کد خبر: 147745
A

رسوایی «قطر گیت» نمایندگان پارلمان اروپا را رها نمی کند/ دو نماینده دیگر متهم شدند

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا در اظهاراتی از آغاز روند لغو مصونیت دو نماینده دیگر این نهاد در ارتباط با رسوایی مالی اخیر موسوم به «قطرگیت» خبر داد.

رسوایی «قطر گیت» نمایندگان پارلمان اروپا را رها نمی کند/ دو نماینده دیگر متهم شدند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پارلمان اروپا روند رسمی لغو مصونیت دو نماینده دیگر پارلمان که مظنون به دست داشتن در تخلفات اخیر موسوم به "قطرگیت" شده اند را آغاز کرده است.

رئیس پارلمان اروپا دیروز دوشنبه در استراسبورگ این روند را برای اعضای سوسیالیست «مارک تارابلا» از بلژیک و «آندره آ کوزولینو» ایتالیایی آغاز کرد.

متسولا در اظهاراتی به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: من از سوی مقام های صاحب صلاحیت در بلژیک درخواست هایی دریافت کرده ام که مصونیت های پارلمانی آقایان آندریا کوزولینو و مارک تارابلا لغو شود. این درخواست ها به کمیته امور حقوقی ارجاع شده است.

درخواست برای لغو مصونیت کوزولینو در حالی است که وی تا روز جمعه رئیس هیات پارلمانی بود که با منطقه مغرب عربی (شامل مناطقی از شمال و شمال غربی آفریقا) همکاری می کرد که شامل مراکش هم می شود؛ کشوری که گفته می شود برای تاثیرگذاری بر تصمیمات اتحادیه اروپا به سیاستمداران رشوه داده است.

این نماینده ایتالیایی همچنین از اعضای کمیته تحقیق درباره استفاده از نرم افزار جاسوسی "پگاسوس" بود و از همین رو به نگرانی های بیشتر پارلمان دامن زده است.

«ساسکیا بریکمانت» نماینده بلژیکی پارلمان اروپا در این خصوص گفت: موضوعی که در مورد مراکش وجود دارد این است که گمان می رود این کشور از نرم‌افزار پگاسوس علیه اتحادیه اروپا، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین نخست‌وزیر اسپانیا استفاده کرده است.

تارابلا نیز دیگر نماینده ای است که درخواست لغو مصونیت او به پارلمان اروپا ارسال شده است. وی پیش از این نایب رئیس هیات مسئول روابط شبه جزیره عرب از جمله قطر بود. این دو نماینده تاکنون هر گونه دست داشتن در رسوایی موسوم به قطر گیت را رد کرده اند.

به تازگی فاش شده است که تارابلا در سال ۲۰۲۰ سفری اعلام نشده به قطر داشته و هزینه های آن را نیز دوحه پرداخت کرده است؛ موضوعی که نقض قوانین پارلمان اروپا محسوب می شود.

گفته می شود بر این اساس کمیته امور حقوقی پارلمان به این دو نماینده فرصت می دهد که تا پیش از مطرح شدن این موضوع در ماه فوریه (بهمن) توسط اعضای پارلمان دفاعیات خود را مطرح کنند.

براساس روند معمول، چنانچه مصونیت این دو نماینده لغو شود، مقام های بلژیکی می توانند از دو مظنون بازجویی کرده و هر گونه اتهامی را علیه آنها مطرح کنند.

قطرگیت ماجرای مربوط به بازداشت چهار عضو پارلمان اروپا از جمله «اوا کایلی» نایب رئیس این نهاد به اتهام فساد، پولشویی و دریافت رشوه است که به عقیده بسیاری از ناظران، عمق پایبندی رهبران و سیاستمداران غربی به شعار شفافیت و مبارزه با فساد را آشکار می‌کند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر