کد خبر: 28947
A
فرامرز سید آقایی

نقدی بر اظهارنظر شتابزده معاون صداوسیما/ ورود زنان به ورزشگاه به گزارشگر ورزشی ربطی ندارد؟

به این ترتیب، طبق گفته میرباقری برخورد صداوسیما با پیمان یوسفی تصمیم به حذف وی از جلوی دوربین نیست. یک دلیلش می تواند جلوگیری از ایجاد موجی جدید در میان مردم باشد. لااقل اکنون که موج حمایت مردمی از این مجری هنوز برپا است و می تواند صداوسیما را بخاطر تعدد چنین برخوردهایی به گردابی بکشاند که ناچار از پاسخگویی به مراجع رسمی باشد، می توان امیدوار بود مجری ورزشی صداوسیما را خطر بیکاری و ممنوع التصویری تهدید نمی کند.

نقدی بر اظهارنظر شتابزده معاون صداوسیما/ ورود زنان به ورزشگاه به گزارشگر ورزشی ربطی ندارد؟

دیده بان ایران: فرامرز سید آقایی (روزنامه نگار ) - در هفته های اخیر پس از اینکه یکی از گزارشگران ورزشی به نام پیمان یوسفی درباره ورود زنان علاقه مند به تماشای فوتبال به ورزشگاه ها اظهار نظر کرد، شایعه ای بر سر زبان ها و در منابع خبری و شبکه های مجازی پیچید مبنی بر اینکه این مجری برنامه های ورزشی ممنوع التصویر شده است اما بعدا مسئولان صداوسیما ممنوع التصویر شدن یوسفی را تکذیب کردند. 

اینکه این شایعه چگونه در منابع خبری رسمی و غیررسمی پخش و فراگیر شد، نکته ای است که قطعا به منابع خبری درون تشکیلات صداوسیما برمی گردد. اگر حتی درحد یک بحث پیشنهادی هم در این سازمان مطرح نشده باشد، بعید است از بیرون صداوسیما کسی به حمایت از یوسفی دامن بزند و همزمان به این سازمان راه و چاه برخورد با مجری را نشان بدهد. حداقل تا امروز ثابت شده که صداوسیما در اینگونه برخوردهای سلبی و حذفی، هم خودمختار هم مبتکر و پیشرو است. با این حال، وقتی موج ایجاد شده از سوی مردم در نفی و نکوهش ممنوع التصویر شدن یوسفی به راه افتاد، مسئولان صداوسیما واکنش نشان دادند و ممنوع التصویر شدن را نفی کردند اما آیا با یوسفی هیچ برخوردی صورت نگرفته است؟ احتمالا یوسفی خودش نمی تواند در باره برخورد احتمالی صداوسیما با او نظری بدهد و با اعلام آن، موقعیت شغلی خود را بیش از این به خطر بیندازد اما با دقت در چند جمله ای که معاون صداوسیما بیان کرده است می توان چراغی به سوی حقیقت روشن کرد. 

در آخرین واکنشی که از سوی مسئولان صداوسیما نشان داده شده است، می توان به گفته های مرتضی میرباقری معاون سیمای این سازمان استناد کرد. وی گفته است: "اگر قرار باشد افراد درباره همه موضوعات اظهارنظر کنند که کار غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد. پیمان یوسفی نیز کار غیرحرفه‌ای انجام داد اما اینگونه نبود که ممنوع‌التصویر شود." در اینجا تذکر چند نکته ضروری است:

یک- به این ترتیب، طبق گفته میرباقری برخورد صداوسیما با پیمان یوسفی تصمیم به حذف وی از جلوی دوربین نیست. یک دلیلش می تواند جلوگیری از ایجاد موجی جدید در میان مردم باشد. لااقل اکنون که موج حمایت مردمی از این مجری هنوز برپا است و می تواند صداوسیما را بخاطر تعدد چنین برخوردهایی به گردابی بکشاند که ناچار از پاسخگویی به مراجع رسمی باشد، می توان امیدوار بود مجری ورزشی صداوسیما را خطر بیکاری و ممنوع التصویری تهدید نمی کند. هنوز یادمان نرفته در یکی از برنامه های شبکه سه، نجم الدین شریعتی مجری جوان برنامه جلوی دوربین زنده ناگهان رو به مخاطبان اعلام کرد بدلیل سیاست های حذفی و فشارهای وارده از بالا من از هفته دیگر اجازه ندارم این برنامه را اجرا کنم و پس از آن بود که موج اعتراض و پیگیری مردمی موجب شد صداوسیما نتواند او را حذف کند. اکنون نیز، گفته های مرتضی میرباقری نشان می دهد با یوسفی برخورد شده است اما نه درحد ممنوع التصویری. 

دو- اینکه برخورد با پیمان یوسفی حتی درحد یک تذکر، قانونی است یا خیر باید توسط دستگاه های تشخیص تخلفات اداری بررسی شود اما این را هم می دانیم که در صداوسیما بیشتر، مرامنامه های نانوشته سلیقه ای اعمال می شود تا نظامنامه تشخیص و برخورد با تخلفات اداری. به عنوان مثال، جناب میرباقری با موضعگیری سلیقه ای خودش یا دیگرانی که به او دستور می دهند، به صراحت گفته که اظهار نظر یوسفی درباره ورود زنان به ورزشگاه اظهارنظری غیرحرفه ای است. از آقای میرباقری باید پرسید: اعلام انزجار از داعش و صهیونیزم و زیارتنامه خواندن برای شهدای مدافع حرم هنگام پخش مسابقات ورزشی فوتبال، تیراندازی، کشتی، قایق سواری، منچ، شطرنج و غیره آیا عملی حرفه ای است اما اظهارنظر گزارشگر درباره ورود زنان به ورزشگاه غیرحرفه ای؟ آیا آرزوی آزادی فلسطین و میانمار توسط گزارشگران فوتبال در ابتدای برنامه های ورزشی یا اظهار تاسف آقای فردوسی پوردرباره سقوط مینی بوس دانش آموزان هرمزگانی به دره در ابتدای برنامه نود(دوشنبه 13 شهریور) عملی حرفه ای و با ورزش مرتبط است اما اظهار نظر پیمان یوسفی درباره یک مساله کاملا ورزشی(ورود نیمی از جامعه مخاطب به ورزشگاه ها) غیر حرفه ای و نامرتبط است؟

 

سه- مسئولانی چون جناب میرباقری درباره مسائلی که در حوزه مسئولیت شان پیش می آید یا با دانش سخن می گویند، یا با موضعگیریهای متعصبانه و سلیقه ای که خالی از دانش است مانند همین اظهارنظرشان درباره غیر حرفه ای بودن موضعگیری پیمان یوسفی. عموما موضعگیری های سلیقه ای و متعصبانه خالی از دانش و بدون اشراف بر حقیقت است. کاش مسئولان صداوسیما که شغل شان یکی از تخصص های حرفه ارتباطات محسوب می شود هنگامی که از سوی مردم بازخواست می شوند، برای توجیه و فرار کردن از زیر بار مسئولیت شان آموزش ببینند و سخنان عاقلانه و پیسندیده برای توجیه و پاک کردن صورت مساله ها برزبان بیاورند تا وقتی موضوعی را توجیه می کنند، به درک و آگاهی مخاطبان خود هم احترام گذاشته باشند بخصوص حالا که جامعه مخاطب صداوسیما در پایین ترین سطح اعتماد به این رسانه بسر می برد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر