کد خبر: 155911
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ خرداد ۱۳۵۸؛

از ترور هاشمی رفسنجانی تا اولین تظاهرات ضد آمریکایی پس از انقلاب

کیهان امروز شنبه ۵ خرداد سال ۱۳۵۸ دو تیتر مهم دارد. اعلام استراتژی مبارزه توسط امام خمینی در سخنانی قاطع و تاریخی که گفته اند استقلال منهای اسلام و اسلام منهای روحانیت محکوم است. خبر داغ دیگر روزنامه هم اختصاص دارد به سوءقصد به جان آیت الله هاشمی رفسنجانی ۲۴ ساعت بعد از سخنرانی ضد آمریکایی وی که به زخمی شدن او انجامیده است. امام خمینی برای بهبودی حال هاشمی نذر کرده اند، آیت الله منتظری گفته اند ۹۰ درصد دست آمریکا در کار است و آیت الله خامنه ای هم گفته اند ما چوب عدم وابستگی و استقلال خود را می خوریم. ابوالحسن بنی صدر در این زمینه اعلام داشته من دست ایادی آمریکا را در این ترورها می بینم. امام خمینی همچنین در پیامی به مهندس بازرگان دستور داده اند طرح قانون اساسی هر چه زودتر در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

از ترور هاشمی رفسنجانی تا اولین تظاهرات ضد آمریکایی پس از انقلاب

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کیهان امروز شنبه ۵ خرداد سال ۱۳۵۸ دو تیتر مهم دارد. اعلام استراتژی مبارزه توسط امام خمینی در سخنانی قاطع و تاریخی که گفته اند استقلال منهای اسلام و اسلام منهای روحانیت محکوم است. خبر داغ دیگر روزنامه هم اختصاص دارد به سوءقصد به جان آیت الله هاشمی رفسنجانی ۲۴ ساعت بعد از سخنرانی ضد آمریکایی وی که به زخمی شدن او  انجامیده است. امام خمینی برای بهبودی حال هاشمی نذر کرده اند، آیت الله منتظری گفته اند ۹۰ درصد دست آمریکا در کار است و آیت الله خامنه ای هم گفته اند ما چوب عدم وابستگی و استقلال خود  را می خوریم

IMG_20230526_101946_506

ابوالحسن بنی صدر در این زمینه اعلام داشته من دست ایادی آمریکا را در این ترورها می بینم. امام خمینی همچنین در پیامی به مهندس بازرگان دستور داده اند طرح قانون اساسی هر چه زودتر در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. خبر دیگر اینکه میلیونها نفر در تظاهرات سراسر کشور آمریکا را محکوم کرده و گارد محافظ سفارت آمریکا در تهران هم تقویت شده است. اما اعلام اظهار تاسف وزارت خارجه آمریکا از تظاهرات ضد آمریکایی در ایران‌ عنوان خبری در صفحه نخست این جریده عصرگاهی است که متن آن به شرح زیر می باشد؛

واشنگتن - آسوشیتدپرس؛ وزارت خارجه آمریکا دیروز از تظاهرات ضد آمریکایی در برابر سفارت این کشور در تهران اظهار تاسف کرد و از مقامات ایرانی خواست که برای آرام شدن احساسات در ایران تلاش کنند.

ده‌ها هزار تن تظاهر کننده روز پنجشنبه و جمعه در برابر سفارت آمریکا راهپیمایی ‌کردند و فریاد زدند مرگ بر کارتر و دیگر شعارهای ضد آمریکایی به منظور اعتراض به تصمیم سنای آمریکا که اعدامهای انقلابی در ایران را محکوم کرده بود.

IMG_20230526_101946_575

کنت براون سخنگوی وزارت خارجه ضمنا از مقامات ایرانی برای حفاظت از سفارت توسط ۱۰۰ پاسدار و پلیس اسلامی تشکر کرد. وی گفت دیپلماتهای آمریکایی در تهران گزارش داده اند که پاسداران بطور موثری از سفارت حفاظت کردند. تظاهرات امروز به خوبی سازمان یافته بود و به نظر می رسید که با تصویب احزابی که از سوی آیت الله خمینی حمایت می شوند برگزار شده است. حکومت کارتر مراقب بوده است که در برابر رهبر مذهبی ایران و حزب جمهوری اسلامی موضعی آشتی جویانه ای داشته باشد.

در بیانیه ای که دوشنبه گذشته انتشار یافت وزارت خارجه آمریکا حمایت خود را از اصول انقلاب ایران اعلام کرد. این اصول، آزادی- عدالت- نهادهای دموکراتیک تلقی شده اند.

علیرغم اینگونه ژست های وزارت خارجه آمریکا، ایران هنوز والتر کانفر را که اخیرا به عنوان سفیر آمریکا در ایران‌ انتخاب شده است نپذیرفته است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر