کد خبر: 35183
A

مسئولیت اشتغال در گذر از بی اشتغالی سال های 84 تا 92به دولت یازدهم ارث رسید

دولت یازدهم در شرایطی سکان امور را به دست گرفت که برای یک دورۀ طولانی، طی سالهای 1384 تا 1391 اقتصاد کشور از بیماریِ رشد بدون اشتغال رنج می برد و سبب شد تا خالص اشتغال در کشور تغییر نکرده و تقریبا برابر صفر باشد.

مسئولیت اشتغال در گذر از بی اشتغالی سال های 84 تا 92به دولت یازدهم ارث رسید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از گزارش یکصد روزه عملکرد دولت دوازدهم که از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت انتشار یافته است، وضعیت اشتغال در ابتدای مسئولیت دولت یازدهم در حالی بود که در همین سالها، متولدان دهه 1360 در مقیاس بزرگ آماده ورود به بازار کار بودند.
همچنین با تغییر در وضعیت ورود به تحصیلات عالی، متولدین دهه 70 نیز به تدریج آماده ورود به بازار کار می شدند، امری که در 60 سال گذشته در کشور بیسابقه بوده است.
دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای دوره فعالیت خود برنامه های جامعی را برای توسعه اشتغال کشور ترسیم کردند.

**اشتغال و توانمندسازی نیروی کار
تدوین برنامه ویژه اشتغال سال 1396 با تاکید بر اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی مبتنی بر محورهای مشخص به همراه تقسیم کار دستگاهی (ملی و استانی)تدوین شده است.
محورهای مرتبط با مداخلات سیاستگذاری بازار کار شامل:مهارت آموزی و اشتغال پذیری نیروی کار نظیر کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، آموزش های حین کار در محیط کار واقعی، آموزش های تخصصی فنی و حرفه ای هدفمند با رسته های کسب و کار، کارآفرینی، کلینیک های کسب و کار، استارت آپ ها و مشاغل نوآورانه است.
از دیگر اقدامات انجام شده اصلاحات نهادی نظیر افزایش شمول بیمه تأمین اجتماعی، نظام جستجوی شغلی، مشاوره شغلی، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی، ساماندهی بیمه بیکاری و اشتغال مجدد، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و نظام اطلاعات بازار کار،تطابق آموزش عالی و مهارتی مبتنی بر نیاز واقعی طرف تقاضا در سطح ملی و منطقه ای از طریق هماهنگی و هدایت برنامه های اشتغال محور دستگاه های اجرایی است.
همچنین از دیگر اقدامات انجام شده،هماهنگی و هدایت برنامه توسعه رسته های پر اشتغال ملی و منطقه ای با توافق
دستگاه های ذیربط در بخش های مختلف و مناطق شهری و روستایی دارای اولویت است.
هماهنگی و هدایت توسعه اشتغال حمایتی از طریق ایجاد پنجره واحد اشتغال حمایتی با مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی و توسعه فرصت های شغلی ایثارگران و فرزندان شاهد از دیگر محورهایی بوده که از سوی حوزه کار کشور پیگیری شده است.

**برنامه اشتغال فراگیر
سیاستهای دولت در بازار کار بیان کننده خط مشی و تصمیم گیری های دولت در استقرار و استمرار فرآیندهای توسعه بازار کار است که از طریق ایجاد زیرساختها، بهبود عملکرد وظایف حاکمیتی دولت، اقدامات حمایتی برای بهبود فضای کسب و کار و تقویت و نهادینه سازی فرآیند پایداری و توسعه اشتغال انجام می شود.

** اهمیت موضوع اشتغال و بازار
کار در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حدی است که به عنوان یکی از موضوعات خاص کلان فرابخشی در بند ت ماده 2 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی،
اجتماعی و فرهنگی گنجانده شده است.
با نامگذاری سال 1396 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال » فرصت مناسبی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور از منظر تولید و بازار کار خواهد بود.
برای تحرک بخشی به بازار کار با هدف ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، سیاست های مداخلاتی و طرحهای اشتغالزای دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی و عمومی غیردولتی در قالب «برنامه اشتغال فراگیر » در شورای عالی اشتغال مطرح و کلیات آن در جلسه آن شورا و متعاقب آن در هیات دولت به تصویب رسید.
«ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی » در جلسه سی و ششم به استناد مفاد مصوبه هیات وزیران و در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان 970هزار نفر در سال « ،1396 برنامه اشتغال فراگیر » که به تأیید کارگروه منتخب ستاد (متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور رسید را مورد تصویب قرار داد.
برنامه یاد شده در اجرای مفاد بند 3 بسته اشتغال و توانمند سازی نیروی کار مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می باشد.

** وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اجرای برنامه اشتغال فراگیر برای تحرک بخشی به بازار کار با هدف گذاری ایجاد 871 هزار شغل در سال 1396، اجرای طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج)، تخصیص 20 هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به هشت بانک عامل و اختصاص100 میلیارد تومان در مرحله اول به دو طرح اشتغالزایی کاج و تکاپو از برنامه هایی است که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیگیری می کند.
ارائه 71 میلیون نفر- ساعت آموزش مهارتی،شناسایی 1404 بنگاه مشکل دار و حمایت از 1194 بنگاه همسان سازی حقوق بازنشستگی سنوات مختلف صندوق بازنشستگی کشوری به میزان 2200 میلیارد تومان است.
از دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ،حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل در استانهای سیستان و بلوچستان،خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی و تهران است.
افزایش 20 درصدی فرزندخواندگی از طریق ابلاغ بخشنامه های مرتبط با قانون،حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست از دیگر اقدامات این وزارتخانه می باشد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر