کد خبر: 154722
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ اردیبهشت  ۱۳۵۸؛

وزارت کشور خطاب به به استانداریها و فرمانداریها: نامهای طاغوتی اماکن عمومی و جغرافیایی حذف شود

سخنان امام مبنی بر اینکه ترورهای اخیر کار عمال آمریکایی بود و امپریالیسم آمریکا بزرگترین خطر برای ایران است تیتر یک روزنامه کیهان در ۴۴ سال قبل چنین روزی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ است. خبر دیگر اینکه از سوی هیات منتخب آیت الله طالقانی نیز طرح شوراها به دولت داده شد و مهندس بازرگان هم اعلام کرده که به خسارت دیدگان انقلاب وام داده میشود‌. اعلام رئوس خودمختاری از طرف وزیر مشاور در طرحهای انقلاب نیز تیتر مهم دیگر کیهان امروز است که در آن آمده است در هر استان، مجلس شورا تشکیل میشود و روسای ادارات با نظر مردم انتخاب میشوند. همچنین در محدوده استانها تجدیدنظر میشود و طرح خودمختاری که در قانون اساسی پیش بینی شده با نظر احزاب و صاحبنظران تهیه میشود. دکتر ابراهیم یزدی هم اعلام داشته که از طریق نوسازی اقتصادی، دولت درصدد ریشه کن ساختن امپریالیزم است. 

 وزارت کشور خطاب به به استانداریها و فرمانداریها:  نامهای طاغوتی اماکن عمومی و جغرافیایی حذف شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سخنان امام مبنی بر اینکه ترورهای اخیر کار عمال آمریکایی بود و امپریالیسم آمریکا بزرگترین خطر برای ایران است تیتر یک روزنامه کیهان در ۴۴ سال قبل چنین روزی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ است. خبر دیگر اینکه از سوی هیات منتخب آیت الله طالقانی نیز طرح شوراها به دولت داده شد و مهندس بازرگان هم اعلام کرده که به خسارت دیدگان انقلاب وام داده میشود‌. اعلام رئوس خودمختاری از طرف وزیر مشاور در طرحهای انقلاب نیز تیتر مهم دیگر کیهان امروز است که در آن آمده است در هر استان، مجلس شورا تشکیل میشود و روسای ادارات با نظر مردم انتخاب میشوند.

IMG_20230510_071550_936

همچنین در محدوده استانها تجدیدنظر میشود و طرح خودمختاری که در قانون اساسی پیش بینی شده با نظر احزاب و صاحبنظران تهیه میشود. دکتر ابراهیم یزدی هم اعلام داشته که از طریق نوسازی اقتصادی، دولت درصدد ریشه کن ساختن امپریالیزم است. روزنامه را ورق زده به صفحه آخر روزنامه می رویم به دستورالعملی از وزارت کشور خطاب به استانداریها و فرمانداریها در رابطه با عوض کردن نامهای طاغوتی اماکن عمومی و جغرافیایی بر می خوریم که متن این خبر به شرح زیر می باشد؛

وزارت کشور طی دستورالعملی به استانداریها، فرمانداریها و شهرداریهای سراسر کشور خواست تا نامهای طاغوتی اماکن جغرافیایی، محلهای اجتماعات، شهرها و روستاها عوض شود. در این دستورالعمل آمده است؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران که منجر به تغییر رژیم و نهادهای طاغوتی حاکم بر کشور بود ضرورت دگرگون کردن نام تعدادی از مناطق جغرافیایی را که به نام مجریان رژیم سابق می باشد به وجود آورده و لازم است هر چه زودتر کمیسیونهای تغییر نام در مراکز استان و شهرستان تشکیل و پیشنهادهای خود را برای تغییر نامها به وزارت کشور ارسال دارد.

در این دستورالعمل آمده است که تغییر نامها باید با تصویب شورای انقلاب و هیات دولت باشد و در این مورد گروهی از وزارت کشور مشغول بررسی هستند. در اطلاعیه وزارت کشور آمده است لازم است برای ایجاد هماهنگی و مناسبت در امر نامگذاری محلهای مختلف به سوابق تاریخی و جغرافیایی محل و احتراز از نامهای نامانوس و خارجی در مراکز استان و شهرستان، کمیسیونهایی تشکیل شود. در این کمیسیونها باید یک استاد تاریخ، استاد جغرافیا، استاد ادبیات و زبانشناسی، یک قاضی دادگستری، یک نفر از معتمدان محل و یک نماینده شورای انقلاب شهرستان مورد نظر شرکت داشته باشند. کمیسیون مطالعات لازم را به عمل خواهد آورد و در مرحله اول تمام اماکنی را که به نام محمدرضا پهلوی و اعضای خانواده او نامگذاری شده تغییر داده و سپس نسبت به تغییر نام دیگر مراکزی که به نامهای دیگر نامگذاری شده اقدام خواهد کرد.

IMG_20230510_071550_835

کمیسیون تغییر نام استان و شهرستان و کمیسیون تغییر نام شهرداری که برای تشکیل نامهای خیایانها و اماکن عمومی شهرها تشکیل میشود نیز مطالعات لازم را برای تغییر نامهای اماکن عمومی به عمل خواهد آورد. در این‌ مطالعات باید علل انتخاب نام جدید مورد نظر قرار گیرد و از انتخاب نامهایی که موجب اشتباه و سوء تفاهم شود خودداری بعمل آید. نامهای جدید باید مغایر با اصول دین اسلام و عرف و عادت محل نباشد و حتی الامکان از نام شهدای انقلاب اسلامی با رعایت مشخصات کامل استفاده شود و از اسامی دانشمندان و نیکوکاران با نظر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور هم استفاده گردد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر