کد خبر: 17421
A
حمیرا ورمقانی

عید نوروز:فرصت ها و چالش ها

خرید جز رفتارهایی است که از نظر روانی لازمه زندگی است. البته به شرطی که به حد نرمال انجام شود. مشکلی که ممکناست برای زوج­های عزیز پیش بیایدمسئله خریدهای غیرضروری است. گاهی دیده می­شود که افراد به وسیله ای نیاز ندارند اما صرفا چون فلانی خریده من هم باید بخرم و یا این که چون عیده حتما باید بخرم حتی اگر استفاده نشود.

عید نوروز:فرصت ها و چالش ها
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ حمیرا ورمقانی ( دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی بالینی) به بررسی عید نوروزدر زندگی اجتماعی مردم ایران پرداخته است. 
متن یادداشت: 
 
عید نوروز نزدیک است و همه افراد در تکاپویند که در این ایام دلنشین بهترین لحظات را برای خود و خانوادهای­شان فراهم سازند
افراد به دنبال شادی، لذت و ثبت لحظات دلنشین در همه ایام به ویژه ایام و مناسبت­های خاصی همچون عیدنوروز هستند.
 
افردی پیدا نمی­شود که دوست نداشته باشد لحظات را به شادی و خوبی سپری کند. اما با وجود همه این­ها، به کرات دیده شده که ایام زیبای عید برای افرادی نه تنها زیبا و دلنشین نبوده بلکه از آن بعنوان یک دوره بسیار منفی و بدخاطره یاد می­کنند.
دوره ه­ای که برخلاف تصور که انتظار داشتند برایشان خوب سپری می­شد، بسیار ناراحت کننده بوده است. سوالمهمی که  در اینجا مطرح می­شوداین است که اگر همه در پی دورانی خوش هستند، پس چطور می­شود که برای بعضی­ها این دوران بد و دردناک سپری می­­شود؟

امروز می خواهیم به مسائل و مشکلاتی بپردازیم که ناخواسته و بدون این­که افراد خودشان متوجه آن شونداز طریق رفتارهایشان، برای خود و عزیزانشان به وجود می­آورند. این مسائل باعث می شوند که زیبایی و خوشی­های ایام عید برایشان هویدا نشود و به جای آن روزهایی مملو از ناراحتی رقم بخورد.مسائلی که خود به تنهایی قدرتی ندارند و افرادبا رفتارشان به آن ها آب و دانه می دهند و باعث قدرتمند شدنشانمی­شوند. امروز می خواهیم با شعار سازمان جهانی بهداشت، «زندگی شکستنی است آن را با احتیاط حمل کنید»، به این موضوع بپردازیم . با امید به این­که بتوانیم به افراد و خانواده­هایی که در تله این مشکلات افتاده یا احتمال افتادن را دارند، کمک کنیم تا بتوانند از شکسته شدن زندگی خود جلوگیری کنند. همه بخوبی متوجه این موضوع هستند که اگر تنگ بلور ماهی بر لبه طاقچه قرار داده شود، تنگ خواهد افتاد و ماهی روی زمین می افتد و کم کم می میرد.گاهی هم تنگ بلور در جای مناسب قرار دارد، اما اگر از آن مراقبت درستی نشود، آب آن تعویض نشود و یا به ماهی غذا داده نشود، ماهی زیبای داخل تنگ کم کم ضعیف شده و بر خلاف علاقه همه ما، خواهد مرد.زندگی همان تنگ بلور است که نگه داشتنش مراقبت­های ظریف و جزیی ما را می­ طلبد. ماهی زیبای داخل تنگ همان عزیزان ما هستند که برای خوب و راضی نگه داشتنشان باید از آن ها به درستیو با مهربانی مراقبت کرده و حتی گهگاهی همانند آب داخل بلور باید رفتارهای خودمان را اصلاح و تعویض کنیم تا زندگیِ زیبا و دلنشینی را هم برای خود و هم برای اطرافیانمان ایجاد کنیم

در زیر به مشکلات و مسائلی می پردازیم که احتمال ایجاد شدن آن­ها وجود دارد. این مسائل می­توانند موجبآسیب به رابطه­ها و ایام زیبای عید شوند. در ادامه این مسائل به صورت تیتروار بیان و سعی می­شود برای هر کدام راه حلی ارایه شود.

همه افراد دوست دارندتحویل سال جدید را همراه با زدودن غبار خانه هایشان آغاز نمایند. این مسئله خیلی زیبا و پسندیده است. اما همین امر پسندیده ممکن است موجب مشکلاتی از قبیل، بی­توجهی به نیازهای همسر و فرزندان، وارد کردن ضربه و فشار جسمی زیاد به خودو حتی آزار و اذیت صوتی و آلودگی برای اطرافیانمان شود. مسئله مهم این است که خانم های گرامی بایددر کنار توجه به مسایل نظافتی خانه از توجه به نیازهای همسرتان و انتطارات اطرافیان غافل نشوند. همچنین آقایان، به این غبارزدایی­های ایام عید به عنوان یک فرصت همکاری و همراهی با همسرانشان نگاه کنند.

 

خرید جز رفتارهایی است که از نظر روانی لازمه زندگی است. البته به شرطی که به حد نرمال انجام شود. مشکلی که ممکناست برای زوج­های عزیز پیش بیایدمسئله خریدهای غیرضروری است. گاهی دیده می­شود که افراد به وسیله ای نیاز ندارند اما صرفا چون فلانی خریده من هم باید بخرم و یا این که چون عیده حتما باید بخرم حتی اگر استفاده نشود. هر رفتار افراطیو یا تفریطی حتی اگر مثبت باشد می تواند آسیب­زا باشد. توجه و درک مسئله اقتصادی همسر یکی از ضروریات ایجاد صمیمیت در بین زوج ها می باشد. صمیمیت نیازیاساسی در بین افراد است که خود مولفه های زیادی دارد.

 توجه به تفاوت های جنسیتی و فردی برای افزایش رضایت افراد بسیار مهم است. زن و مرد در خلقت هم از لحاظ جسمی و هم روانی تفاوت های فاحشی دارند. این تفاوت­ها در زمان­هایی همانند عید که افراد مدتطولانی با هم سپری می­کنند خود را بیشتر نشان می دهد. بهتر است قبل از شروع عید زوجینبا هم ازبابت انتظارات، علاقمندی ها و خواست هایشان مذاکره ای داشته باشند تا از برخوردها، سوتفاهم ها، دلخوری ها و نارضایتی ها جلوگیری شود. حواسمان باشد که ثبت لحظات زیبا و خوب در ایام عید را جزء یکی از اهداف مهم خود قرار دهید.

بیشتر افراد در ایام عید دوست دارند برنامه هایی داشته باشند. در یک خانواده افراد با شرایط متفاوت، شغل های متنوع،علایق و اهداف خاصی وجود دارد. ممکن است یکی، ایام عید را برای خواندن دروس یا انجام کارهای عقب افتاده غنیمت شمارد. دیگری ممکن است شغلی پرفشار داشته و از لحاظ روانی شدیدا نیازمند یک مسافرت و یا تفریج جدی باشد. بهتر است قبل از عید اعضای خانواده طی یک مذاکره و برنامه­ ریزی دقیق و منصفانه­ ای را انجام دهند تا در آن همه اعضای خانواده به تفریح، اهداف، کار و سایر مسائل خود برسند. یادمان نرود در این برنامه­ ریزی طوری عمل کنیم که در نهایت میزان درصد رضایت افرادنسبتا در یک سطح باشد. و این طور نباشد که برنامه به نفع یکی و برضرر دیگری باشد.

چنانچه در انجام این برنامه ­ریزی به مشکل و مانعی برخورد کردید، بهتر است از مهارت حل مسئله استفاده کنید. در مهارت حل مسئله باید همه افراد برای مانع و مشکل ایجاد شده راه حل ارایه دهند و در نهایت راه حلی انتخاب شود که هم مورد رضایت و هم به نفع همه افراد باشد.

ممکن است برای همه پیش آمده که حس خوبی به بودن و سپری کردن ایام را با افرادی نداشته باشیم. اما به دلایلی از جملهعلاقه همسر، سنت و هر دلیل دیگری ناچاریم این زمان را به آن­ها اختصاص دهیم. برای استفاده مفید و تجربه مثبت این ایام باشکوه بهتر است در چنین مواقعی کاملا صادقانه احساس و افکار خود را با همسر خود در میان گذاشته و برای هر چه کمتر شدن این حس منفی راه حل دهید. برای مثال یک راه حل می تواند این باشد که به جای اجتناب از این دیدارها، ملاقات های طولانی خود را با این افراد کوتاه کنید. یکی از مشکلات اساسی در طی ایام عید می تواند مسائل و مشکلات جسمی از جمله خواب، سلامت جسمی، سلامت روانی، تغذیه و سایر ابعاد باشدکه ممکن است در این ایام و یا حتی بعد از این ایام بوجود آید. بهتر است در عید توجه خود را به این گونه مسائل بیشتر کنید و از ایجاد استرس و نگرانی برای خود وسایر اعضای خانواده جلوگیری کنید.

 هر مسئله ای را که پیش بینی می­کنید که در این ایام ممکن است باعث درگیری با همسرتان شود فهرست کنید و زمانی را برای صحبت و ارایه راه حل برای آن ها اختصاص دهید. نکته ای که نباید فراموش شود این است که واقع­بین باشید و خود را درگیر مسائلی نکنید که کنترل­شان از دست شما خارج است، و بابت این نوع مشکلات همدیگر را سرزنش و مواخذه نکنید.

 سعی کنید بار اضافی بر خود و خانواده وارد نکنید. از برگزاری مراسم های سنگین و اضافی که ممکن است باعث شود از سهم انرژی­ای که در این ایام برای خانواده خود کنار گذاشته­اید کاسته شود، خودداری کنید.

ایام عید به علت دید و بازدیدها نیازمند این است که همه اعضای خانواده گوشه کاری را بدست گیرند. معمولا پیش می­آید کهیکی از اعضا از زیر مسئولیت شانه خالی کند و یا این که مسولیتش را بخوبی انجامندهند. سعی کنید به جای شماتت و جمله " تو خیلی بی مسول هستی" که بار روانی منفی دارد،از جمله" من از این رفتار اذیت می­ شوم " استفاده کنید. این جمله هم مثبت است و هم کاملا احساس آن لحظه شما را منتقل می کند.یادتان باشد شروع جمله با کلمه تو، نوعی تهدید برای شخصیت طرف مقابل است.

مسئله آخر کاهش خلق و روحیه است. هر مسئله ای می تواند باعث این موضوع شود. برای مثال ممکن است همسرتان علاقمند به مسافرت در این دوره باشد اما به دلایلی از جمله دلیل اقتصادی این امر برای شما مقدور نیست. می دانید که مسافرتهم صمیمیت تفریحی و هم صمیمیت زمانی را برای زوج ها به ارمغان می­آورد. برای توجه به این مولفه های صمیمیت، زوج ها بهتر است یک یا حتی دو روز کامل را برای خودشان اختصاص دهند و به تفریحات دو نفره اما کم هزینه بپردازند.

در پایان بهتر است این را بدانیم که این دوره بهترین فرصت برای افزایش صمیمیت و بهبود کیفیت روابط بین فردی، به ویژه در زوج ها است. در این ایام صمیمیت، همدلی، مهارت حل مسئله، ابراز مثبت هیجان ها و بیان نقاط مثبت همدیگر باعث ساختن عیدی سرشار از زیبایی و خوبی هم برای خود و هم برای کسانی خواهد شد که دوستشان داریم.

حمیرا ورمقانی

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • علیرضا

    بسیار عالی و آموزنده جهت بهره برداری خانواده ها
    باسپاس و آرزوی موفقیت روزافزون

ارسال نظر