کد خبر: 142023
A

راه‌های درمان و تسکین کبودی در منزل

کبودی نتیجه ضربه به بدن و آسیب به پوست است. این ضربه باعث پاره شدن مویرگ‌ها یا رگ‌های خونی ریزی می‌شود که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند. آسیبی که به مویرگ‌ها وارد می‌شود، باعث نشت خون در بافت‌های اطراف می‌شود و حساسیت و تغییر رنگ در زیر پوست به وجود می‌آورد. با این حال و طبق تجربه‌ای که همه داریم، درمان کبودی بدن به روش های خانگی شدنی و آسان است.

راه‌های درمان و تسکین کبودی در منزل

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سیستم بدن در زمان خون مردگی به این صورت است که ابتدا خون نشت‌ شده را جذب می‌کند و بعد به مرور زمان، ظاهر کبودی را تغییر می‌دهد. کبودی در هر سن و موقعیتی می‌تواند رخ دهد و گاهی با درد همراه است. کبودی‌ها معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما می‌توان با اقداماتی مناسب و بدون نیاز به مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی، درد آن را کاهش و روند درمان آن را سرعت بخشید. در ادامه این مطلب از دکتردکتر همراه باشید زیرا می‌خواهیم، درباره درمان کبودی به روش خانگی برایتان بگوییم.

روش‌های درمان کبودی در خانه

کبودی در واقع یک نوع آسیب رایج در بدن است که بر اثر آن رنگ پوست آبی، بنفش یا سیاه می‌شود. پاره شدن رگ‌ها و تجمع خونی که زیر پوست است، باعث بروز این پدیده در بدن می‌شود. علت پاره شدن رگ‌ها می‌تواند در گرو عوامل مختلفی باشد. برخورد با اشیا، وارد آمدن ضربه، پاره شدن سطح پوست، عوارض دارویی، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت‌های ویروسی، هر کدام از دلایل شایع ایجاد کبودی هستند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، برای درمان کبودی به روش خانگی راه‌هایمختلفی وجود دارد که ما در ادامه 10 راه مختلف که از همه تاثیر بیشتری روی بهبودی کبودی پوست می‌گذارند را معرفی خواهیم کرد.

1. یخ درمانی

بلافاصله پس از آسیب، روی محل ضربه یخ نگه دارید تا جریان خون در اطراف آن کاهش پیدا کند. خنک کردن رگ‌های خونی می‌تواند میزان خونی را که به بافت اطراف نشت می‌کند کاهش دهد. این امر می‌تواند از آشکار شدن کبودی جلوگیری کرده و تورم را کاهش دهد. می‌توانید از یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده که در یک پارچه یا حوله پیچیده شده استفاده کنید. کبودی را هر بار 10 دقیقه در تماس با کمپرس یخ قرار دهید. قبل از تماس مجدد، 20 دقیقه صبر کنید.

2. گرما

می‌توانید برای تقویت گردش خون و افزایش جریان آن از گرما استفاده کنید. این کار به پاکسازی خون محبوس شده پس از ایجاد کبودی کمک می‌کند. استفاده از گرما همچنین می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض و تسکین درد کمک کند. می‌توانید از پد گرم کننده یا بطری آب گرم استفاده کنید. خیساندن در حمام آب گرم گزینه دیگری است.

3. فشرده سازی

ناحیه کبود شده را در یک باند الاستیک بپیچید. این کار بافت‌ها را فشرده می‌کند و به جلوگیری از نشت رگ‌های خونی کمک می‌کند. به این کار اصطلاحا فشرده سازی می‌گویند که می‌تواند شدت کبودی را کاهش داده و به کاهش درد و تورم کمک کند.

4. نگه داشتن ناحیه کبود شده بدن در ارتفاع

طوری بنشینید که ناحیه کبود شده کمی بالاتر از حد عادی باشد. این به تسکین درد و تخلیه مایع از ناحیه کبودی کمک می‌کند. ارتفاع نیز می‌تواند فشار را کاهش دهد. این کار به شما یک فرصتی عالی برای استراحت و آرامش می‌دهد که می‌تواند به روند بهبودی نیز کمک کند.

5. عسل

عسل خواص ضد باکتریایی دارد و یکی از راه‌های درمان کبودی به روش خانگی است. تنها کافیست که کمی از آن را حرارت داده و بعد ناحیه مورد نظر را به آن آغتشه کرده و ماساژ دهید. سپس با یک بانداژ تمیز محل کبودی را ببندید و مدتی روی آن کمپرس آب سرد بگذارید.

6. خمیر دندان

شاید باورش برایتان سخت باشد اما خمیردندان یکی از روش‌های درمان کبودی در منزل است. خمیر دندان به رفع لختگی خون کمک می‌کند و جریان آن را افزایش می‌دهد. این ماده همچنین باعث روشن‌ شدن کبودی و کاهش تورم می‌شود. برای تاثیرگزاری بیشتر خمیردندان روی کبودی پیشنهاد می‌کنیم که پس از ماساژ ناحیه مورد نظر با این ماده، آن را با بانداژ ببندید و بگذارید تا یک شب تا صبح روی کبودی بماند.

7. سرکه سفید برای درمان کبودی

می‌توان با ترکیب سرکه سفید و آب گرم، کبودی را درمان کرد. سرکه یک محلول عالی برای افزایش جریان خون است و همین باعث درمان کبودی می‌شود. درمان خون مردگی زیر پوست با سرکه ممکن است بین پنج تا شش روز طول بکشد.

8. ویتامین C

ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند برای بهبود زخم استفاده شود. همچنین برای این کار می‌توانید ژل‌ها، کرم‌ها یا سرم‌هایی را پیدا کنید که حاوی ویتامین C هستند. در کنار این موارد، همچنین می‌توانید این ویتامین را به عنوان مکمل مصرف کنید. در همین راستا بهتر است مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید.

9. سیر و پیاز

اگر دچار کبودی شدید، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن روی آن یک پر پیاز قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا التهاب کاهش پیدا کرده و خون مرده زیر پوست جمع نشود. سیر هم به رشد و تکثیر سلول‌های جدید کمک می‌کند.

10. ترکیب وازلین و فلفل تند

اگر کبودی شما همراه با بریدگی نیست توصیه می‌کنیم تا برای درمان آن از ترکیب وازلین و فلفل تند استفاده کنید. فلفل تند دارای کپسایسین است و این ماده باعث تسریع در بهبودی کبودی می‌شود. برای استفاده، وازلین را کمی حرارت دهید و بعد با فلفل مخلوط کنید. دو بار در روز محل کبودی را با این ترکیب ماساژ دهید و ناحیه مورد نظر را با بانداژ ببندید.

بهبودی کبودی ممکن است چند هفته طول بکشد. مراقب باشید! به بدن خود استراحت دهید! تا محل آسیب التیام پیدا کند. استفاده از برخی از داروهای خانگی که در اینجا توضیح داده شده است می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. مراقب پیشرفت خود باشید به خاطر داشته باشید که کبودی می تواند در نتیجه رگ به رگ شدن یا شکستگی شدید باشد.

منبع: دکتر دکتر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر