کد خبر: 151502
A

مارایا زاخارووا: اینکه ایران را در انحلال اینستکس مقصر بدانیم مضحک است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصمیم فرانسه، آلمان و انگلیس مبنی بر انحلال ساز و کار پشتیبانی مبادلات تجاری با ایران(اینستکس) را «ناامیدکننده» توصیف کرد.

مارایا زاخارووا: اینکه ایران را در انحلال اینستکس مقصر بدانیم مضحک است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از اسپوتنیک، مارایا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ابراز ناامیدی از تصمیم سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس مبنی بر انحلال ساز و کار پشتیبانی مبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس»، گفت که اتفاقی که برای این سازوکار افتاد، نشان‌دهنده ناکامی اروپایی‌ها برای جنگیدن بر سر احیای برجام است.

وزارت خارجه آلمان هفته گذشته اعلام کرد که کشورهای مشارکت‌کننده در اینستکس، تصمیم به انحلال آن گرفته‌اند.

زاخارووا در بیانیه‌ای با اشاره به این تصمیم گفت: بیانیه مشترک انگلیس، آلمان و فرانسه در نهم مارس(۱۸اسفند) مبنی بر تصمیم کشورهای عضو اینستکس برای فسخ این سازوکار، ناامیدکننده بود.

وی افزود: آنچه درباره اینستکس اتفاق افتاد، گواه روشنی بر ناتوانی کشورهای اروپایی در تلاش جدی و جنگیدن برای برجام و به طور کلی قوانین بین‌المللی است و از تصمیماتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اتخاذ شد، حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: درباره دلایل تصمیم این سه کشور برای انحلال اینستکس، تنها می‌توان گمانه‌زنی کرد اما سبک و سیاقی که کشورهای اروپایی با استفاده از آن در تلاشند تا ایران را مقصر اثربخشی پایین این ساز و کار جلوه دهند، مضحک است.

روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه بود که کشورهای اروپایی اعلام کردند سامانه‌ای را که در بحبوحه تحریم‌های آمریکا برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده بودند به حالت تعطیل درآورده‌اند. طبق اذعان کشورهای اروپایی تنها یک معامله از طریق این سامانه انجام شده است.

وزرای خارجه فرانسه و آلمان گفتند ۱۰ سهامدار اینستکس (بلژیک، آلمان، فنلاند، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس) به این جمع‌بندی رسیدند که بعد از امتناع ایران برای کار کردن با این سامانه دلیلی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد.

ساز و کار اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی و حدود دو سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای رونمایی شد. با آنکه کشورهای اروپایی مدعی بودند این سامانه را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کرده‌اند اما مقام‌های عالیرتبه این کشور بارها در نظراتشان اعتراف کردند که با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی را نمی‌توان به تجارت با کشوری مجبور کرد اینستکس تنها اقدامی نمادین به شمار می‌رود.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر