کد خبر: 6891
A

آیا نوشیدن آب قلیایی معجزه می‌کند؟

مدتی است که تبلیغاتی درباره خواص نوشیدن آب قلیایی منتشر می‌شود و چه افراد و چه برخی از شرکت‌ها از دستگاه‌هایی سخن می‌گویند که آب را قلیایی کرده و استفاده از آن را توصیه می‌کنند؛ اما آیا چنین ادعاهایی صحت دارد؟ آیا نوشیدن آب قلیایی مفید است؟

آیا نوشیدن آب قلیایی معجزه می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از یک متخصص طب سنتی، عمده تبلیغاتی که درباره مصرف آب قلیایی و آثار آن بر درمان بیماری‌های مختلف منتشر می‌شود از سوی شرکت‌های دخیل در واردات چنین دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که ادعای قلیایی کردن آب را دارند اما در این خصوص تحقیقات کافی انجام نشده و علاوه بر این، مصرف آب قلیایی نیز عوارضی دارد که تبلیغ‌کنندگان این آب‌ها و دستگاه‌ها، از بیان آن ابا دارند.

دکتر محمد علی زارعیان، افزود: در خصوص تبلیغ آب های قلیایی عده ای از مدعیان طب سنتی نیز بیکار ننشسته اند و در این تبلیغ پا به پای شرکت ها در حال حرکت هستند اما وقتی رشته اتصال را پی بگیریم متوجه می‌شویم که این دسته از مدعیان طب سنتی هم در واقع کار نمایندگی فروش شرکت های واردکننده را به عهده گرفته‌اند و در این تبلیغات ذی‌نفعند.

به گفته این متخصص،آب قلیایی آبی است که pH آن بالاتر از آب های معمول باشد؛ البته این مقدار در حدی نیست که آب را تلخ کند، چرا که اگر pH خیلی بالا برود مزه آن به سمت تلخی می رود.

زارعیان درباره دلایل این موضوع اضافه کرد: اولین ادعا بحث تاثیر آب قلیایی بر پیشگیری از بروز پوکی استخوان است که مطالعات مورد ادعا در این زمینه فقط بر روی ۳۰ نفر انجام شده و اگرچه نشان داده شده که مصرف آب قلیایی غنی از کلسیم نسبت به آب اسیدی غنی از کلسیم از بازجذب کلسیم استخوان ها به میزان بیشتری جلوگیری کرده، با این حال پژوهشگران اعلام کرده اند که برای بررسی اثر بلندمدت و تاثیر مثبت آن بر سلامت استخوان ها نیاز به مطالعات بیشتری است.

این متخصص تصریح کرد: به بیان ساده‌تر، مطالعه مورد نظر صرفا آب قلیایی را با آب اسیدی و در جمعیتی محدود مقایسه کرده و نتیجه آن قابل تعمیم نیست. از سوی دیگر مقاله ای مروری در نشریه Nutrition با بررسی بیش از ۲۳۰ مطالعه نشان داده که مصرف رژیم غذایی قلیایی نسبت به رژیم اسیدی در تامین سلامت استخوان برتری ندارد. به تعبیری ساده، نه رژیم اسیدی در بروز پوکی استخوان مقصر شناخته شده و نه رژیم قلیایی در سلامت استخوان موثر است.

وی با اشاره به ادعای دیگری  که درباره آب قلیایی مطرح شده و بر اثر آن در پیشگیری و بهبود سرطان تاکید می‌شود گفت: مطالعه ای مروری در سال ۲۰۱۵ که در نشریه BMJ منتشر گردید و در آن بیش از ۸۰۰۰ تحقیق مختلف مورد بررسی قرار گرفته بود، نشان داد هیچ شواهد علمی مبنی بر تاثیر آب قلیایی بر پیشگیری یا درمان سرطان با آب قلیایی وجود ندارد. همچنین این مطالعه به آسیب های آب قلیایی نیز اشاره کرده که منجر به مشکلات قلبی، واکنش های شیمیایی در بدن، عدم دفع صفرا و... می شود.

این متخصص و عضو انجمن طب سنتی ایران با بیان ادعای سوم تبلیغ‌کنندگان آب‌های قلیایی و دستگاه‌های آن گفت: از جمله موارد دیگر در زمینه آب قلیایی، تبلیغ درباره درمان ریفلاکس اسید و محتویات معده است که تحقیقی منتشر شده در سال ۲۰۱۲ مشخص کرده نوشیدن آب قلیایی «در صورت تایید در مطالعات بالینی» می تواند به عنوان مکمل درمان در درمان ریفلاکس گوارشی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما در این زمینه مطالعه بالینی انجام نگرفته و تنها به مطالعه آزمایشگاهی بسنده شده است و به گفته مطالعه‌کنندگان نیز هنوز نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است.

زارعیان با تاکید بر این‌که به طور کلی شواهد قابل قبولی به نفع نوشیدن آب قلیایی وجود ندارد و تاثیرات مثبت و منفی این فراورده نیازمند مطالعات بیشتر است؛ افزود: چه قلیایی چه غیر قلیایی، به هر حال نمی توان آثار نوشیدن آب را به صورت منظم بر کاهش علایم بعضی از بیماری ها نادیده گرفت.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر