کد خبر: 154707
A

نامزد انتخابات ترکیه: به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل خواهیم کرد

"کمال قلیچداراوغلو" نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن در این رقابت سیاسی، به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل و احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر را اجرا خواهد کرد

نامزد انتخابات ترکیه: به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل خواهیم کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران و به نقل از تارنمای خبری استار، این نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت و اپوزیسیون ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران مطبوعات آلمانی گفت: به وعده خود مبنی بر آزادی "صلاح‌الدین دمیرتاش" رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و "عثمان کاوالا" فعال ترک که به زندان‌های طولانی مدت در ترکیه محکوم شده‌اند، عمل خواهد کرد.

دمیرتاش که از آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر محکوم به تحمل ۱۴۲ سال زندان محکوم شده و در حبس به سر می برد، چند سال پیش به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد و این دادگاه سه سال پیش حبس او را غیرقانونی خوانده و خواستار آزادی سریع او شد.

عثمان کاوالا فعال مدنی ترکیه نیز به اتهام مشارکت در تظاهرات ضددولتی سال ۲۰۱۳ و کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ دستگیر و به حبس ابد محکوم شد و دادگاه حقوق بشر اروپا ادعا کرد که محاکمه و زندانی کردن او به دلیل ساکت کردن کنشگران حقوق بشر در ترکیه می باشد و در عین حال خواهان آزادی او شد.

کمال قلیچداراوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنین در این مصاحبه در پاسخ به سوال اجرای حکم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره آزادی "عبدالله اوجالان" رهبر محبوس گروه پ.ک.ک نیز که به حبس ابد محکوم شده است، گفت: ما به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل خواهیم کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا چند سال پیش با انتقاد از شرایط حبس اوجالان خواستار ایجاد مکانیسم‌ قانونی برای «آزادی مشروط» وی شده بود که دولت ترکیه درخواست آزادی این رهبر زندانی گروه پ.ک.ک را که این تشکیلات تروریستی را اداره می کند، رد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در جامعه سیاسی این کشور به نامزد جریان غرب معروف شده، همچنان به وعده‌های خود در مقابل غرب ادامه می دهد به طوری که چند روز پیش هم در مصاحبه با اکونومیست وعده داده بود که «هر چه شما بگویید» را اجرا خواهم کرد.

قلیچداراوغلو در مصاحبه با مطبوعات آلمان با بیان این که دموکراسی در ترکیه طی ۲۰ سال گذشته ذبح و تضعیف شده است، گفت: برای بازگرداندن دموکراسی به کشور خود، قانون اساسی ترکیه را تغییر داده و دوباره سیستنم حکومتی ترکیه را از نظام ریاستی به پارلمانی تغییر خواهم داد.

وی بیان کرد: قانون اساسی جدید ترکیه، قانون اخلاقی سیاسی خواهد بود و در آن تمام استانداردهای دموکراتیک اتحادیه اروپا به طور کامل گنجانده خواهد شد.

نامزد ائتلاف ملت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد: تمام بلوک اپوزیسیون در این انتخابات گرد هم آمده‌اند تا برای برقراری همه استانداردهای دموکراتیک تعیین شده توسط اتحادیه اروپا مبارزه کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت، محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب مملکت و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر