کد خبر: 125437
A

مهمترین اختلاف نظر در مذاکرات بین ایران و عربستان چیست؟/ کارشناس انقلابی: ایران می گوید در یمن باید یک «انتخابات آزاد» برگزار شود و همه طیف‌ها در این انتخابات شرکت کنند اما عربستان مخالف است

هانی زاده می گوید: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که جنگ یمن باید سریعاً به پایان برسد و دولت عربستان باید با طرف‌های یمنی، ازجمله انصارالله، وارد مذاکره مستقیم شود و یک رابطه معقولی بین دو کشور همسایه به وجود بیاید اما عربستان در نظر ندارد اجازه بدهد که انصارالله و حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن در آینده نقشی داشته باشند.

مهمترین اختلاف نظر در مذاکرات بین ایران و عربستان چیست؟/ کارشناس انقلابی: ایران می گوید در یمن باید یک «انتخابات آزاد» برگزار شود و همه طیف‌ها در این انتخابات شرکت کنند اما عربستان مخالف است

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه نزدیک به حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد، گفت: مذاکرات ایران و عربستان که از اردیبهشت‌ماه گذشته، یعنی نزدیک به ۱۰ ماه پیش، در بغداد با اشراف دولت عراق آغازشده، چهار دور مذاکره صورت گرفته است و پیشرفت‌هایی در مذاکرات دو تیم ایران و عربستان به وجود آمده است.
این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: این پیشرفت‌ها در حوزه روابط تهران – ریاض، مسئله روابط ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس، مسئله محور مقاومت، لبنان، سوریه و عراق، بوده است. ولی مهم‌ترین چالشی که در مسیر مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد وجود دارد، مسئله جنگ یمن است.
وی در ادامه با اشاره به جنگ یمن، اظهار داشت: ازآنجایی‌که عربستان در هفت سال گذشته، جنگ ظالمانه‌ای را علیه یمن آغاز کرده است، در طول این مدت ده‌ها هزار نفر از زنان و کودکان بی‌گناه یمنی به شهادت رسیده‌اند. عربستان هم با تشکیل ائتلاف‌های بین‌المللی، خسارت‌های مادی و انسانی بالایی بر مردم یمن تحمیل کرد و با بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد دلار در طول هفت سال گذشته هزینه کرده، اما دستاورد نظامی به همراه نداشته است.
هانی‌زاده بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که جنگ یمن باید سریعاً به پایان برسد و دولت عربستان باید با طرف‌های یمنی، ازجمله انصارالله، وارد مذاکره مستقیم شود و یک رابطه معقولی بین دو کشور همسایه به وجود بیاید، گفت: اما عربستان در نظر ندارد اجازه بدهد که انصارالله و حوثی‌ها در ساختار قدرت یمن در آینده نقشی داشته باشند.
وی ادامه داد: به همین دلیل ایران اصرار دارد که پس از پایان جنگ یمن باید یک انتخابات آزاد برگزار شود و همه طیف‌ها در این انتخابات شرکت کنند تا زمینه مشارکت جمعی در آینده یمن به وجود بیاید. این مسئله مورد اختلاف ایران و عربستان است؛ ولی عربستان با توجه به انزوای سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، تلاش دارد تا در این مذاکرات به یک نتیجه‌ای با ایران دست پیدا کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: به‌هرحال موضوع یمن یک موضوع پیچیده‌ای است که قرار است مذاکرات دور پنجم آن به‌زودی آغاز شود که امید می‌رود مسئله چالش‌برانگیز یمن در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به یک نقطه قابل اتکایی برسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر