کد خبر: 139630
A

آمریکا ۳ هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ایران را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا از قرار گرفتن نام سه فروند هواپیمای تحت کنترل خطوط هوایی ایران در فهرست سیاه این وزارتخانه خبر داد.

آمریکا ۳ هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ایران را تحریم کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت بازرگانی آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد سه فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ایران که به روسیه خدمات باری ارائه می‌کنند را در فهرست سیاه مربوط به هواپیماهای ناقض قوانین کنترل صادارات ایالات متحده قرار داده است.

طبق گزارش رویترز، اداره امنیت و صنعت وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید اقدام به شناسایی چند هواپیمای تحت کنترل شرکت‌های هواپیمایی ماهان، فارس‌ ایر قشم و ایران‌ایر کرده که با نقض قوانین صادرات وضع‌شده علیه صادرات مواد حساس به مسکو اقدام به ارسال کالاهایی از جمله قطعات الکترونیکی به روسیه کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز، در حال حاضر ۱۸۳ فروند هواپیما به دلیل نقض قوانین صادراتی آمریکا در این فهرست قرار گرفته‌اند.  دولت آمریکا پیش از این محدودیت‌های متعددی علیه این سه شرکت هواپیمایی ایرانی وضع کرده است. 

به عنوان مثال، آذرماه سال گذشته اعلام شد اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا فرمانی را که شرکت هواپیمایی ماهان را از «امتیازات صادراتی» محروم می‌کند برای یک دوره ۱۸۰ روزه دیگر تمدید کرده بود.

طبق توضیحات مندرج در وب‌سایت وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌هایی که مشمول لغو «امتیازات صادراتی» می‌شوند قادر به مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در مبادله آن دسته از کالاها، نرم‌افزارها یا فناوری‌های صادراتی آمریکا که واشنگتن قوانینی برای صادرات آنها در نظر گرفته، نخواهند بود. 

 اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا قوانینی برای کنترل صادرات و بازصادرات اقلام، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای دارای فناوری‌های دوگانه وضع کرده است. واشنگتن به بهانه نقض این قوانین برخی شرکت‌ها را تحریم یا جریمه می‌کند. 

نخستین بار، «داریل جکسون»، دستیار وقت وزیر بازرگانی آمریکا در ۱۷ مارس ۲۰۰۸ فرمانی را برای لغو امتیازات صادراتی شرکت هواپیمایی ماهان صادر کرد. این فرمان از آن زمان به بعد برای دوره‌های ۱۸۰ روزه تمدید شده است.

دولت آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران شرکت ماهان‌ایر را به بهانه‌هایی مانند انتقال نیرو و تجهیزات به سوریه در فهرست تحریم قرار داده و کشورهای اروپایی را هم برای تحریم آن تحت فشار قرار می‌دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر