‌در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این گوشت را بیشتر در بسته‌های دو کیلویی می‌فروشند که قیمت هر بسته سردست ممکن است به ۶۷۰‌هزار تومان برسد. یک بسته دو‌کیلویی ران گوسفند هم بین ۶۴۰ تا ۶۸۰‌هزار تومان قیمت دارد. یعنی برای خرید یک‌کیلو گوشت چرخ کرده و یک کیلو گوشت خورشتی گوساله باید حداقل ۸۵۰ تا ۹۰۰‌هزار تومان بپردازید. اگر به جای گوشت گوساله یک بسته دو کیلویی گوشت گوسفند بخرید هزینه خرید گوشت شما تا یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان هم می‌رسد.

بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرغ تنظیم بازاری دارند، اما همان اول صبح تمام می‌شود. اگر شانس بیاورید و بتوانید از این فروشگاه‌ها مرغ تنظیم بازاری بخرید، برای هر کیلو مرغ باید بین ۸۳ تا ۸۵‌هزار تومان هزینه کنید. ولی اگر مرغ درسته گیرتان نیامد، باید سراغ یخچالی بروید که مرغ را به‌صورت خرد شده و بسته‌ای می‌فروشند. اگر جزو کسانی هستید که ران مرغ دوست دارید، بهتر است به جای دو عدد مرغ درسته، دو تا سه‌کیلو ران مرغ بخرید. هر کیلو مغز ران مرغ بدون استخوان ۱۶۵‌هزار تومان قیمت دارد.

هر کیلو ران مرغ با استخوان و پوست بین ۱۰۰ تا ۱۱۰‌هزار تومان است و برای خرید یک کیلو سینه مرغ بدون پوست  باید بین ۱۶۵ تا ۱۷۰‌هزار تومان هزینه کنید و برای خرید یک کیلو سینه مرغ با پوست ۱۵۰‌هزار تومان بپردازید. یک کیلو فیله مرغ هم بین ۲۲۰ تا ۲۴۰‌هزار تومان قیمت دارد. باید  با این حساب اگر مرغ تنظیم بازاری گیرتان بیاید و دو عدد مرغ دو کیلویی بخرید باید، ۳۴۰‌هزار تومان برای دو عدد مرغ بپردازید. اگر مجبور باشید مرغ بسته‌ای بخرید هزینه خرید  دو کیلو ران مرغ و دو کیلو سینه مرغ با پوست و استخوان حدود ۵۵۰‌هزار تومان می‌شود. یک کیلو گوشت چرخ کرده مرغ هم بین ۲۴۰ تا ۲۷۰‌هزار تومان قیمت دارد که با این اوصاف هزینه مرغ شب عید به ۸۱۰‌هزار تومان می‌رسد.

 برنج ایرانی و خارجی 

برای یک خانواده دو‌نفره پنج‌کیلو برنج برای تعطیلات عید کافی است، یعنی از اول فروردین تا آخر سیزدهم، اما اگر جزو خانواده‌های سفره‌دار هستید، بهتر است برنج ۱۰کیلویی بخرید تا پول دست‌تان هست، خریدتان را انجام بدهید. برنج ایرانی علا و معمولی دارد. ایرانی‌ها برای مهمانی‌های شب عید بیشتر برنج خوش طعم و خوشبو می‌گیرند که دانه بلند باشد.

برای همین اگر انتخاب شما برنج علا باشد برای خرید یک بسته پنج کیلویی برنج هاشمی باید یک میلیون تومان هزینه کنید، چون برنج ممتاز هاشمی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۲۰۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. خرید برنج طارم دوباره کشت نیز حدود ۹۵۰‌هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. اگر بسته ۱۰ کیلویی برنج هاشمی اشرافی بخرید حداقل باید یک میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان بپردازید. البته اگر دنبال برنج علا نباشید با حدود ۸۲۵‌هزار تومان می‌توانید یک گونی ۱۰ کیلویی برنج ایرانی فجر بخرید.

یک گونی ۱۰ کیلویی برنج عنبر‌بو نیز حدود ۷۵۰‌هزار تومان قیمت دارد. برنج شیرودی ۱۰کیلویی نیز با قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. اگر کارتان با پنج کیلو برنج راه می‌افتد، می‌توانید یک گونی برنج شیرودی را با قیمت ۵۰۰‌هزار تومان بخرید. با این تفاسیر، برای خرید یک گونی برنج ‌ کیلویی اعلای ایرانی یک میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان باید کنار بگذارید. برنج ایرانی معمولی ۱۰کیلویی را هم می‌توانید با قیمت ۶۰۰‌هزار تومان بخرید و برای پنج کیلو برنج باید ۵۰۰‌هزار تومان کنار بگذارید، یعنی برای خرید برنج ایرانی باید بین ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان بودجه داشته باشید. 

بعضی‌ها انتخابشان برنج هندی و پاکستانی است. برنج‌های هندی دانه‌بلند و مجلسی هستند و برای مهمانی‌ها خوب از آب در می‌آیند. در حال حاضر یک گونی ‌کیلویی برنج هندی دانه بلند ممتاز با قیمت ۷۰۰ تا ۷۵۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. برنج باسماتی نیز با قیمت کیلویی ۶۴‌هزار تومان به فروش می‌رسد . اگر طرفدار برنج پاکستانی هستید، یک گونی پنج‌کیلویی آن بین ۴۰۰ تا ۴۵۰‌هزار تومان قیمت دارد. برنج پاکستانی ممتاز کیلویی ۶۵ تا ۷۰‌هزار تومان است و برای هر کیلو برنج پاکستانی فوق اعلا باید ۷۵ تا ۸۰‌هزار تومان بپردازید.  

لوازم بهداشتی و شوینده

خرید کالاهای مربوط به بهداشت شخصی و خانگی همیشه نقش مهمی در بالا بردن هزینه‌ها دارد. به‌خصوص این روزها که هنوز خانه تکانی تمام نشده و در طول تعطیلات هم برو بیای مهمان آنقدر زیاد است؛ که لوازم شوینده به وفور استفاده می‌شود. در گروه دستمال کاغذی، به دستمال توالت،‌ دستمال حوله‌ای آشپزخانه و یک یا دو بسته دستمال کاغذی برای روی میز پذیرایی از مهمان نیاز دارید. یک بسته دستمال دوقلوی توالت بسته به برندی که دارد با قیمت ۲۵ تا ۳۷‌هزار تومان فروخته می‌شود.

یک بسته دستمال کاغذی ۱۵۰ عددی نیز بین ۲۸ تا ۴۵‌هزار تومان به فروش می‌رسد. البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دستمال کاغذی اقتصادی هم فروخته می‌شود، مثلا یک بسته چهار عددی دستمال کاغذی را می‌توانید با قیمت ۱۱۳ تا ۱۲۰‌هزار تومان خریداری کنید. یا یک بسته ۱۰عددی با قیمت ۱۴۲‌هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت دستمال حوله‌ای دوقلو آشپزخانه نیز از ۵۰‌هزار تومان شروع می‌شود. یک بسته چهار عددی حدود ۸۰‌ هزار تومان قیمت دارد . یعنی اگر بخواهید برای این مدت دو بسته دستمال کاغذی مخصوص پذیرایی، یک بسته دستمال توالت دوقلو و یک بسته دستمال حوله‌ای دو قلو بخرید، حداقل باید بین ۱۳۲ تا ۱۴۰‌هزار تومان هزینه کنید. 

برای مواد شوینده و بهداشتی در این ایام به مایع دستشویی، مایع لباسشویی، مایع ظرفشویی، پودر ماشین لباسشویی، مایع سفید کننده و اسپری چند منظوره و شیشه پاک کن نیاز دارید. مهمترین مواد شوینده‌ای که این روزها استفاده می‌شود، مایع سفید کننده است. یک قوطی مایع سفید کننده دو کیلویی با قیمت ۳۸ تا ۴۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. یک قوطی جرم‌گیر من حدود ۱۸ تا ۲۰‌هزار تومان قیمت دارد. برای خرید یک مایع دستشویی ۵۰۰ میلی لیتری باید بین ۳۵ تا ۵۰‌هزار تومان هزینه کنید و یک قوطی چهار‌کیلویی مایع دستشویی نیز با قیمت ۲۴۲‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای پاک کردن همه شیشه‌های موجود در خانه هم به یک مایع شیشه پاک کن نیاز دارید، که یک اسپری آن حداقل  ۳۵ تا ۴۵‌هزار تومان قیمت دارد. اسپری تمیز کننده سطوح و سوریس بهداشتی نیز با قیمت ۵۰ تا ۸۵‌هزار تومان به فروش می‌رسد. اسپری چربی زدای برای تمیز کردن آشپزخانه نیز بین ۸۸ تا ۱۱۰‌هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهید خودتان در خانه به فرش و مبلتان صفا بدهید، برای یک اسپری پاک کننده و لکه بر مبل باید حداقل بین ۹۳ تا ۱۲۰‌هزار تومان هزینه کنید.

اسپرهای چند منظوره هم بسته برندی که دارند از ۴۵‌هزار تومان به بالا قیمت دارند. برای شستن ظرف‌ها اگر با دست ظرف می‌شویید به مایع ظرفشویی دستی نیاز دارید که قیمت یک قوطی ۷۵۰ گرمی از ۳۸‌هزار تومان تا ۵۲‌هزار تومان است. مایع ظرفشویی سه‌کیلویی نیز با قیمت ۱۷۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید یک بسته قرص ماشین فینیش ۷۲عددی با قیمت ۴۷۰‌هزار تومان فروخته می‌شود و برای ژل ماشین ظرفشویی یک کیلویی حداقل باید ۲۰۰‌هزار تومان هزینه کنید.

پودر ماشین لباسشویی هم این روزها خیلی استفاده می‌شود،‌ قیمت پودر ماشین لباسشویی ۵۰۰ گرمی بین ۱۹ تا ۳۲‌هزار تومان است. اما اگر از مایع ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید برای یک قوطی سه کیلویی بین ۱۳۶ تا ۱۸۰‌هزار تومان هزینه کنید. برای شستن پرده هم مایع مخصوص تولید شده که یک قوطی یک‌ونیم لیتری آن بین ۸۰ تا ۸۵‌هزار تومان قیمت دارد. حالا رسیدیم سر حساب و کتاب خرجی که مواد شوینده روی دستمان می‌گذارد، اگر از هر کدام از این مواد یک عدد بخریم باید حداقل بین ۵۰۰ تا  یک میلیون و ۱۵۰‌هزار تومان کنار بگذارید. 

روغن مخصوص پخت‌و‌پز و سرخ‌کردنی

معمولا دو عدد روغن مخصوص پخت‌وپز و یک عدد روغن مخصوص سرخ‌کردنی برای این ایام کافی است، البته اگر روغن مایع مصرف کنید، اگر طرفدار روغن نیمه جامد یا جامد هستید،‌ یک حلب روغن چهار و نیم یا پنج کیلویی زیاد هم هست. کسانی که روغن مایع برای پخت پز استفاده می‌کنند برای خرید یک قوطی ۹۰۰ میلی‌لیتری باید ۵۰‌هزار تومان هزینه کنند.

یک قوطی روغن یک و نیم لیتری نیز حدود ۸۲‌هزار تومان قیمت دارد. یک عدد روغن مخصوص سرخ کردنی یک و نیم لیتری نیز با قیمت ۹۰ تا ۹۵‌هزار تومان فروخته می‌شود. ولی اگر طرفدار روغن جامد یا نیمه جامد باشید، برای خرید یک حلب پنج‌کیلویی روغن نیمه جامد باید ۳۲۱‌هزار تومان کنار بگذارید. روغن چهار کیلویی نیز ۲۶۱‌هزار تومان قیمت دارد. بعضی‌ها از روغن کنجد برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند که این افراد باید برای خرید یک قوطی ۹۸۰ میلی لیتری حداقل ۱۶۰‌هزار تومان بپردازند.

روغن سرخ کردنی برپایه روغن زیتون نیز با قیمت ۳۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. با این توضیحات یک خانواده دو نفره که فقط روغن مایع استفاده می‌کند باید برای دو روغن مایع پخت‌وپز و یک روغن مایع سرخ‌کردنی، باید ۱۹۵‌هزار تومان هزینه کند. کسانی که روغن جامد استفاده می‌کنند برای یک حلب چهار کیلویی پخت پز باید ۲۶۱‌هزار تومان و برای روغن سرخ کردنی باید ۹۵‌هزار تومان هزینه کنند که روی هم خرج خرید روغن‌شان به حدود ۳۵۶‌هزار تومان می‌رسد. کسانی که روغن کنجد می‌خرند برای دو قوطی باید ۳۲۰‌هزار تومان بپردازند. 

قندوشکر و تخم‌مرغ

مصرف قند و شکر و تخم مرغ در این روزها بالا می‌رود. قند برای پذیرایی، شکر برای صبحانه و تخم مرغ برای صبحانه و عصرانه و غذا و کیک. چون در تعطیلات هنرها رو می‌شود و ممکن است شیرینی و کیک هم بپزید. پس برای اینکه یک بسته قند بخرید باید برای ۷۰۰گرم آن حدود ۴۲‌هزار تومان هزینه کنید. یک بسته قند ۴۰۰گرمی ۲۸‌هزار تومان قیمت دارد و یک بسته قند یک کیلویی باید قیمت حدود ۵۰‌هزار تومان فروخته می‌شود.

قند شکسته با طعم گلاب و هل نیز ۷۲ هزارتومان قیمت دارد. قیمت شکر تنظیم بازاری برای هر یک بسته یک کیلویی ۳۲‌هزار تومان است، ‌اما شکر تنظیم بازاری زود تمام می‌شود و ممکن است گیرتان نیاید. قیمت شکر یک کیلویی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین ۴۱ تا ۴۵‌هزار تومان است. کسانی که مصرف تخم مرغشان بالاست بهتر است برای این چند روز یک شانه تخم‌مرغ بخرند که قیمت آن بین ۱۳۷ تا ۱۴۰هزارتومان است. اگر جزو کسانی هستید که تخم مرغ به ندرت استفاده می‌کنید، یک بسته ۹ عددی برایتان کافی است،‌ قیمت این بسته حدود ۴۷‌هزار تومان است. با این اوصاف هزینه خرید یک کیلو شکر، یک کیلو قند و یک شانه تخم مرغ حدود ۲۳۵‌هزار تومان می‌شود. 

 لبنیات، پنیر، کره و ماست

ایرانی‌ها پنیر خور هستند، پس امکان ندارد هیچ یخچالی بدون پنیر باشد. تا دلتان بخواهد هم پنیر داریم، آنقدر که انتخاب را برای ما سخت می‌کند. کسانی که پنیر فتا دوست دارند، برای خرید یک بسته ۴۹۹ گرمی باید ۴۸‌هزار تومان هزینه کنند. یک بسته پنیر سفید ۵۲۰گرمی ۷۸‌هزار تومان قمیت دارد و برای خرید پنیر سفید ۴۰۰ گرمی گوسفندی باید ۱۳۶‌هزار تومان بپردازید.

یک بسته پنیر لیقوان ۷۰۰ گرمی نیز ۳۱۰‌هزار تومان قیمت دارد. ماست هم که همیشه سر سفره ایرانی‌ها هست. یک ظرف ماست دو کیلو و ۲۰۰ گرمی ۱۲۰‌هزار تومان قیمت دارد و برای خرید یک سطل ماست همزده یک کیلو و ۸۰۰ گرمی باید ۹۸‌هزار تومان هزینه کنید. ماست یونانی کم چرب دو کیلویی با قیمت ۱۲۰‌هزار تومان فروخته می‌شود و ماست کم چرب یک کیلویی پگاه ۳۶‌هزار تومان قیمت دارد.

صبحانه ایرانی‌ها به غیر از پنیر، کره هم دارد که با عسل و مربا کنار هم قرار می‌گیرند. یک بسته کره ۵۰ گرمی حیوانی ۱۷‌هزار تومان قیمت دارد و برای خرید یک ۲۵۰ گرمی باید ۸۱‌هزار تومان هزینه کنید. کره ۱۰۰ گرمی نیز بین ۳۰ تا ۳۲‌هزار تومان فروخته می‌شود. کره گیاهی ۲۵۰ گرمی نیز بین ۲۵ تا ۳۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. با این توضیحات برای خرید یک بسته پنیر، یک بسته ۱۰۰ گرمی کره و یک ظرف دو کیلویی ماست باید حداقل ۲۰۰‌هزار تومان کنار بگذارید. البته در این قسمت حد وسط را گرفتیم و پنیر گوسفندی و ماست یونانی و کره ۲۵۰ گرمی را حساب نکردیم. 

منبع: هفت صبح

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر