کد خبر: 112903
A

آمریکا پس از شکست برجام؛ دست به دامن میانجی همیشگی شد/ اهداف سفر وندی شرمن به عمان چیست؟

پس از رد پیشنهاد تفاهم نامه اولیه ایران و آمریکا توسط کمیسیون ویژه شورای عالی امنیت ملی مذاکرات برجام به روایت فعالان سیاسی داخلی به کُما رفته و بنابه تحلیل دیپلمات های بین المللی این مذاکرات و توافق احتمالی با شکست روبرو شد. نا مشخص بودن زمان و دستور کار نشست بعدی از جمله دلایلی است که موجب نگرانی طرف آمریکایی شده و به نظر می رسد توافق احتمالی که رسانه های داخلی مرتب از آن سخن می گفتند حداقل در ماه های آتی در دسترس نباشد.

آمریکا پس از شکست برجام؛ دست به دامن میانجی همیشگی شد/ اهداف سفر وندی شرمن به عمان چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از رد پیشنهاد تفاهم نامه اولیه ایران و آمریکا توسط کمیسیون ویژه شورای عالی امنیت ملی مذاکرات برجام به اصطلاح فعالان سیاسی به کُما رفت و بنابه تعبیر دیپلمات های بین المللی این مذاکرات و توافق احتمالی با شکست روبرو شد.

نا مشخص بودن زمان و دستور کار نشست بعدی از جمله دلایلی است که موجب نگرانی طرف آمریکایی شده و به نظر می رسد توافق احتمالی که رسانه های داخلی مرتب از آن سخن می گفتند حداقل  در ماه های آتی در دسترس نباشد. 

بیشتر بخوانید:دلایل رد شدن تفاهم اولیه برجام/ چرا مذاکرات بدون نتیجه ماند؟

روز گذشته هم سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس هم از شکست مذاکرات برجام و نا مشخص بودن نتایج آن خبر داده بود(اینجا) اینکه ادعا می شود مذاکرات قرار است در دولت رئیسی ادامه پیدا کند موضوعی بدون منبع و در هاله ای از ابهام  و بیشتر یک گمانه زنی رسانه ای است چرا که اساساً موضوع مذاکرات آتی مشخص نشده  و معلوم نیست دو طرف بر چه اساسی می خواهند گفت و گو کنند؛ آیا به همان سبک گذشته گفت و گو با آمریکا صورت می گیرد یا روش ها عوض می شود به نظر می رسد تا امروز این کانال ارتباطی برقرار نشده است به همین دلیل دموکرات ها دوباره به متحد گذشته خود در عمان بازگشته اند تا از طریق میانجی گری این کشور پنجره گفت و گو با ایران را باز نگه دارند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ایرنا نوشت وندی شرمن که از ۱۸ ژوییه (۲۷ تیرماه) به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مغولستان سفر کرده است، در ادامه این سفر روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوییه (سوم و چهارم مرداد) به چین و ۲۷ ژوییه (پنجم مرداد) به عمان سفر خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر شرمن به عمان اظهار داشت عمان نقش مهمی برای میانجی‌گری در منطقه ایفا کرده است. اطلاعات بیشتری درباره سفر و تعاملات معاون وزیر خارجه در عمان زمانی که موعد آن نزدیک‌تر شد، ارائه می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد قطعا درخصوص گستره‌ای از اولویت‌های منطقه‌ای با عمان همکاری نزدیکی داشته‌ایم. ایران یکی از آنهاست، یمن مورد دیگر است. وقتی که زمان آن برسد، جزئیات بیشتری درباره این سفر ارائه می‌کنیم.

وندی شرمن پیش از عمان به چین خواهد رفت تا در شهر تیانجین در شرق چین با مقامات این کشور از جمله وانگ یی وزیر امورخارجه چین دیدار و گفتگو خواهد کرد.
شرمن بلندپایه‌ترین مقام در دولت جو بایدن است که همزمان با افزایش تنش ها  در چندین جبهه میان واشنگتن- پکن برای دیدار با وزیر خارجه چین به این کشور سفر می‌کند اما به پکن نمی رود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته است که نگرانی‌های جدی واشنگتن در مورد اقدامات پکن و همچنین موضوع ایران از محورهای اصلی این دیدار خواهد بود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر