کد خبر: 148056
A

سی ان ان:جنگ در اوکراین به لحظه حساس رسیده است

سى ان ان گزارش داد، تصمیمات قریب الوقوع در مورد حمایت عمیق تر از مبارزه کی یف علیه یورش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دلیل یک میدان نبرد زمستانی که پویاتر از بن بست یخ زده مورد انتظار بود، بسیار حساس تر شده است.

سی ان ان:جنگ در اوکراین به لحظه حساس رسیده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سى ان ان گزارش داد، تصمیمات قریب الوقوع در مورد حمایت عمیق تر از مبارزه کی یف علیه یورش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دلیل یک میدان نبرد زمستانی که پویاتر از بن بست یخ زده مورد انتظار بود، بسیار حساس تر شده است.

زمان همچنین برای ایالات متحده و متحدانش برای ارسال سلاح های قدرتمندتر و آموزش سربازان اوکراینی نحوه استفاده از آنها قبل از دومین سال، احتمالاً تعیین کننده جنگ، در حال سپری شدن است.

در عین حال، هزینه‌های انسانی دردناک درگیری و توجیه کمک‌های غرب، با وحشت حمله موشکی کروز روسیه به یک بلوک آپارتمانی 9 طبقه در دنیپرو، در مرکز اوکراین، که منجر به کشته شدن 45 نفر از جمله شش کودک شد، آشکار شد. این تراژدی انحطاط یک جنگ بی دلیل را تشدید کرد و مجدداً خواستار مواجه شدن پوتین با اتهامات جنایت جنگی شد. همچنین تأکید کرد که هرگونه امید به پایان جنگ از طریق مذاکره بیش از هر زمان دیگری دور است، واقعیتی که به نظر می‌رسد عزم و اتحاد جدیدی را در یک لحظه حساس به اتحاد غربی تزریق کرده است.

و روز چهارشنبه، سقوط هلیکوپتر در نزدیکی یک مهدکودک در منطقه کی یف، به گفته مقامات، حداقل 14 نفر از جمله وزیر کشور اوکراین را کشته است. علت سقوط بلافاصله مشخص نشد.

شرکا در حال حاضر تانک ها و خودروهای زرهی را به اوکراین تحویل می دهند. چندین نفر در حال پیوستن به ایالات متحده برای ارسال موشک های ضد موشکی پاتریوت هستند - اقداماتی که در اوایل جنگ برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوتین از محدودیت ها خارج می شد.

اوکراین، با توجه به وضعیت ناامیدکننده اش، همیشه چیزهای بیشتری می خواهد. و در حالی که انتخاب های آینده غرب در نهایت بر اساس ارزیابی منافع خود خواهد بود، بافت عذاب و شجاعت اوکراین غیرممکن است که نادیده گرفته شود.

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در جدیدترین اظهارات دلخراش گفت: "ما با فروپاشی جهان آنگونه که می شناسیم، عادت به آن یا به آنچه که آرزو داریم، روبرو هستیم." و مداخله به‌موقع از تلاش پیام‌رسانی متخصص اوکراین.

آنچه غرب انجام می دهد می تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند سؤالاتی که غرب اکنون با آن مواجه است، جدی است، اما آشنا هم است.

ناتو تا کجا باید در تامین درخواست‌های ناامیدکننده اوکراین برای سلاح‌های تهاجمی بیشتر و پیشرفته‌تر پیش رود؟ خط قرمز روسیه قبل از اینکه اقدام غرب باعث تشدید تنش گسترده شود - احتمالاً شامل استفاده از سلاح هسته‌ای میدان نبرد که می‌تواند عصر وحشتناک جدیدی از جنگ و خطر شعله ور شدن آتش جنگ آمریکا و روسیه را ایجاد کند، چیست؟

سپس این سؤال مطرح می‌شود که چه مدت دیگر پشتوانه‌های سیاسی تلاش‌های فوق‌العاده غرب برای نجات اوکراین در ایالات متحده و اروپا باقی خواهد ماند – حتی اگر زمستان ملایم قاره‌ای تلاش‌های پوتین را برای به راه انداختن جنگ انرژی علیه جمعیت‌های غیرنظامی تضعیف کرده باشد.

 جو بایدن و رهبران غربی با معمایی روبرو هستند که تنها پس از مقاومت اوکراین و ظرفیت غافلگیرکننده برای وارد کردن خسارات سنگین به ارتش روسیه، حادتر شده است. آیا غرب متعهد به کمک به اوکراین برای بیرون راندن مهاجم از تمام خاک خود است؟ این هدفی است که در نهایت می تواند آشفتگی سیاسی غیرقابل پیش بینی در مسکو ایجاد کند و حتی بقای پوتین را در قدرت تهدید کند. یا اینکه تلاش خود را برای دادن فولاد کافی برای بقای اوکراین اما برای پیروزی محدود نمی کند؟

ژنرال بازنشسته وسلی کلارک، فرمانده سابق ناتو در اروپا، روز سه شنبه به کیت بولدوان از سى ان ان گفت که غرب باید کارهای بیشتری انجام دهد، به ویژه پس از حمله دنیپرو.

ما باید به اوکراین سلاح هایی برای بیرون راندن روسیه بدهیم. روسیه از کاری که انجام می دهد تسلیم نمی شود، پوتین نیروهای بیشتری را بسیج می کند. کلارک گفت: او برای حمله دیگری برنامه ریزی می کند. «خیلی خوب است که 10 تانک از بریتانیا به آنها می دهیم. ده تانک؟ اوکراین به 300500 تانک نیاز دارد. خیلی خوب است که ما سعی می کنیم چند هویتزر دیگر برای آنها بفرستیم. این کافی نیست. ما باید در این مورد جدی باشیم.»

دیپلماسی شدید در اوکراین افزایش می یابد

این پرسش‌ها در مرکز هجوم فوق‌العاده‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک در هر دو سوی اقیانوس اطلس در این هفته قرار دارند. بایدن روز سه‌شنبه با اولاف شولز، صدراعظم آلمان صحبت کرد و از مارک روته، نخست‌وزیر هلند در دفتر بیضی شکل، در کنار آتش خروشان چوب استقبال کرد. یک هیئت بلندپایه دولت آمریکا از اوکراین بازدید کرد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای اولین بار با همتای اوکراینی خود به لهستان سفر کرد. و او در نشست بعدی گروه تماس اوکراین در آلمان در این هفته شرکت خواهد کرد، زمانی که 50 کشور برای حمایت جدید از کی یف گرد هم می آیند.

همه این رهبران از یک بازی بزرگ صحبت می کنند. اما پس از درخواست‌های احساسی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای کمک بیشتر در سفر به واشنگتن در فصل کریسمس، سوال در اوکراین این است که آیا سخاوت رهبران غربی با لفاظی‌های آنها مطابقت دارد یا خیر.

بایدن روز سه شنبه به روته گفت: «ما حمایت خود را از ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان افزایش می‌دهیم ... از جمله محکم بودن در کنار اوکراین. در پاسخ، رهبر هلند پیش بینی کرد که تاریخ میزبان او را به خاطر نجات اوکراین به خاطر خواهد آورد. روته گفت: «می‌خواهم شخصاً و ایالات متحده را به خاطر رهبری‌تان ستایش کنم».

اظهارنظر او یادآور نقش تاریخی مسلم بایدن در تقویت مجدد اتحاد جنگ سرد علیه روسیه بود. اما به دو دلیل به ویژه طنین انداز بود. اولاً، میراث بایدن در اوکراین - به عنوان نویسنده یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های سیاست خارجی ایالات متحده در دهه‌های اخیر - اگر واشنگتن تا زمانی که درگیری بی‌پایان است، به تامین مالی و تسلیح نیروهای زلنسکی ادامه ندهد، اهمیت چندانی نخواهد داشت. در چشم طول می کشد. این بدان معناست که منطق اجتناب ناپذیر سیاست ایالات متحده به سمت دخالت عمیق تر است، حتی اگر آنقدر که زلنسکی امیدوار است پیش نرود و احتمالاً باعث ایجاد اصطکاک جدید با مسکو و اکثریت جدید مجلس نمایندگان شود.

دوم، استناد روته به مخاطرات نشان می‌دهد که علیرغم طوفانی که بر سر کشف برخی از اسناد طبقه‌بندی شده بایدن به دوران معاونت ریاست‌جمهوری او برمی‌گردد، جایی که نباید باشد، رئیس‌جمهور در صحنه بزرگ‌تری با پیامدهای عمیق امنیت ملی بازی می‌کند که بازتاب خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این موضوع، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز سه شنبه تلویحاً آخرین تغییرات قریب الوقوع کمک های ایالات متحده به ارزش ده ها میلیارد دلار را در تعهدی که در آغاز جنگ غیرقابل تصور بود، تشخیص داد.

او در یک کنفرانس خبری با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «همانطور که این تجاوز تکامل یافته است، کمک های ما به اوکراین نیز افزایش یافته است.

«اگر به مسیر حرکت از استینگرها تا جاولین‌ها، HIMAR و وسایل نقلیه جنگی برادلی تا باتری‌های موشکی پاتریوت نگاه کنید، ما به طور مداوم آنچه را که اوکراین نیاز دارد ارائه کرده‌ایم و این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که به آنچه که در واقع روی می‌دهد پاسخ می‌دهد. بلینکن گفت.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی، به ولف بلیتزر از سی‌ان‌ان گفت که اعلامیه‌های جدید در مورد تسلیحات و کمک‌ها ممکن است «شاید تا پایان این هفته» منتشر شود. او نگفت که آیا ایالات متحده تانک نیز به اوکراین خواهد فرستاد یا خیر. در همین حال، هوشمندانه گفت که پوتین باید درک کند که بریتانیا تا زمانی که «کار تمام شود» «استقامت استراتژیک برای چسبیدن» به اوکراین را خواهد داشت.

کلورلی در گفتگو با کایلی اتوود از سی‌ان‌ان در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: «اکنون آنچه ما می‌دانیم که آنها به آن نیاز دارند، توانایی عقب راندن شدید در شرق و جنوب است.

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، قول داد که در حمایت از اوکراین تسلیم نشوید. فون در لاین پس از سخنرانی زلنسکا در داووس گفت: «در این سال گذشته، کشور شما جهان را به حرکت درآورده و الهام بخش اروپا بوده است و می توانم به شما اطمینان دهم که اروپا همیشه در کنار شما خواهد بود.

و خوش بینی فزاینده ای در اروپا وجود دارد که شولز، که قرار است روز چهارشنبه در داووس سخنرانی کند، گام مهمی را برای کشوری که از جنگ جهانی دوم از نظامی گری متنفر است، بردارد و همچنین با ارسال تانک به اوکراین موافقت می کند.

رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، پس از بازدید از برلین گفت: "من قویاً معتقدم که صدر اعظم شولتز در این مورد تصمیم خواهد گرفت و من شاهد یک نقطه شکست یا نقطه عطف بسیار مهم در تفکر یا ذهنیت آلمان بودم."

لفاظی های غرب در حمایت از اوکراین به ندرت به این اندازه تند بوده است. چند روز آینده نشان خواهد داد که آیا وعده های کمک های نظامی با آن مطابقت دارد یا خیر.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر