کد خبر: 152956
A

هزینه‌های نجومی دفتر رهبر طالبان لو رفت

جدولی از بودجه‌ ۱۷ اداره طالبان که از وزارت مالیه‌ این گروه به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد با وجود شرایط اقتصادی نامساعد در افغانستان، بودجه یک‌ساله دفتر هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در قندهار، بیشتر از چهار میلیارد افغانی است. این درحالی است که بر اساس آمارها اکنون بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند.

هزینه‌های نجومی دفتر رهبر طالبان لو رفت

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بر اساس گزارش ایندیپندنت، در این جدول که بودجه سال ۱۴۰۱ ادارات طالبان را نشان می‌دهد، بودجه سازمان شهرداری‌ها که یک سازمان خدمات‌رسان و توسعه‌ای است، ۱۴۰ میلیون و ۸۳۵ هزار افغانی تعیین شده است.  ( به عبارت دیگر بودجه در اختیار رهبر طالبان بیش از 28 برابر بودجه شهرداری های کل افغانستان است!)

این رقم در حالی افشا می شود که وزارت مالیه طالبان در آذر ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که حقوق هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ۲۲۸ هزار افغانی (نزدیک 137 میلیون تومان ایران) و حقوق محمدحسن آخوند، رئیس‌الوزرای این گروه، ۱۹۸ هزار افغانی در ماه است.

بلال سروری، خبرنگار افغان، با انتشار این جدول در حساب توییتر خود نوشت: رهبر طالبان که در وجود و بود او همچنان تردید است و دفترش نه فعالیت خدماتی دارد و نه تشکیلاتی، چهار میلیارد افغانی برای دفترش بودجه گرفته است.»

در بودجه‌ ۱۴۰۱ طالبان، هفت اداره این گروه از جمله دفتر هبت‌الله آخوندزاده در قندهار در زیرمجموعه «حکومت‌داری و خدمات عمومی» قرار گرفته‌اند و مجموع بودجه‌ این هفت اداره ۱۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون و ۴۰۴ هزار افغانی در نظر گرفته شده است.

این هفت اداره و بودجه‌هایشان عبارت‌اند از:
 دفتر رهبری طالبان (چهار میلیارد و ۳۵ میلیون و ۶۰۱ هزار افغانی)
 دفتر ریاست‌الوزرا (دو میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۹۶۱ هزار افغانی)
 اداره عمومی اداره امور طالبان (یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون ۳۴۶ هزار افغانی)
وزارت امور خارجه (سه میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۸۶۰ هزار)
 وزارت عدلیه (۵۴۰ میلیون و ۷۹۸ هزار افغانی) 

بر اساس این جدول، بخش امنیتی از نهادهای دیگری است که بیشترین بودجه به آن اختصاص یافته و مجموع هزینه‌های بخش امنیتی طالبان سالانه ۶۰ میلیارد و ۳۷۷ میلیون افغانی تعیین شده است. 

در بودجه ۱۴۰۱ طالبان، هزینه‌های وزارت دفاع این گروه، ۴۱ میلیارد و ۲۵۳ میلیون و ۶۶۴ هزار افغانی، وزارت داخله (کشور) ۴۱ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۹۹ هزار افغانی و بودجه اداره عمومی استخبارات این گروه ۱۸ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی است.

طالبان به دادگاه عالی خود سه میلیارد و چهار میلیون و ۴۷۲ هزار افغانی، به دادستانی، یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون و ۲۹۴ هزار افغانی و برای اداره امور زندان‌ها نیز همین مقدار بودجه اختصاص داده‌اند.

مصارف برخی از اداره های طالبان در سال 1401

هزینه‌های هنگفت دفتر رهبری طالبان در حالی به بیرون درز می‌کند که ماه گذشته، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، ادعا کرد که در یک سال گذشته، حدود ۶۰ میلیارد افغانی به دستور هیبت‌الله آخوندزاده، از وزارت مالیه تحت کنترل این گروه به قندهار منتقل شده است.

نبیل در توییتر نوشت که این پول حدودا معادل ۵۰ درصد کل درآمد‌های گمرکی افغانستان است و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان بر این باور است که هم‌زمان با افزایش تنش میان سران طالبان، ملا هیبت‌الله با به انحصار درآوردن درآمدها درصدد تقویت قدرت نظامی خود است.

این مقام حکومت پیشین افغانستان ادعا کرد که این پول برای «جلب وفاداری» برخی سران قومی و همچنین تشکیل و تامین مالی یک گروه نظامی ۴۰ هزار نفری در قندهار متشکل از افراد نزدیک به ملا هیبت‌الله، مصرف می‌شود.

بودجه هنگفت دفتر رهبر طالبان با واکنش‌ شهروندان افغانستان روبرو شده است؛ زیرا رهبر طالبان در حالی این مبلغ را به دفتر خود اختصاص داده که به گفته‌ شماری از مردم افغانستان، کارمندان نهادهای خدماتی مانند بهداشت و معارف (آموزش و پرورش) چندین ماه است حقوق نگرفته‌اند و مردم عادی نیز پس تسلط این گروه، با فقری کم‌‌سابقه دست‌به‌گریبان‌اند.

بر اساس آمارها اکنون بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند. 

منبع: عصر ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر