کد خبر: 180092
A
۴۴ سال پیش در چنین روزی؛

کمبود گوشت در اولین سال انقلاب؛ صف مشتریان گوشت روز به روز طویل تر میشود/ قصاب ها مجازات می شوند

۴۴ سال قبل در چنین روزهایی، گرانی و کمبود گوشت قرمز سوژه گزارش خبرنگاران کیهان شده است. هم مردم و صنف قصابان از این کمبود و تشکیل صفهای طویل در برابر قصابیها ناراحت بودند.

کمبود گوشت در اولین سال انقلاب؛ صف مشتریان گوشت روز به روز طویل تر میشود/ قصاب ها مجازات می شوند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۴۴ سال قبل در چنین روزهایی، گرانی و کمبود گوشت قرمز سوژه گزارش خبرنگاران کیهان در روز شنبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۵۸ بوده است که هم مردم و صنف قصابان از این کمبود و تشکیل صفهای طویل در برابر قصابیها ناراحت بودند. این سوژه را برای این شماره "گزارش دیروز دیدبان تاریخ" انتخاب کرده ایم که در ادامه ملاحظه می فرمایید؛

IMG_20240223_175706_956

در ابتدای گزارش کیهان میخوانیم؛

کمبود گوشت از نخستین ماه پاییز بصورت یک مساله و مشکل اجتماعی درآمده و روز به روز نیز مشکل تر شده تا به امروز رسیده است. در حال حاضر تعدادی از قصابی های تهران بعلت نداشتن گوشت، مغازه هایشان را تعطیل کرده اند و در نتیجه صف مشتاقان گوشت روز به روز طویل تر میشود.

این‌ گزارش اضافه کرده، قبلا وزارت کشاورزی مدعی بود با یکسان کردن سهمیه گوشت مساله گوشت را حل کرده است. کمیته امور صنفی هم به تعقیب قصابان متخلف و قاچاقچی پرداخت و تعدادی از آنها را نیز تاکنون شلاق زده است اما هنوز خانواده ها چه شمال شهری و چه جنوب شهری با مشکل کمبود گوشت مواجه هستند.

در ادامه این نوشته می‌خوانیم که عده ای از قصابها معتقدند که با وجود ۲۵۰۰ قصابی در تهران، آنها فقط ۱۷۵ تن گوشت دریافت می کنند از سوی دیگر سازمان گوشت کشور می‌گوید که روزانه حدود ۴۰۰ تن گوشت توزیع می‌شود که از این تعداد ۱۷۵ تن به قصابی ها و بقیه به سازمانهای دولتی، بیمارستان‌ها و ارتش داده می‌شود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حال در این گیر و دار آمار گزارشگر کیهان به این منظور به سازمان گوشت کشور رفته تا از نزدیک از مقامات مسئول گوشت کشور بپرسد که چرا گوشت دوباره با مشکل مواجه شده است؟ اما گویا رئیس سازمان گوشت اصلا حاضر نبود خبرنگاران‌ را بپذیرد و در را به روی خود بسته بودو بقیه پرسنل این سازمان هم صریحا اظهار داشتند که بخشنامه شده است که با هیچ خبرنگاری حرف نزنیم!! فقط یک مقام مسئول در این سازمان که از خبرنگار کیهان خواسته اسمش فاش نشود گفته است در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تن گوشت بین ۲۵۰۰ قصابی تهران توزیع می‌شود ولی در نظر است که با ورود کشتی های حامل گوسفند زنده و گوشت نیمه منجمد از خارج به این میران بیفزاییم. وی درباره کمبود گوشت گفته که عده ای سودجو و فرصت طلب گوشت را از تهران خارج می کنند تا با قیمت بیشتری در شهرستان‌ها بفروش برسانند و همین امر موجب شده که در تهران کمبود گوشت مصنوعی بوجود آید.

IMG_20240223_175706_992

در ادامه گزارشگر کیهان به میان‌ مردم رفته تا نظرات آنها را جویا شود؛

جواد شفیعی کارمند درباره کمبود گوشت گفته است که نبودن گوشت اینروزها در تهران سبب شده که من برای تهیه مقداری گوشت چند ساعت در سرمای زمستان در صفهای طولانی در انتظار بمانم تا مثلا ۱۵ تومان گوشت از قصابی بخرم‌‌. همین امر باعث شده که از دیگر کارهای روزمره زندگی خود عقب بمانم.

اما خانم خانه داری که حاضر نبود نامش را بگوید عقیده داشت؛ نایاب شدن گوشت گوسفند و گاو و گرانی مرغ و ماهی مرا که یک زن خانه دار هستم و علاوه بر خرید گوشت کارهای منزل را نیز باید انجام بدهم از زندگی ساقط کرده است و از این بابت بسیار ناراضی هستم‌.

زهرا شهبازی خانه دار هم در این باره اظهار داشته که کم شدن گوشت اینروزها مشکلی شده برای همه ما زنان خانه دار، باید بجای اینکه در خانه به اداره کردن زندگی مان و همچنین تربیت فرزندانمان بپردازیم باید مدتها در صف گوشت بایستیم تا شاید مقداری گوشت به ما برسد بعضی از روزها هم بخاطر زیاد بودن خرید از بعد از چند ساعت ایستادن چیزی نصیبمان نمی شود و مجبوریم روز دیگر مراجعه کنیم.

اما قصابان دردلهای خود را به گزارشگر کیهان اینگونه بیان کردند؛

علی خوشدل قصاب خیابان بهار گفته یکسال پیش سهمیه گوشت ما ۲۵۰ کیلو در روز بود که این رقم در حال حاضر به ۸۰ تا ۹۰ کیلو تقلیل یافته است.

سیدمحسن سیدعلی فروشنده گوشت گاو  هم گفته سهمیه گوشت گاو یکسال پیش ۱۴ سهم بود که در حال حاضر این مقدار به ۴ سهم کاهش یافته که این خود یکی از عوامل کمبود گوشت است.

اصغر نصیری حصار مرغ فروش خیابان ادیب هم گله داشت که در حال حاضر بدلیل کمبود گوشت قرمز، خریداران مرغ زیاد شده اند و بیشتر مردم خواستار  مرغهای آمریکایی هستند که زودتر از سایر مرغها پخته می‌شوند. متاسفانه این نوع محصول فعلا در بازار کم است که از این بابت هم مردم با کمبود روبرو هستند  که اگر این نوع مرغ در بازار فراوان و ارزان بود می‌توان گفت که قسمتی از کمبود گوشت گوسفند و گاو جبران می‌شود.

اما  بخش پایانی گزارش امروز کیهان به سخنان حسین افشار یکی از مسئولین کمیته امور صنفی امام در مورد کمیاب شدن گوشت و صفهای طویل در مقابل قصابیها اختصاص دارد که گفته است: "سهمیه گوشت مغازه های قصابی نسبت به سال گذشته کم شده ولی در سال پیش مردم بدلیل اینکه گوشت یخ زده ذبح اسلامی نداشت چندان استقبالی از آن بعمل نیاوردند و از گوشت تازه که در بازار آزاد ذبح می شد استفاده می کردند. این موضوع باعث می شد که این کمبود تا حدی برطرف شود.

وی افزود اخیرا با مقامات مسئول در سازمان گوشت کشور تماس گرفته شده و آنها تصمیم گرفته اند که در چند روز آینده مقدار سهمیه گوشت هر مغازه قصابی را تا میزان ۲۵ کیلو افزایش دهند‌ وی مشکل مرتبط  دیگر با موضوع را چلوکبابی ها دانسته که در گذشته مقدار گوشت مصرفی خود را از طریق راسته که از قصابیها می گرفتند تامین می کردند اما در حال حاضر با این کمبود، اکثر چلوکبابی ها تعطیل شده است."

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر