کد خبر: 156272
A

امارات از ائتلاف دریایی آمریکا خارج شد

وزارت خارجه امارات اعلام کرد ابوظبی پس از ارزیابی‌های مستمر، از ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس خارج شده است.

امارات از ائتلاف دریایی آمریکا خارج شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دولت امارات امروز چهارشنبه (۳۱ می) اعلام کرد که دو ماه پیش، از ائتلاف امنیتی دریایی به رهبری آمریکا در خاورمیانه خارج شده است.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور «وام» منتشر شد، اعلام کرد: امارات بعد از ارزیابی مستمر از همکاری‌های امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد خارج شد. 

این ائتلاف دریایی متشکل از ۳۴ کشور است که واشنگتن هدف از آن را تضمین امنیت و مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی در مناطق دریای سرخ و خلیج فارس که از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان هستند، توصیف کرده است. مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و نزدیک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «امارات متحده عربی متعهد به گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک امنیتی و ثبات منطقه است».

وزارت خارجه امارات افزود: ما به تعهدات خود برای تضمین ایمنی دریانوردی در آب‌های دریاهایی خود به شیوه‌ای مسئولانه ادامه خواهیم داد.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا هنوز به این خبر و تمصمیم دولت امارات واکنش نشان نداده است.

اخیراً رسانه‌های جهان تحلیل‌هایی مبنی بر دوری ابوظبی از واشنگتن منتشر کرده‌اند. نشریه اقتصادی «فوربس» در گزارشی تحلیلی نوشت که بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود؛ امارات نیز مانند عربستان سعودی از بسیاری جهات از آمریکا الگوبردار کرد، اما از این پس ابوظبی برای منافع کلی امارات تلاش خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر