کد خبر: 184640
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۸؛

گزارشی از دادگاه و آخرین دفاع هویدا/جمشید مشایخی: ضوابط پلیسی دیگر مانع کار هنرمندان نخواهد بود

صفحه اول تاریخی از کیهان۴۵ سال قبل امروز، ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۸ و تیتری از جزئیات تازه محاکمه و اعدام هویدا به همراه تصاویری اختصاصی این روزنامه از این خبر. دادگاه دستور مصادره اموال هویدا را صادر کرده

گزارشی از دادگاه و آخرین دفاع هویدا/جمشید مشایخی: ضوابط پلیسی دیگر مانع کار هنرمندان نخواهد بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول تاریخی از کیهان ۴۴ سال قبل امروز، یکشنبه ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۸ و تیتری از جزئیات تازه محاکمه و اعدام هویدا به همراه تصاویری اختصاصی این روزنامه از این خبر. دادگاه دستور مصادره اموال هویدا را صادر کرده و بنابر ادعای گزارشگر این روزنامه هویدا هم به فجایع دوران نخست وزیری خود اعتراف کرده و گفته است؛ به وجود اختناق فرهنگی و سیاسی و شکنجه و برقراری کاپیتولاسیون اعتراف می کنم. همچنین در قسمتی از جرائم  هویدا آمده است؛ شرکت مستقیم در فعالیتهای جاسوسی به نفع غرب و صهیونیسم، پرداخت درآمدهای حاصله از نفت به شاه سابق، فرح و ممالک وابسته به غرب، قیام علیه امنیت و استقلال کشور، تشکیل کابینه های دست نشانده آمریکا و انگلیس و مشارکت مستقیم در قاچاق هیروئین به فرانسه.

از دیگر خبرهای صفحه اول این جریده عصرگاهی می توان به تاسیس اولین بانک اسلامی ایران و آزاد شدن نقل و انتقال تلفن در تهران اشاره کرد. در صفحات داخلی به خبری برخورد میکنم در حوزه تئاتر و هنر و سیاستهای جدید آن به نقل از جمشید مشایخی سرپرست این نهاد، که متن آن به شرح زیر است؛

IMG_20230408_073027_064

سرپرست قسمت تئاتر و فرهنگ و هنر اعلام کرد این سازمان متعلق به تمام هنرمندان این مملکت است و دیگر ضوابط پلیسی گذشته مانع کار هنرمندان نخواهد بود و هر هنرمندی می تواند نمایشنامه خود را بدون اینکه مانند سابق توسط پلیس تئاتر سانسور شود به روی صحنه بیاورد.

جمشید مشایخی سرپرست قسمت تئاتر، فرهنگ و هنر در یک مصاحبه گفت؛

شورای منتخب از طرف هنرمندان در قسمت تئاتر تشکیل شده است. اعضای شورا ایرج راد، هرمز هدایت، رکن الدین خسروی، محسن نعمان فر، صابر عناصری، خسرو سمیعی و اعرابیان هستند.

همچنین یک نماینده اداری، یک نفر از کادر فنی و یکی از کارمندان ساده این اداره نیز در این شورا هستند که افراد علاقمند را در کار به اجرا درآوردن نمایشنامه یاری می دهند. در واقع میتوان گفت کار شورا مبتنی بر ضوابط هنری است نه ضوابط پلیسی سابق.

هم اکنون نیز نمایشنامه تندیس که موضوع آن پرده برداری از یک مجسمه است به کارگردانی محمد اسکندری، هر روز در گوشه های مختلف شهر به اجرا در می آید.

جمشید مشایخی افزود؛ چند نمایشنامه دیگر از جمله سربازها به کارگردانی هرمز هدایت، چوب بدستهای ورزیل نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی جعفر والی، حکومت نظامی نوشته فرانکو سولیان، نمایشنامه ابراهیم توپچی و آقابیک نیز که پیش از این اجرا شده بود قرار است برای اجرا آماده کنیم.

همچنین در نظر است تالار رودکی برای اجرای تئاتر، موسیقی و سینما مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تالار فرهنگ و پیش آهنگی و تالار هنرمندان باله نیز قرار است برای اجرای نمایشنامه قسمت تئاتر و فرهنگ و هنر آماده شود. هم اکنون نمایشنامه ای نیز از محمود دولت ابادی توسط گروهی از جوانان مسگر آباد که علاقمند کار تئاتر هستند تمرین می شود تا بزودی آماده اجرا گردد.

IMG_20230408_073026_792

مشایخی در پایان گفت؛ در نظر داریم هفته ای را در خردادماه به هفته تئاتر اختصاص دهیم و این کار را سندیکای تئاتر به تازگی تشکیل شده است در سراسر تهران ترتیب خواهد داد. ضمنا قرار است ده نمایشنامه در هفته متاثر آماده اجرا شود و بهترین نمایشنامه ها از تهران به شهرستانها و نمایشنامه خوب شهرستانها نیز برای اجرا به تهران آورده میشود.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر