کد خبر: 101181
A

غلامعلی جعفرزاده: تغییرات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق تورم‌زاست / برای فشار بر دولت نباید درآمد خیالی تصویب کرد

عضو کمیسیون تلفیق در چهار سال مجلس نهم و دهم می‌گوید آنچه درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم رخ داده تورم‌زاست و حذف یارانه کالاهای اساسی و بالا بردن نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آتی باعث کوچک‌تر شدن سفره گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده: تغییرات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق تورم‌زاست / برای فشار بر دولت نباید درآمد خیالی تصویب کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۰ آنچنان زیاد بوده است که به گفته برخی چهره‌های اقتصادی از لایحه بودجه ارسالی دولت دیگر نشانی نیست. حتی رئیس‌جمهور و رئیس دفترش چندی پیش هشدار دادند که اگر شاخص‌های اصلی بودجه در جریان بررسی در مجلس و کمیسیون تلفیق تغییر کند، دولت دیگر این بودجه را اجرا نخواهد کرد. رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور که سابقه عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق را دارد و پیش از آن نیز در سازمان برنامه و بودجه فعال بوده، می‌گوید این تغییرات منجر به ایجاد تورم و مشکلات معیشتی به خصوص برای اقشار ضعیف می‌شود. علاوه بر این تاکید دارد درآمدهایی که مجلس برای دولت در لایحه بودجه اضافه کرده خیالی و با انگیزه‌های سیاسی است.

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس‌های نهم و دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم گفت: بر اساس اصول ۵۲، ۵۳ و ۵۵ قانون اساسی، اختیار نوشتن بودجه با دولت است و مجلس انطباق بودجه با اسناد بالادستی را بررسی می‌کند؛ به بیان روشن‌تر، وظیفه مجلس در بررسی لایحه بودجه «بررسی مغایرت لایحه بودجه پیشنهادی دولت با اسناد بالادستی» است.

 

او توضیح داد: کمیسیون تلفیق هزاران میلیارد تومان برای دولت هزینه‌تراشی کرده که این مساله جای تعجب دارد چراکه مجلس برای تامین این هزینه‌ها در حال در نظر گرفتن درآمدهای کاذب است.

 

جعفرزاده در مورد ایجاد درآمدهای کاذب در لایحه بودجه گفت: ایجاد درآمدهای کاذب در لایحه بودجه منجر به فشار به اقشار ضعیف می‌شود. اصل مهم در بودجه‌نویسی دوری از سیاسی‌کاری و واقع‌بینی است، اما متاسفانه لایحه بودجه ۱۴۰۰ قربانی فقدان این ۲ مساله در کمیسیون تلفیق شده است.

 

نرخ ارز ابزار انتخاباتی و سیاسی نیست

 

او در این باره عنوان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم با شعار حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بهبود وضعیت معیشتی مردم فعالیت می کردند و در مجلس نیز مدام از دولت انتقاد دارند، اما در مقابل با اختصاص دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و دارو در بودجه سال آینده مخالفت می‌کنند.

 

جعفرزاده ادامه داد: وقتی قیمت ارز را تا ۱۷ هزار تومان بالا ببرید طبیعتاً کالاها گران می‌شود. این اقتصاد است و با این کار بار معیشتی مردم بیش از پیش سنگین می‌شود، علاوه بر این با بالا بردن قیمت ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ارزش پول ملی تضعیف می‌شود.

 

او به صحبت‌های رئیس مجلس درباره حذف یارانه کالاهای اساسی و نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: اظهارات آقای قالیباف عجیب است، به هر حال من به عنوان دلسوز مجلس هشدار می‌دهم که دود سیاسی‌کاری‌های مجلس یازدهم به چشم مردم خواهد رفت.

 

مجلس در روند تدوین لایحه بودجه حاضر بود

 

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم با بیان اینکه در زمان تدوین لایحه بودجه سال آینده توسط سازمان برنامه تیمی از طرف مجلس حضور داشت و در جریان روند نگارش بودجه حاضر بود گفت: آن زمان کارگروهی تشکیل شد و مجلس و دولت برای نوشتن بودجه با هم وارد گفت‌وگو شدند، اما بعد رفتار مجلس در کمیسیون تلفیق عجیب بود.

 

جعفرزاده ایمن‌آبادی توضیح داد: بودجه مساله‌ای نیست که بتوان روی آن مانور تبلیغاتی و انتخاباتی داد چراکه به هر حال در جایی وعده‌های توخالی نمود پیدا می‌کند.

 

رئیس سازمان نقشه‌برداری همچنین خاطرنشان کرد: این بودجه قرار است برای مردم باشد، بنابراین مجلس نباید آن را ابزار تسویه‌حساب سیاسی یک جریان خاص با دولت فعلی قرار دهد.

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر