کد خبر: 156152
A

حق سرقفلی چیست؟ و چگونه می توان آن را انتقال داد؟

بهترین وکیل سرقفلی در تهران را بشناسید و اطلاعاتی کافی در زمینه سرقفلی و راه های انتقال آن کسب نمایید.

حق سرقفلی چیست؟ و چگونه می توان آن را انتقال داد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران، در بازار ملک و املاک و یا در فعالیت و خرید و فروش و اجاره در بازار، قطعا اصطلاح سرقفلی را شنیده اید. سرقفلی، از زمان های قدیم در عرف کشور ما و در بین تجار نرسوم بوده است. در قرارداد اجاره اماکن تجاری، معمولا مستاجر در ابتدای اجاره مبلغی را به موجر پر داخت می کرد. در مقابل، موجر نیز متعهد بود تا در انقضای زمان اجاره، اجاره را مجددا با همان مستاجر تمدید کند.  به این ترتیب ، مستاجر یک حق اولویت برای تمدید اجاره در همان مکان را نسبت به بقیه افراد داشت. به این حق اولویت، حق سرقفلی یا حق کسب و پیشه می گوییم که در ادامه قصد داریم به مفهوم قانونی این بحث و شیوه انتقال آن، اشاره کنیم.

images_1685286318_64736dae1eab0

بدلیل پیچیدگی این موضوع و درگیر بودن سرمایه و اعتبار افراد، بهتر است قبل از هر چیزی به این نکته را خاطر نشان شویم که، بهترین وکیل سرقفلی در تهران و شهرستان ها بهترین مشاور و راهنمای شما در پرونده های مرتبط خواهد بود.

سرقفلی در قانون

خرید مغازه با سرقفلی قوانین مخصوص به‌خود را دارد. همانطور که گفتیم، این عبارت، از زمان‌های قدیم در کشور ایران عرف و رایج بوده است. براساس این قرارداد بین موجر و مستاجر، مستاجر در ابتدا، مبلغی را به مالک تقدیم می‌کند و بر این اساس، اجاره بهای کمی را در طول دوره می‌پردازد. و از سوی دیگر، مالک موظف می‌شود با انقضای زمان اجاره، قرارداد با همان مستاجر را تمدید کند. به‌این ترتیب، حق سرقفلی ایجاد می شود. حال با توجه به تعریف کلی، این موضوع را در قانون بررسی می کنیم.

بهترین وکیل در تهران تا پیش از سال ۱۳۷۶، حق کسب و پیشه و سرقفلی یکسان شناخته می‌شد. به عبارتی براساس قانون قدیم حاکم بر این موضوع، اگر ملک مورد نظر، به شخص دیگری واگذار می شد، با پایان یافتن زمان اجاره، مالک جدید حق نداشت تا قرارداد را فسخ کند. مگر اینکه مبلغی را به‌عنوان حق کسب و پیشه به مستاجر و شخصی که پیشتر درآن ملک مشغول به فعالیت بوده، تقدیم می کرد. اما در قوانین سال ۷۶ به بعد، مالک با پایان یافتن قرارداد می‌تواند، مستاجر را مرخص کند و حکم تخلیه را بگیرد.

حق سرقفلی 

حق سرقفلی، حقی است که به موجب آن، مستاجر ملک تجاری می تواند از ملک تجاری با پرداخت اجاره بهای ناچیزی استفاده کند و در پایان مدت اجاره، به تصرف خود در ملک اجاره ای ادامه دهد. این حق وی ژگی هایی دارد که در ادامه با استفاده از توضیحات بهترین وکیل ملکی در تهران به آنها خواهیم پرداخت.

حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

پس از آشنایی با مفهوم حق سرقفلی در این بخش به توضیح حق کسب و پیشه و تفاوت های این دو معقوله با یکدیگر می پردازیم. حق کسب و پیشه یا تجارت به تدریج و در اثر فعالیت های مستاجر در ملک تجاری برای وی ایجاد می شود، در حالی که سرقفلی به یکباره و با پرداخت وجه آن به موجر برای مستاجر ایجاد می گردد.

حق کسب و پیشه یا تجارت در قانون روابط موجر و مستاجر سال 56، به اعتباری اشاره دارد که در اثر چند عامل و به خصوص ، فعالیت مستاجر در ملک مورد اجاره برای وی ایجاد می شود. در حالی که، سرقفلی به حقی گفته می شود که به موجب آن، مستاجر ملک تجاری می تواند از ملک تجاری با پرداخت اجاره بهای ناچیزی استفاده کند و با پایان یافتن مدت اجاره فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر امکان پذیر نیست. 

انتقال حق سرقفلی

تا بدین جا دانستیم، سرقفلی حقی است که مستأجر در نتیجه جلب مشتری، شهرت و فعالیت در آن محل تجاری در عوض پرداخت مبلغی به مالک از آن برخوردار می شود. در نتیجه این تعریف، انتقال حق سرقفلی به این معناست که فرد دیگری غیر از مالک سرقفلی از محل سرقفلی استفاده کند. یا به عبارتی دیگر، مشغول به کسب و کار و فعالیت در آن محل شود. در دفتر حقوقی محمد حاجیلو بر آنیم تا با ارائه بهترین خدمات در زمینه حقوقی و کیفری، ضمن ارتقا آگاهی کاربران، در زمینه احقاق حقوق آنها بکوشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت حقوقی محمد حاجیلو مراجعه نمایید.

نحوه انتقال سرقفلی

نقل و انتقال حق سرقفلی انواع مختلفی دارد. در این بخش به انواع روش هایی که می توان از طریق آن این حق را انتقال داد اشاره می کنیم.

  • اختیاری: در این نوع انتقال مالک سر قفلی، سر قفلی را با  اختیار و اراده خود به فرد دیگری منتقل می نماید. این انتقال ممکن است با سند عادی باشد یا با سند رسمی صور ت بگیرد.

  • قهری: انتقال قهری سرقفلی زمانی به وجود می آید که مالک سر قفلی فوت می کند. در این روش حق سر قفلی به وراث او منتقل می شود.

  • قضایی: در این روش، حق سرقفلی از طریق حکم قضایی به دیگری منتقل  می‌شود.

  • انتقال سر قفلی با سند عادی: اگر سند سر قفلی عادی باشد و مستاجر حق انتقال را داشته باشد، صاحب سر قفلی می‌تواند آن را منتقل کند. ولی اگر این انتقال با سند رسمی باشد، مالک حق کسب و پیشه سر قفلی را منتقل کند.

  • انتقال سرقفلی با سند رسمی: اگر سند سر قفلی به صوت رسمی باشد و مالک سر قفلی حق انتقال به غیر را  داشته باشد، می‌تواند با سند رسمی، حق سر قفلی خود را به شخص دیگری منتقل کند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در هر کدام از روش های انتقال حق سرقفلی، این کار مشمول پرداخت مالیات می شود.

باطل کردن حق سرقفلی

تا به اینجا چندین بار به این نکته اشاره کردیم که، طبق قانون مستاجر می‌تواند تا هر زمان که بخواهد ملک را اجاره کند و از آن بهره ببرد. مالک نیز حق فسخ را ندارد و اگر بخواهد قرارداد را فسخ کند، باید مبلغی تحت عنوان حق کسب و پیشه یا تجارت را به مستاجر بپردازد. در این جا به منظور سخن پایانی، سه شرایطی را نام می بریم که در آن مالک مجاز است با پرداخت مبلغ حق کسب و پیشه، قرارداد را فسخ بکند.

  • چنانچه مالک قصد داشته باشد، ملک را نوسازی یا بازسازی کند

  • ملک را برای کسب و کار شخصی خود نیاز داشته باشد

  • در صورتی‌که مالک برای سکونت خود یا خویشاوندان نزدیک ملزم به استفاده از ملک شود

شماره تلفن و آدرس بهترین وکیل در تهران

برای مشاوره حضوری و انعقاد قرار داد وکالت با یکی از بهترین وکلا در تهران می توانید پس از هماهنگی با شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری به آدرس زیر مراجعه نمایید:

تهران ، ظفر، خیابان‌مصدق‌شمالی ، کوچه یازدهم(دامغانی) ، پلاک 38 ، واحد 2

پس از هماهنگی با داشتن آدرس به دفتر حقوقی مراجعه کنید. وکلای مجموعه با داشتن دانش حقوقی و تجربه کافی، توضیحات تکمیلی در ارتباط با موضوع پرونده را در اختیارتان قرار می دهند. در صورت تمایل به عقد قرارداد همکاری تمامی مراحل به جهت پیشبرد پرونده بر عهده بهترین وکیل در تهران خواهد بود که در زمینه مورد نظر شما تخصص کافی را دارد.

با ما تماس بگیرید: 09121275588 و 28425688-021

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر