کد خبر: 149745
A

فرود ۱۵۰ هواپیمای حامل کمک‌ها در فرودگاه سوریه/ارسال دومین کاروان ۵۰۰ تنی کمک‌های مقاومت لبنان

150 هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه تاکنون در فرودگاه‌های سوریه به زمین نشسته است. در همین حال دومین کاروان 500 تنی کمک‌های حزب الله و مردم لبنان به سمت سوریه حرکت کرد

 فرود ۱۵۰ هواپیمای حامل کمک‌ها در فرودگاه سوریه/ارسال دومین کاروان ۵۰۰ تنی کمک‌های مقاومت لبنان

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، به نقل از العهد،  باسم منصور، رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرد که تا روز جمعه ۱۵۰ هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه و امدادی تا روز جمعه به فرودگاه‌های سوریه رسیدند.

از این بین ۵۹ هواپیما در فرودگاه دمشق، ۴۹ هواپیما در فرودگاه حلب و ۴۲ هواپیما در فرودگاه لاذقیه به زمین نشسته است.

وی با بیان اینکه هواپیماهای جدیدی حامل کمک‌ها از کشورهای موریتانی و مالزی هم اجازه ورود در سوریه را گرفته‌اند گفت : تاکنون ۵۸ هواپیما از امارات، ۱۱ فروند از عراق، ۱۱ فروند از لیبی، ۱۰ فروند از ایران، ۷ فروند از الجزایر، ۵ فروند از عمان، ۵ فروند از بلاروس، ۴ فروند از تونس، ۴ فروند از قزاقستان و سه فروند از هر کدام از کشورهای روسیه، چین، مصر، اردن، ارمنستان، چچن، عربستان سعودی، پاکستان و سازمان یونیسف و دو فروند از هر کدام از  کشور هند و سازمان بهداشت جهانی و یک هواپیما از  کشورهای بنگلادش، ونزوئلا، سودان، لیبی(طرابلس) و ژاپن رسیده است.

در همین حال دومین کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه حزب الله و ملت لبنان امروز از منطقه ضاحیه در جنوب بیروت به سمت سوریه حرکت کرد.

شیخ علی دعموش نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله اعلام کرد که کمک به مردم زلزله زده سوریه و کاستن از درد و رنج آنها که در شرایط محاصره غیرانسانی و ظالمانه دولت آمریکا و برخی مدعیان حقوق بشر قرار دارند، یک تکلیف انسانی و دینی است.

وی گفت که حزب الله هفته گذشته نخستین کاروان را در قالب پویش رحماء  مرکب از ۲۳ کامیون حامل ۵۰۰ تن کمک های پزشکی و اقلام مورد نیاز زلزله زدگان را به سوریه ارسال کرد.

شیخ دعموش افزود که امروز هم ۲۹ کامیون حامل ۵۱۶ تن کمک های بشردوستانه و پزشکی از طرف ملت لبنان به ملت برادر سوریه ارسال شد.

این مسئول حزب الله گفت که طی روزهای آتی نیز سومین کاروان حامل کمک های نهادهای خیریه، مردم و انجمن کشافه الامام المهدی(عج) به سوریه فرستاده می شود.

وی بر لزوم رفع محاصره سوریه تاکید کرد و گفت: سوریه که بر ترویسم پیروز شد بر پیامدهای رنج کنونی نیز غلبه خواهد کرد.

عدنان مقدم، مدیر کل دفاع مدنی انجمن اسلامی سلامت لبنان هم تاکید کرد که این کمک‌ها فقط از جانب حزب الله نبوده بلکه ملت مقاوم لبنان هم درآن شریک است.

در اثر زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنبه (۱۷ بهمن ماه) شمال غرب سوریه علاوه بر خسارت های زیاد در پنج استان شمال غرب سوریه، تعداد زیادی نیز کشته شده اند.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد هم  اعلام کرد که از زمان زلزله مرگبار ششم فوریه ۲۰۲۳( ۱۷ بهمن ۱۴۰۱) در سوریه ،بیش از ۱۴۰ کامیون حامل کمک‌های ضروری فرامرزی از ترکیه وارد شمال غرب این کشور شده است.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز جمعه گفت: از نهم تا هفدهم فوریه، ما از گذرگاه‌های مرزی باب الهوی و باب السلام در مجموع ۱۴۳ کامیون به سوریه ارسال کرده‌ایم و تا هر زمانی که نیازها وجود داشته باشد، این کمک ها ادامه خواهند یافت.

مصطفی بن لملیح، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است که برای کمک به مردم سوریه به  چهار میلیارد دلار نیاز است.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، نزدیک به 9 میلیون نفر در سوریه تحت تأثیر زمین لرزه قرار گرفته‌اند.

منبع : فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر