کد خبر: 184875
A

آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی/ ویژگی‌های سوخت آن چیست؟

کره شمالی در روزهای گذشته موشک جدیدی را آزمایش کرد. اما سوخت موشک هایپرسونیک کره شمالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی/ ویژگی‌های سوخت آن چیست؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کره شمالی روز چهارشنبه مدعی شد با موفقیت یک موشک جدید میان‌برد با سوخت جامد را آزمایش کرده است. آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی نشان‌دهنده پیشرفتی چشمگیر در توان دفاعی این کشور است.

 interesting engineering نوشت: این موشک جدید که هواسونگ فو 16Na نام دارد، به گفته خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) پیشرفت قابل توجهی در توان دفاعی این کشور محسوب می‌شود.

موشک هایپرسونیک کره شمالی در حضور کیم جونگ اون، رهبر این کشور، و دیگر مقامات ارشد حزب، ارتش و واحد توسعه موشکی آزمایش شد. هدف از این آزمایش تایید مشخصات فنی و قابلیت اطمینان این سیستم تسلیحاتی بود.

آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی

بر اساس گزارش KCNA، موشک هایپرسونیک با محدود کردن برد به هزار کیلومتر شلیک شد و به ارتفاع 101.1 کیلومتری رسید. در گزارش رسانه‌ها آمده است: «موشک هایپرسونیک کره شمالی با پرواز طولانی طبق برنامه و دقت بالا روی آب‌های دریای شرقی کره فرود آمد.»

کیم جونگ اون از این آزمایش استقبال و آن را یک سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند توصیف کرد که توانایی علم و فناوری دفاعی کشور را به نمایش می‌گذارد. او همچنین ادامه داد، این امر در تقویت بازدارندگی جنگ هسته‌ای نیروهای مسلح کره شمالی مفید خواهد بود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی یک روز پس از آن انجام شد که ارتش کره جنوبی و ژاپن متوجه شلیک موشکی از نزدیکی پایتخت به سمت دریای شرقی این کشور شدند.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این موشک از پیونگ‌یانگ پرتاب شد و بین شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آمد. او همچنین بیان کرد، این آزمایش یک آزمایش موتور موشک هایپرسونیک بود که از سوی کیم در ماه مارس انجام شد.

اهداف نظامی رهبر کره شمالی

کره شمالی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای بر موشک‌های با پیشران جامد تمرکز کرده است که تشخیص پرتاب آنها را دشوارتر می‌کند.

کیم جونگ اون در سال 2021 اعلام کرده بود قصد دارد ارتش کره شمالی را به تسلیحات پیشرفته از جمله موشک هایپرسونیک مجهز کند. به گفته کارشناسان، او به‌شدت برای زرادخانه تسلیحات مدرنیزه‌شده تلاش می‌کند تا با از سرگیری دیپلماسی، امتیازاتی از جمله لغو تحریم‌ها به دست آورد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کره شمالی احتمالاً تعداد آزمایش‌های موشکی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر افزایش خواهد داد.

خبرگزاری KCNA، جزئیات بیشتری در مورد موشک هایپرسونیک کره شمالی یا ماهیت فنی آزمایش ارائه کرده است.

موشک‌های هایپرسونیک با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند و می‌توانند توان دفاعی موشکی منطقه‌ای را به دلیل سرعت و قدرت مانور بالا به چالش بکشند.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که گوام یکی از اهدافی است که در برد موشک هایپرسونیک کره شمالی قرار دارد. کارشناسان اعلام کردند چنین موشکی می‌تواند به آلاسکا نیز برسد. همچنین می‌توان از تنظیم برد آن برای حمله به اهداف نزدیک‌تر، مانند تاسیسات نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا ژاپن، استفاده کرد.

تحلیلگران می‌گویند کره شمالی برای بهبود ماهواره‌ها و دیگر تسلیحات خود از روسیه کمک می‌گیرد. کره شمالی ظاهراً گلوله‌های توپخانه و دیگر تجهیزات را به روسیه برای کمک به جنگ این کشور با اوکراین ارسال کرده است. همچنین در ازای آن از مسکو نفت، فناوری نظامی و کمک‌های دیگر دریافت می‌کند.

جدال بر سر موشک‌های هایپرسونیک

در این میان، بر اساس گزارش‌های موجود، موشک هایپرسونیک کره شمالی تنها نمونه در نوع خود نیست که در مدت اخیر آزمایش یا استفاده شده است. نیروی هوایی آمریکا نیز پرتاب آزمایشی یک موشک هایپرسونیک AGM 183A را انجام داده بود.

همچنین بر اساس چندین گزارش، روسیه از موشک‌های هایپرسونیک برای هدف قرار دادن مناطقی در اوکراین استفاده کرده است.

چین در زمینه توسعه، آزمایش و استقرار تسلیحات مافوق صوت کیلومترها جلوتر است. این کشور به طور چشمگیری جلوتر از روسیه حرکت کرده و آنچه آمریکا را نگران می‌کند این است که هنوز حتی یک موشک هایپرسونیک در زرادخانه خود به دست نیاورده است.

مقایسه سوخت جامد با مایع

موشک هایپرسونیک کره شمالی از سوخت جامد استفاده می‌کند. رویترز در گزارشی با بهره‌گیری از داده‌های ناسا، این نوع انرژی را با سوخت مایع مقایسه کرده است.

بر اساس این گزارش، موشک‌های سوخت جامد نیازی به سوخت‌گیری بلافاصله قبل از پرتاب ندارند، بیشتر آنها آسان‌تر و ایمن‌تر عمل می‌کنند و به پشتیبانی لجستیکی کمتری نیاز دارند. در نتیجه تشخیص این نوع موشک‌ها از همتایان آنها که مجهز به سوخت مایع هستند، سخت‌تر است و دوام بیشتری دارند. 

Screenshot 2024-04-08 203524

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر