کد خبر: 177684
A

روسیه: برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای فراتر از بلاروس نداریم

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که کشورش به جز بلاروس تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور خارجی دیگری مستقر نخواهد کرد اما در عین حال برای مقابله با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در بریتانیا، راه‌ حلی پیدا خواهد.

روسیه: برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای فراتر از بلاروس نداریم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سال گذشته میلادی گفت که مسکو برخی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به بلاروس منتقل کرده است و غرب را مسئول این تصمیم کاخ کرملین عنوان کرد.

با این حال محققان ارشد هسته‌ای در انجمن دانشمندان آمریکایی می‌گویند هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد این سلاح‌ها در بلاروس هستند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا روسیه قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای خود را فراتر از بلاروس، به عنوان مثال در آمریکای جنوبی مستقر کند، گفته است که کشورش برنامه‌ای برای این کار ندارد.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس برای مقابله با فعالیت‌های تهاجمی و تهدیدآمیز فزاینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رهبری ایالات متحده صورت گرفته است.

آقای ریابکوف، در بخش دیگری از سخنانش ایالات متحده را به خاطر به گفته او گنجاندن آشکارا کشورهای اروپایی «عاری از سلاح هسته‌ای» در مأموریت‌های هسته‌ای ناتو، سرزنش کرد. او توضیح بیشتری در این‌باره نداد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای به طور جداگانه گفته است که برنامه‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بریتانیا، مانع حرکت بعدی مسکو نخواهد شد. 

او در ادامه افزود :«اگر آنها بر این باورند که استقرار تسلیحات هسته‌ای در بریتانیا یک عامل بازدارنده برای روسیه است، در اشتباه هستند. ما از آنها می‌خواهیم که این کار را متوقف کنند.»

بریتانیا و ایالات متحده گزارش‌های مربوط به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را تایید نکرده‌اند. با این حال گفته می‌شود که پایگاه نیروی هوایی « RAF Lakenheath» در سافولک، در شرق انگلستان، برای استقرار تسلیحات آمریکا در حال بازسازی است.

به گفته انجمن دانشمندان آمریکایی، در حال حاضر، بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه از کشورهای عضو ناتو، میزبان حدود ۱۰۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه‌های خود هستند.

آقای ریابکوف همچنین ایده‌های ارائه شده توسط اعضای گروه بریکس، در مورد چگونگی پایان دادن به درگیری اوکراین را ستایش کرد.

او گفت :«ما آماده گفت‌وگو با همه کسانی هستیم که مصمم به ارائه راه حل سازنده هستند. البته در این زمینه، ما همچنان به تبادل نظر با متحدان خود در گروه بریکس ادامه خواهیم داد».

گروه بریکس در حال حاضر شامل کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است اما قرار است در آینده گسترش یابد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشتر گفته بود که قبل از خروج نیروهای روسیه از کشورش هیچ مذاکره صلحی در کار نخواهد شد.

روسیه که کمی کمتر از یک پنجم خاک اوکراین را در کنترل دارد، طرح زلنسکی را به دلیل نادیده گرفتن منافع امنیتی خود، رد کرده است، موضعی که ریابکوف نیز روز پنجشنبه آن را تایید کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر