کد خبر: 184258
A

تشکیلات خودگران فلسطین بار دیگر بطور رسمی خواستار عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد

ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگران فلسطین در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲ آوریل نامه‌ای را به شورای امنیت فرستاد و در این نامه که خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده بود، بطور رسمی درخواست مقامات فلسطینی برای عضویت کامل در این سازمان را تکرار کرد.

تشکیلات خودگران فلسطین بار دیگر بطور رسمی خواستار عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یورونیوز: ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگران فلسطین در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲ آوریل نامه‌ای را به شورای امنیت فرستاد و در این نامه که خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده بود، بطور رسمی درخواست مقامات فلسطینی برای عضویت کامل در این سازمان را تکرار کرد.

فلسطینی‌ها پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده بودند و ریاض منصور در نامه جدید خود، از اعضای شورای امنیت خواست که در جریان نشست شورا در آوریل ۲۰۲۴ میلادی، بار دیگر این تقاضا را بررسی کنند.

ریاض منصور در ماه‌های اخیر بارها تکرار کرده بود که در مواجهه با حمله گسترده اسرائیل به غزه، یکی از اولویت‌های فلسطینی‌ها عضویت کامل در سازمان ملل است.

روز سه‌شنبه نامه دیگری نیز در همین رابطه و برای حمایت از فلسطین، از سوی نمایندگان برخی کشورهای عربی همچنین سازمان همکاری اسلامی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شد. امضا کنندگان نامه به این موضوع اشاره داشتند که تاکنون ۱۴۰ کشور عضو، دولت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

عضو ناظر

روند قانونی که پیش از این در سپتامبر ۲۰۱۱ به دستور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای «الحاق دولت فلسطین به سازمان ملل» آغاز شد، هرگز به نتیجه نرسید و فلسطینی‌ها درنهایت یک سال بعد از آن یعنی در نوامبر ۲۰۱۲ میلادی، با رأی مجمع عمومی سازمان ملل مانند واتیکان جایگاه «دولت ناظر غیرعضو» را به دست آوردند.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، پذیرش درخواست عضویت یک کشور، با تصمیم مجمع عمومی و در صورت کسب رای موافق دو سوم اعضای آن ممکن می‌شود؛ البته این روند نیز پس از توصیه مثبت شورای امنیت سازمان ملل آغاز خواهد شد.

به همین دلیل ناظران تردید دارند که درخواست فلسطینیان برای عضویت دائم در این سازمان به صحن مجمع عمومی برسد؛ چراکه ممکن است در همان شورای امنیت توسط ایالات متحده وتو شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر