کد خبر: 19734
A

کشف آزمون های جدیدی برای تشخیص بیماری گلوکوم

محققان یک نوع آزمایش چشمی ساده را ابداع کرده‌اند که با تشخیص شروع بزرگترین بیماری چشمی در همان مراحل بسیار اولیه، راهکاری پیش روی مبتلیان کوری غیر قابل برگشت یا گلوکوم بگذارد.

 کشف آزمون های جدیدی برای تشخیص بیماری گلوکوم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از دست دادن بینایی در  بیماران مبتلا به گلوکوم یا کوری غیر قابل برگشت، ناشی از مرگ سلول‌ها در شبکیه، پشت چشم، ایجاد می‌شود و متخصصان، این مرگ سلولی را آپوپتوس (apoptosis) می‌نامند.
اکنون دانشمندان روشی جدید به نام دارسی (DARC) ابداع کرده‌اند که می‌توان از طریق آن، مرگ سلولی را در سلول‌های شبکیه، در همان مراحل بسیار اولیه تشخیص داد.
در این آزمایش، از یک نشانگر توسعه‌یافته فلورسنت استفاده می‌شود که پس از تزریق در بیماران به پروتئین سلول متصل می‌شود و سلول‌های بیمار را به صورت لکه‌های فلورسنتی سفیدی در طول مدت معاینه چشم به نمایش درمی‌آورد.
محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) و بیمارستان چشم غرب انگلستان که این تحقیق را با هدایت پروفسور فرانسیسکا کاردیرو انجام داده‌اند، توانسته‌اند در مطالعات بالینی خود مرگ سلول‌های عصبی در پشت چشم را مشاهده کنند.
کلوکوم یا آب سیاه با رنج یک به ده در سراسر جهان باعث شده که ۶۰ میلیون مبتلا از هر دو چشم خود به گونه‌ای برگشت‌ناپذیر کور شوند.
جزئیات بیشتری از نتایج این تحقیق و آزمایش‌های بالینی مرتبط با آن در نشریه BRAIN منتشر شده است و محققان بر ااین باورند که چنین آزمونی ظرفیت تشخیص زودهنگام شرایط بحرانی اعصاب از جمله پارکینسون و آلزایمر را نیز دارد.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر