کد خبر: 183783
A

احتمال صدور مجوز ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به اسرائیل توسط آمریکا

رسانه‌های معتبر غربی از تأیید مجوز صادرات میلیاردها دلار تسلیحات جنگی به اسرائیل در روزهای گذشته خبر داده‌اند.

احتمال صدور مجوز ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به اسرائیل توسط آمریکا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه‌های معتبر غربی از تأیید مجوز صادرات میلیاردها دلار تسلیحات جنگی به اسرائیل در روزهای گذشته خبر داده‌اند.

صدور این مجوز در حالی صورت گرفته که دولت آمریکا در هفته‌های اخیر بارها درباره حمله نظامی احتمالی اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه ۱۱ فروردین از قول مقامات پنتاگون گزارش داد که این تسلیحات شامل بیش از ۱۸۰۰ بمب دو هزار پوندی «مارک ۸۴» و ۵۰۰ بمب پانصد پوندی «مارک ۸۲» است.

کنگره آمریکا سال‌ها پیش مجوز ارسال این تسلیحات به اسرائیل را صادر کرده بود، اما دولت جو بایدن اکنون می‌خواهد تحویل این بسته نظامی را انجام دهد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول منابع خود صدور این مجوزها را تأیید کرده است.

مقامات آمریکایی همچنین به این رسانه‌ها گفته‌اند که هفته گذشته، وزارت امور خارجه مجوز انتقال ۲۵ جنگنده «اف ۳۵» به ارزش تقریبی ۲.۵ میلیارد دلار به اسرائیل را صادر کرد. پیشتر کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۸ مجوز صادرات جنگنده‌های «اف ۳۵» را تصویب کرده بود.

تأیید مجوز ارسال تسلیحات سنگین و پیشرفته آمریکایی به اسرائیل توسط دولت جو بایدن در حالی است که کاخ سفید و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی انتقادها از اسرائیل درباره ادامه جنگ غزه را تشدید کرده‌اند.

ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز پنجشنبه گفت اسرائیل هر سلاحی را که مایل به گرفتن از آمریکا بود، دریافت نکرده است.

او افزود دلیل این امر تا حدی این است که دولت جو بایدن مایل به ارائه حداقل برخی از این انواع تسلیحات به اسرائیل نبوده است.

با این حال، یک مقام کاخ سفید به واشینگتن‌پست گفته است سیاست ما «حمایت بدون شرط» از اسرائیل در مورد حق دفاع از خود است.

تصمیم اسرائیل برای حمله ثریب‌الوقوع به منطقه رفح در جنوب غزه با نگرانی شدید آمریکا مواجه شده است. اسرائیل می‌گوید اعضای گروه افراطی حماس و برخی رهبران ارشد آن در رفح پنهان شده‌اند، اما آمریکا و اتحادیه اروپا حمله به این منطقه را یک فاجعه انسانی عنوان کرده‌اند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

سناتور کریس ون هولن در همین زمینه گفته است دولت بایدن باید از اهرم‌های خود به طور موثر استفاده کند و قبل از تحویل تسلحیات به اسرائیل، تعهد آنها را برای عدم حمله نظامی به رفح گرفته باشند.

کارشناسان نظامی می‌گویند بمب‌های هزار پوندی مارک ۸۴ می‌توانند باعث ویرانی کامل ساختمان‌ها شوند و حتی باعث ایجاد حفره‌ای ۴۰ فوتی در زمین شوند. کشورهای غربی از این بمب‌ها در عملیات‌های درون شهری استفاده نمی‌کنند، اما گزارش‌های زیادی از استفاده اسرائیل از این تسلیحات در جنگ غزه است.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که چهار گردان گروه افراطی حماس در رفح باقی مانده‌اند. با این حال، به غیر از ساکنان خود رفح، بیش از ۱.۲ میلیون فلسطینی در جریان حملات اسرائیل به مناطق شمالی غزه، به رفح پناه آورده‌اند.

جو بایدن از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درخواست کرده است که این هفته تیمی از مقامات امنیتی را به واشینگتن بفرستد تا به پیشنهادهای آمریکا برای محدود کردن خونریزی گوش دهند.

آقای نتانیاهو بعد از رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس موقت در غزه، برنامه اعزام هیئت اسرائیلی به آمریکا را لغو کرده بود، اما خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که تل‌آویو از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است.

ادامه حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اسرائیل باعث شکاف در دولت جو بایدن و حتی قانون‌گذاران آمریکایی شده است. در حالی که گروه‌های قدرتمند مدافع اسرائیل، از جمله کمیته روابط عمومی اسرائیل-‌آمریکا، به شدت از ارسال تسلیحات به اسرائیل حمایت کرده‌اند، اما چندین مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت این کشور از اسرائیل، استعفا کرده‌اند.

همچنین یک نظرسنجی تازه صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد دست‌کم نیمی از شهروندان این کشور دیگر از عملیات نظامی اسرائیل در غزه حمایت نمی‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر