کد خبر: 177653
A

مدت زمان پرداخت دیه در جرایم عمد وغیرعمد چقدر است؟

دیه مقدار پولی است که در جرایم غیر عمد و یا در جرایم عمد به طوری که امکان قصاص وجود نداشته باشد باید به ولی دم پرداخت شود، همچنین از نظر قانون تعریف دیه بدین گونه است، دیه، اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس، برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی، در مواردی که به هر جهتی، قصاص ندارد، به موجب قانون، مقرر می‌ شود.

مدت زمان پرداخت دیه در جرایم عمد وغیرعمد چقدر است؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یه چیست؟ دیه یا خون بها یکی از مجازات های پیش بینی شده توسط قانون و مبلغی است که در جنایات غیر عمد ویا در صورتی که امکان قصاص وجود نداشته باشد با دیه توافق شده پرداخت می شود، در برخی مواقع مشاهده کردیم که فردی به طور کاملا اتفاقی شخصی را به قتل رسانده در اینجور مواقع که فرد خود از عمد آن رابه قتل نرسانده است به مجازات جرایم غیر عمد محکوم می شود، حال مواقع دیگری نیز وجود دارد که فرد کاملا با حکم قلب و دستور مغز این فعل را انجام میدهد، در نتیجه به دلیل اینکه فرد خود از عمد این قتل را انجام داده محکوم به اعدام می شود. نکته ای که باید بدانید این است که در برخی از موارد امکان اعدام وجود ندارد و یا به دلایلی که قانون آنها را وضع کرده است نمی توان فرد را محکوم به اعدام کرد، در اینجور مواقع مراجعه به وکیل بهترین راه میباشد، حضور وکلای حاذق و خبره در این مورد از دعاوی نه تنها بهترین انتخاب است بلکه بسیار ضروری می باشد همچنین از آنجایی که بهترین وکیل مشهدجزو وکلایی می باشند که در زمینه دعاوی کیفری نیز به طور تخصصی فعالیت دارند می توانند در پیگیری پرونده  و همچنین به سرانجام رسانده پرونده دیه عمد و غیرعمد شما را یاری دهد. مقاله به تحریر در آمده ما نیز درباره مدت زمان پرداخت دیه در جرایم عمد و غیرعمد چقدر است؟ می باشد، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با موضوع دیه و انواع آن همچنین تمامی مواردی که لازم است در این باره بدانید را برایتان شرح دادیم.

دیه چیست؟ انواع دیه

دیه چیست؟+ انواع دیه

همانطور که در مطلب بالا نیز خواندید دیه مقدار پولی است که در جرایم غیر عمد و یا در جرایم عمد به طوری که امکان قصاص وجود نداشته باشد باید به ولی دم پرداخت شود، همچنین از نظر قانون تعریف دیه بدین گونه است، دیه، اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس، برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی، در مواردی که به هر جهتی، قصاص ندارد، به موجب قانون، مقرر می‌ شود.

براساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی که در بالا ذکر کردیم می توان دیه را به دوصورت جنایت بر جان و جنایت بر اعضا باشد بررسی کرد در ادامه انواع دیه را با هم بررسی می کنیم.

  • دیه قتل: دیه قتل زمانی پرداخت می شود که جنایت از عمد یا غیر عمد موجب گرفتن جان شخص شود، همچنین باید بدانید دیه قتل معادل دیه کامل انسان بوده که در ماه حرم 800 میلیون و در ماه غیر حرام 600 میلیون تومان است. همچنین نکته دیگری که باید برای شما بازگو کنم این است که چنانچه در قتل عمد اولیای دم بر دیه مصالحت کنند می توان دیه پرداخت کرد در غیر اینصورت حکم قصاص برای متهم اجرا می شود.
  • دیه اعضای بدن: دیه اعضای بدن زمانی پرداخت می شود که جنایت بر روی یکی از اعضای بدن انجام شده باشد، به طور کلی برای تمامی اعضای بدن دیه مقدر معین شده است و برای برخی که دیگر دیه مشخص نیست ارش دیه تعیین می کنند.
  • دیه منافع اعضا: چنانچه فردی مرتکب جرم منافع اعضا شود برای مثال گوش شخص آسیب دیده دیگه نمی شنود اما گوش آن سالم است دیه آن باید با توجه به کسری دیه کامل گوش به فرد پرداخت شود.
  • دیه جراحت: در صورتی که جنایت به طوری باشد که روی صورت فرد خراش یا پارگی، کبودی ایجاد شود، باید با توجه به آسیب های وارد شده دیه به آن پرداخت شود.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید چنانچه به مشکلات دیه، اعسار دیه و تمام مسائلی از این قبیل دچار شده اید حضور وکیل کیفری مشهد می تواند در حل پرونده های مربوطه بسیار مفید واقع شود.

مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد!

در متن بالا درباره دیه و انواع آن توضیح دادیم و ذکر کردیم که مقدار دیه در جرایم غیر عمد و عمد پیش بینی شده است، همچنین نکته شایان توجه ! در پرداخت دیه جرایم عمدی و غیر عمدی، جرایم شبه عمد و و خطای محض با هم متفاوت بوده و همه چیز بستگی میزان جرم شما دارد.

همچنین در جواب این سوال که مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد به چه صورت است باید ذکر کنم که با توجه به حکم جرایم عمد قصاص و جرایم غیر عمد پرداخت دیه است، می توان بدین صورت بیان کرد که ماده 488 قانون مجازات اسلامی، در خصوص مهلت پرداخت دیه بعد از رای دادگاه، در جرائم عمدی و ضرب و جرح عمدی موجب دیه، چنین مقرر می دارد: مهلت پرداخت دیه بعداز رای دادگاه، در جرائم عمد موجب دیه، یک سال قمری، از زمان وقوع جنایت خواهد بود، مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد. بر اساس این ماده، مهلت پرداخت دیه بعد از رای دادگاه، در جرائم عمدی و ضرب و جرح عمدی موجب دیه، یک سال قمری، از زمان وقوع جنایت است. و در صورتی که دیه در زمان معین شده پرداخت نشود خود جرم محسوب شده و عواقبی چون حکم جلب، توقیف اموال برای فرد در پی دارد. در این موقع بهتر است شما از یک وکیل دیه کمک بگیرید حضور وکیل به شما کمک می کند تا مشکلات کیفریتان را به خوبی مدیریت کرده، همچنین حضور وکیل در کنار شما باعث آرامش خاطر و به دلیل دانش حقوقی که در زمینه حل دعاوی کیفری دیه دارد می تواند کمک شایانی به شما باشد.

مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد!

مهلت پرداخت دیه در جرایم عمد!

در قسمت قبل مدت زمان پرداخت دیه در جرایم غیر عمد را خواندید حال نیز می خواهیم در باره سوال پر تکرار برخی از افراد پاسخ دهیم مهلت پرداخت دیه در جرایم  عمد چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت طبق ماده قانون 489 قانون مجازات اسلامی مرتکبین جرم شبه عمد موظف به پرداخت هرساله دیه و ملاک این نوع از دیه قیمت آن در زمان پرداختش است مگر غیر از این باشد و طرفین بر سر مبلغ دیه توافق کرده باشند. 

اعسار پرداخت دیه در جرایم غیر عمد!

اعسار خود یه معنی تنگدستی و یا در مضیقه بودن است، دیه نیز مانند مابقی دیون اعسار به آن تعلق می گیرد، اعسار در دیه در جرایم غیر عمد به این صورت است که مجرم توان مالی برای پرداخت مجموعه دیه را نداشته و در اینصورت می تواند با درخواست اعسار و ناتوانی مالی خود را برای پرداخت دیه اعلام نموده و دادگاه با مورد بررسی قرار دادن شرایط وی تقاضا را رد و یا درخواست اعسار دیه را می پذیرد. 

نطق انتهای

مقاله مدت زمان پرداخت دیه در جرایم عمد و غیرعمد چقدر است؟ به پایان رسید در این مقاله مطالب مهمی از جمله دیه چیست؟+ انواع دیه، مهلت پرداخت دیه در جرایم غیر عمد!، مهلت پرداخت دیه در جرایم عمد!، ٰاعسار پرداخت دیه در جرایم غیر عمد!، به تحریر درآمده بود، ما نیز تمام تلاشمان را کردیم تا مطالب را برای شما به گونه ای به ترقیم درآوریم که مطالعه آنها برای شما راحت باشد، تشکر که تا آخر مطالب همراه ما بودید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر