کد خبر: 183079
A

۱۰ اقتصاد جهان که بیشترین رشد را ثبت کردند/ تولید نفت و گردشگری کشورها را نجات داد

ماکائو و گویان دو کشوری هستند که در صدر فهرست بیشترین رشد اقتصادی در طول یک سال گذشته قرار گرفتند

۱۰ اقتصاد جهان که بیشترین رشد را ثبت کردند/ تولید نفت و گردشگری کشورها را نجات داد

به  گزارش سایت دیده بان ایران؛ نگاهی به تخمین‌های صندوق بین المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای درسال گذشته کاهش رشد اقتصادی را تجربه کرده‌اند. در این میان 10 اقتصاد با بیشترین رشد اقتصادی در سال گذشته رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را ثبت کردند که در میان آنها رشد دو اقتصاد اول جالب توجه است. 

"گویان"، واقع در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی به عنوان یکی از نیروهای مهم اقتصادی درحال ظهور است. طبق اطلاعات صندوق بین المللی پول (IMF)، تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور 800 هزار نفری، حدود "38 درصد" در سال 2023 رشد داشته است، به‌طوری که هیچ کشوری نتوانسته است در سال گذشته چنین رشد اقتصادی را ثبت کند.

عامل اصلی این رشد در تولید نفت این کشور نهفته است. در سال 2015، شرکت نفت و گاز "اکسون موبیل" ذخایر نفتی قابل توجهی را در سواحل این کشور کشف کرد. طبق تخمین‌­ها، بلوکی که به نام "استابروک" شناخته می‌شود ذخایری معادل ده­‌ها میلیارد بشکه را در خود جای داده است

براساس گزارشی از بلومبرگ، چاه‌های جدید روزانه 645 هزار بشکه نفت تولید می‌­­کنند که به درآمد 1.6 میلیارد دلاری برای دولت گویان در 2023 منجر شد. اقتصاد این کشور در پنج سال گذشته چهار برابر شده است و از یکی از پایین‌ترین عملکردها در منطقه به سریع‌ترین رشد در جهان طی دو سال متوالی رسید. ذخایر نفتی نسبت به جمعیت گویان به قدری بزرگ است که برخی پیش بینی‌­ها نشان می دهد که این کشور با پشت سر گذاشتن کویت به بزرگ‌ترین تولیدکننده سرانه نفت خام جهان تبدیل شده است و 16 درصد رشد خالص عرضه نفت را تا سال 2028 به خود اختصاص می­‌دهد.

جین فریزر در طول دهه ۲۰۱۰ در سمت‌های مدیریتی مختلفی در سیتی‌گروپ فعالیت داشت، اما دوران اوج او به رهبری عملیات بانک در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مربوط می‌شود.

اکتشاف نفت تا حد زیادی برای گویان، کشوری که میان ونزوئلا و سورینام در سواحل اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است، یک موهبت بوده است. اما این مستعمره سابق بریتانیا باید مسیری روبه جلو طی کند که از "نفرین منابعی" که دولت‌های نفتی را که به‌شدت به منابع طبیعی متکی هستند و در عین حال سایر حوزه‌های اقتصادی را رها می‌کنند، اجتناب کند.

تنها اقتصادی که از رونق اقتصادی گویان در سال 2023 پیشی گرفت، "منطقه اداری ویژه ماکائو در چین" است. ماکائو شبه جزیره‌­ای در دریای جنوبی چین است که تا سال 1999 میلادی مستعمره پرتغال بود ولی اکنون بخشی از خاک مناطق ویژه اداری کشور چین محسوب می‌شود که به صورت خودمختار اداره می شود و فرهنگ آن آمیزه‌ای از فرهنگ چینی و پرتغالی است.

ماکائو به عنوان "لاس وگاس آسیا" شناخته می­‌شود، به طوری که به یک مرکز پر جنب‌­وجوش برای تجارت و سرگرمی تبدیل شده است. رشد تولید ناخالص داخلی بیش از 74 درصدی آن عمدتاً ناشی از حوزه‌­هایی چون گردشگری، قمار و املاک و مستغلات است. ابتکارات دولت برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و تقویت مشارکت‌­های بین المللی نیز به رشد اقتصادی کمک کرده است.

طبق داده های IMF، لیبی، مالدیو، ساموا، فیجی، ارمنستان، موزامبیک، کنگو و تاجکستان به ترتیب پس از ماکائو و گویان بیشترین رشدهای اقتصادی را در 2023 به ثبت رسانده‌اند.

"هند" اما در دو سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی را در میان اقتصادهای بزرگ جهان داشته است و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز باتوجه به پیشرفت شهرنشینی و صنعتی سازی همچنان جایگاه خود را حفظ کند.

IMF رشد اقتصادی 2023 هند را در آخرین به روز رسانی خود 6.7 درصد تخمین زده است که بالاتر از رشد 5.2 درصدی چین و بیش از دوبرابر میانگین رشد اقتصادی 3.1 درصدی جهان بوده است.

اقتصاد و جمعیت هند به چین بین اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 شباهت دارد، که نشان می‌دهد ممکن است دو دهه دیگر با رشد سریع و همچنین افزایش شدید مصرف انرژی همراه باشد.

Capture

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر