کد خبر: 154375
A

دست رد اتحادیه اروپا به صلح پکن

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) گفت، این اتحادیه صرف نظر از روابط نزدیکش با ایالات متحده، باید سیاست جداگانه‌ای نسبت به چین داشته باشد و همچنین خاطرنشان کرد که طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین "عملی و کارآمد" نیست.

دست رد اتحادیه اروپا به صلح پکن

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یک کنفرانس در شهر فلورانس ایتالیا بیان کرد: به نظرم ما اروپایی‌ها باید روش خودمان را در برخورد با چین داشته باشیم. قطعا در مثلث روابط اتحادیه اروپا-آمریکا-چین، ما به آمریکا نزدیک‌تریم؛ اما باید روش خودمان را در پیش بگیریم.

وی افزود: فکر می‌کنم که ما نباید مخالف رشد چین باشیم. چه خوشمان بیاید چه نیاید، چین قدرت بزرگی خواهد شد. مساله مهم این است که چین چگونه قدرتش را مدیریت خواهد کرد.

در اوایل ماه آوریل تست کرونا بورل مثبت شد و به همین دلیل سفرش به چین را به تعویق انداخت. او در توییتر در این خصوص نوشت: حالم خوب است و علائمی ندارم.

وی در این نشست خاطر نشان کرد: من کوید داشتم و فکر کردم به همین دلیل شاید موقع خوبی برای رفتن به پکن نباشد؛ درنتیجه سفرم به چین را فعلا به تعویق انداخته‌ام.

جوزپ بورل همچنین در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه صلح پکن برای اوکراین گفت: طرح پکن برای حل مناقشه در اوکراین را "عملی و کارآمد" نمی‌دانم و تنها بر پیشنهادهای ارائه شده توسط کی‌یف متمرکز خواهم شد.

این مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: تنها طرحی که می‌توان آن را "صلح آمیز" خواند، پیشنهادات ارائه شده توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین است. در واقع طرح صلح پکن به جای آنکه یک طرح صلح باشد، نوعی "خیال‌پردازی" است و البته پیشنهادات کی‌یف هم در روسیه قابل پذیرش نیست.

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت که «طرح صلح» ولودیمیر زلنسکی یک نقشه راه آمریکایی برای دامن زدن به درگیری در اروپاست.

زاخارووا از جوزپ بورل، رئیس اتحادیه اروپا و مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرد که طرح زلنسکی را تنها و مناسب برنامه صلح «برای همه طرف‌ها برای پایان دادن به جنگ» می‌دانند و بروکسل ابتکار عمل چین را جدی نمی‌گیرد.

زاخارووا اضافه کرد: اولاً نه این اتحادیه اروپا است که فکر می‌کند و نه حتی بورل، بلکه ایالات متحده است که فکر می‌کند، ثانیاً اگر اتحادیه اروپا می‌توانست مسائل را «محاسبه کند» در چنین وضعیتی قرار نمی‌گرفت، ثالثاً « طرح صلح ارائه شده توسط زلنسکی نه یک طرح است و نه صلح آمیز، بلکه یک راهنمای آمریکایی برای دامن زدن به درگیری در اروپاست.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر